Gå til innhold

Hvilken religion eller trosamfunn tilhører DU?

Hvilken religion eller trosamfunn tilhører DU?  

142 stemmer

1. 1. Hvilken religion eller trosamfunn tilhører DU?

• Budist
      1
    • hinduist
      0
    • ateist
      32
    • muslim
      1
    • romersk-katolske kirken
      1
    • kristen
      26
    • generelt troende
      4
    • humanist
      2
    • agnostiker
      17
    • tror på meg selv
      7
    • islam
      2
    • Norrøn mytologi
      3
    • realist
      8
    • hedning
      2
    • katolikk
      1
    • annet
      4
    • ingenting/troløs
      31

Anbefalte innlegg

EDIT: Mener også at det er opp til hver enkelt person å velge hva man tror på. Dvs at man ikke bør prakke livssynet sitt (enten det er teisme, ateisme, eller agnostisisme).

5461218[/snapback]

Enig, men hvor går grensen mellom "å prakke på" og diskutere/drøfte/presenter sitt syn? (Som gjerne kan stå skarpt imot det andre..)

5461280[/snapback]

Selv opplever jeg dette daglig, folk "prakker" paa meg religion.

Er utvekslingsstudent i USA for tiden, og her er omtrent alle kristne som bare det. Familien jeg bor hos mener jeg skal se ting annerledes enn jeg gjorde i norge, og de nekter meg aa bli hjemme fra kirka. Akkurat slike ting synes jeg er trist, og det gjor bare at jeg faar et enda fjernere forhold til kristendommen enn jeg hadde fra for av.

Forovrig, for jeg kom, regnet jeg meg som kristen, da jeg var konfirmert og synes ting hortest greit ut :roll: Men det var vel mest fordi jeg ikke egentlig hadde tenkt over tingene. Etter at jeg kom hit har jeg tenkt utrolig mye paa dette, og funnet nye sider ved meg selv som sier at Nei, dette er ikke noe for meg. Hovedproblemet er selvfolgelig alle de reglene som samfunnet her folger etter kristendommen, men som var helt paa jordet for meg aa folge hjemmefra (i Norge). Disse reglene er eksempler som null alkohol og null jentetouching. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men naar folk tar det "seriost", blir det saa jeg melder meg ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er kristen, men jeg tror ikke på jesus... og måten jeg tror på gud på er mer som en mild jødisk tro.

Når jeg blir eldre skal jeg lage en religion som heter Haralds Hemmelige Sekt :w00t:

5462653[/snapback]

Hele kristendommen bygger på at Jesus var Guds sønn og at han kom for å frelse menneskene og døde for dem slik at de kunne få det bra.

Om man ikke tror på Jesus, synes jeg ikke man skal finne på å kalle seg kristen.

Her (Oslo Øst) er det mange som ikke tror på Jesus, men som kaller seg kristne for å kunne feire jul og sånt, selv om man ikke trenger å være kristen for å feire jul. At kristendommen har noe med norsk jul å gjøre, er bare bullshit ;) Eller.. NÅ har jo kristendommen noe å gjøre med norsk jul, men ikk eopprinnelig.

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
EDIT: Mener også at det er opp til hver enkelt person å velge hva man tror på. Dvs at man ikke bør prakke livssynet sitt (enten det er teisme, ateisme, eller agnostisisme).

5461218[/snapback]

Enig, men hvor går grensen mellom "å prakke på" og diskutere/drøfte/presenter sitt syn? (Som gjerne kan stå skarpt imot det andre..)

5461280[/snapback]

Selv opplever jeg dette daglig, folk "prakker" paa meg religion.

Er utvekslingsstudent i USA for tiden, og her er omtrent alle kristne som bare det. Familien jeg bor hos mener jeg skal se ting annerledes enn jeg gjorde i norge, og de nekter meg aa bli hjemme fra kirka. Akkurat slike ting synes jeg er trist, og det gjor bare at jeg faar et enda fjernere forhold til kristendommen enn jeg hadde fra for av.

Forovrig, for jeg kom, regnet jeg meg som kristen, da jeg var konfirmert og synes ting hortest greit ut :roll: Men det var vel mest fordi jeg ikke egentlig hadde tenkt over tingene. Etter at jeg kom hit har jeg tenkt utrolig mye paa dette, og funnet nye sider ved meg selv som sier at Nei, dette er ikke noe for meg. Hovedproblemet er selvfolgelig alle de reglene som samfunnet her folger etter kristendommen, men som var helt paa jordet for meg aa folge hjemmefra (i Norge). Disse reglene er eksempler som null alkohol og null jentetouching. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men naar folk tar det "seriost", blir det saa jeg melder meg ut.

5466630[/snapback]

Kan for ordens skyld legge til at det ikke står om drikking som en direkte synd i bibelen, det står bare at man ikke skal drikke seg "dritas" og den advarer mot hva det kan føre til (les: slossing, one-night stands osv) Jesus drakk han også;) i likhet med meg:)

Angående jenter har ikke Gud lagt dem for at vi skal stå å se på dem, både touching og roting er bare en fin ting, så lenge det ikke blir "noe mer" (les: sex før ekteskap) Kristendommen er og skal ikke være noe som legger masse plikter å regler på deg, selv om altformange føler det slik (les: noen regler har man dog, f. eks. de ti bud ;) )

Lenke til kommentar

Kan for ordens skyld legge til at det ikke står om drikking som en direkte synd i bibelen, det står bare at man ikke skal drikke seg "dritas" og den advarer mot hva det kan føre til (les: slossing, one-night stands osv) Jesus drakk han også;) i likhet med meg:)

5467409[/snapback]

Det er jo bare å se på hva som står som det første underet Jesus gjorde i bibelen. Jeg tror ikke den festen der var et sted der de hadde måtehold når de hadde tømt all vinen som var til festen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg er kristen, men jeg tror ikke på jesus... og måten jeg tror på gud på er mer som en mild jødisk tro.

Når jeg blir eldre skal jeg lage en religion som heter Haralds Hemmelige Sekt :w00t:

5462653[/snapback]

Hele kristendommen bygger på at Jesus var Guds sønn og at han kom for å frelse menneskene og døde for dem slik at de kunne få det bra.

Om man ikke tror på Jesus, synes jeg ikke man skal finne på å kalle seg kristen.

Her (Oslo Øst) er det mange som ikke tror på Jesus, men som kaller seg kristne for å kunne feire jul og sånt, selv om man ikke trenger å være kristen for å feire jul. At kristendommen har noe med norsk jul å gjøre, er bare bullshit ;) Eller.. NÅ har jo kristendommen noe å gjøre med norsk jul, men ikk eopprinnelig.

5467278[/snapback]

Jeg er døpt, gjør ikke det eg til kristen?

Lenke til kommentar

Tror du har stavet budist feil. Det skal vel vær buddhist? Er ikke sikker, men budist er feil :p

Før opp russisk-ortodoks kirke også, hva?

Jeg svarte ingenting/troløs. Er for mange krav i religion. Er lei av "Men hvis du kaller deg agnostiker, må du jo mene dittendatten og blablabla"

Lenke til kommentar

Jeg er buddhist, altså, jeg tror på b.la karma, men tror ikke på noen Gud, jeg er enten usikker, tror ikke på noe, eller ateist, det fine med Buddhist dog er at man kan tro/ikke tro hva man vil. (Jeg er ikke Zenbuddhist som er en religiøs gren av Buddhismen.)

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Jeg er buddhist, altså, jeg tror på b.la karma, men tror ikke på noen Gud, jeg er enten usikker, tror ikke på noe, eller ateist, det fine med Buddhist dog er at man kan tro/ikke tro hva man vil. (Jeg er ikke Zenbuddhist som er en religiøs gren av Buddhismen.)

5519739[/snapback]

Ja, buddhismen er den religionen jeg respekterer mest :) Sammen med agno.. Agnotisme? Agnostotisme? Hva er fellesbegrepet? :p

Lenke til kommentar

Hva er jeg da?

Unitarianist aner jeg ikke hva betyr, men det høres ut som om jeg er det...

5522233[/snapback]

Det er ikke så lett å tilhøre en religion. Det er alt for mange regler og normer man må tilpasse seg. Om du ikke tror på alt som står i Bibelen og ikke følger de ti bud så langt det lar seg gjør osv., er du ikke kristen. Mange kristne kaller seg kristne fordi det er det nærmeste de kommer.

Religion er individuellt, så istedenfor å si hva man ca. er, forteller heller hvordan du tror alt henger sammen. :)

Lenke til kommentar

Har om buddhismen på skolen nå, og jeg må si jeg liker den religionen. Er nok den av religionene som står meg nærmest. En religion mye etter min smak i forhold til fks. islam *grøss*

Hvilken religion jeg tilhører? vel..offisielt så er jeg jo døpt og sånn, men personlig tror jeg ikke på noen religion. Jeg vil ikke. Religion medfører mer ondt enn godt.

Lenke til kommentar

Hva er jeg da?

Unitarianist aner jeg ikke hva betyr, men det høres ut som om jeg er det...

5522233[/snapback]

Det er ikke så lett å tilhøre en religion. Det er alt for mange regler og normer man må tilpasse seg. Om du ikke tror på alt som står i Bibelen og ikke følger de ti bud så langt det lar seg gjør osv., er du ikke kristen. Mange kristne kaller seg kristne fordi det er det nærmeste de kommer.

5522436[/snapback]

Kristendommen legger ikke masse normer og regler på oss, tror du at Jesus frelste deg er du kristen, verre er det ikke. Men et poeng som er viktig er at tro ikke bare er tanker, tro er også handlinger. Dvs at det er vansklig å være en kristen samtid som man ikke følger Jesu ord (det betyr ikke at kristne ikke synder, og er perfekte mennesker, vi som alle andre faller i synd og er langt i fra perfekte, men ber vi om tilgivelse så er det glemt og man kan beggyne på nytt)

Husk også på at Bibelen kun gir oss 10 bud, mens norges lov er på flere hundre! Og disse reglene er ikke en straff som gjør at vi ikke skal ha det gøy, det er for at vi ikke skal bli et samfunn preget av vold, ran, utroskap osv.

Litt off topic men..

Lenke til kommentar
Husk også på at Bibelen kun gir oss 10 bud, mens norges lov er på flere hundre! Og disse reglene er ikke en straff som gjør at vi ikke skal ha det gøy, det er for at vi ikke skal bli et samfunn preget av vold, ran, utroskap osv.

Nå dømmer ikke Norges Lover noen til noe mere enn 21 år i fengsel, og ikke en evighet i Helvete slik Bibelen gjør, det kan jo ha litt med saken å gjøre, og kanskje også grunnen til hvorfor kristendommen og Bibelen aldri vil få gjennomslag for å være et legitimt lovsystem. Bibelen går jo imot de 10 bud hundrevis av steder i bibelen, Gud i Bibelen følger jo ikke engang sine egne 10 bud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...