Gå til innhold

Hvilken religion eller trosamfunn tilhører DU?

Hvilken religion eller trosamfunn tilhører DU?  

142 stemmer

1. 1. Hvilken religion eller trosamfunn tilhører DU?

• Budist
      1
    • hinduist
      0
    • ateist
      32
    • muslim
      1
    • romersk-katolske kirken
      1
    • kristen
      26
    • generelt troende
      4
    • humanist
      2
    • agnostiker
      17
    • tror på meg selv
      7
    • islam
      2
    • Norrøn mytologi
      3
    • realist
      8
    • hedning
      2
    • katolikk
      1
    • annet
      4
    • ingenting/troløs
      31

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er man hvis man vet at det eneste man vet er at man ikke kan vite noe some helst med 100% sikkerhet, og at man er 100% sikker på at heller ingen andre kan noensinne vite noe med 100% sikkerhet?. Forvirrende?

5453644[/snapback]

ateist

Lenke til kommentar
Kan ikke kategoriseres, fordi jeg verken tror eller mener noe om det. Gidder ikke å bruker krefter noe som noen tror finnes. Hvorfor tro på noe som ikke er sant? Akkurat som du sier til deg selv "Dette klarer jeg!".

Ateister "tror på" at det ikke finnes en gud. De er ikke noe bedre enn de som tror! Hadde tenkt å medle meg inn i humanetisk forbund, men er ikke av den som tror på noe. Er konfirmert da BTW :p

Mitt svar blir at jeg verken tihører en religion eller et trosamfunn! Synes hele opplegget er dumt.

5452858[/snapback]

Nei!

Ateister er de som er usikre, og ikke tror på noe, men heller ikke nekter på at det finnes en gud!

Man kan være konfimert uten å konfimere seg kristent! Hørt om borgelig konf?

Lenke til kommentar

Vil nå heller si at da er man agnostiker...

Ateist da tror man ikke på noen ting.

edit:

For å slenge med litt fra dictionary.com:

ag·nos·tic  Audio pronunciation of "Agnostic" ( P )  Pronunciation Key  (g-nstk)

n.

1.

1. One who believes that it is impossible to know whether there is a God.

2. One who is skeptical about the existence of God but does not profess true atheism.

2. One who is doubtful or noncommittal about something.

a·the·ist  Audio pronunciation of "atheist" ( P )  Pronunciation Key  (th-st)

n.

One who disbelieves or denies the existence of God or gods

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Jeg er litt i tvil.

Jeg kaller meg agnostiker, men syns det er så vanskelig å leve opp til alt hva agnostikerne står for, men det er de jeg kommer nærmest.

Jeg synes religion er bare tull. Å tilhøre en religion er noe man velger selv og troen på gud/-er er individuell og ikke noe som skal følges etter regler eller normer.

For å gjøre det klart om noen lurer: jeg tror ikke at det finnes noen som helst form for guder, jeg tror ikke at noe liknende skjebnen finnes, jeg tror på tilfeldigheter, men ikke mirakler, jeg tror ikke på himmel eller helvete og jeg tror ikke at det går an å frelse på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

Jeg tilhører ingen trossamfunn ei heller livssynssamfunn, dette år det kommer til medlemskap. Jeg har dog hentet mange av mine verdier sosiale og usosiale fra forskjellige livssyn og trosamfunn. For eksempel tror jeg på at: Ikke gjør det mot andre, du ikke vil at dem skal gjøre mot deg. Dette er den gylne regel slik jeg husker den, og burde være kjent for alle.

Det er ikke bare kristendommen med alle sine forskjellige kirker (Katolske, Portestantiske, Lutherianske med fler) som har denne setningen, men den står også i Koranen, Gamletestamentet (Jøder), og andre steder.

Jeg har tatt en religionstest på en side og den kom fram til at jeg hadde flest svar på forskjellige spørsmål som kunne svare til pangeismen. For de som ikke vet det er altså dette en religion som bygger mye på naturen. Man skal respektere naturen, bruke det man får av naturen på en skikkelig måte osv. Blant annet var mange av indianerstammene i Nord-Amerika og Sør-Amerika en form for pangeister.

Videre kan jeg også betegne meg selv som ateist. Jeg tror rett og slett ikke på noen Gud. For meg virker det svært underlig at mange millioner mennesker underkaster seg en person der mest sannsynlig ikke eksisterer. Dette er jo bakvendt! Det hele startet nok som en metode for å få makten over et folk (Les: Religiøse ledere og trossamfunn har alltid vært maktsyke). Idag er nok religion blitt mindre maktbasert og er noe mange folk setter pris på.

Alt i alt kan jeg vel si at jeg ikke vet hva jeg skal si. Jeg henter mange av mine verdisyn fra forskjellige religioner og sunn fornuft. Jeg vil ikke si at jeg er religiøs på noen måte, og jeg misunner ikke dem som er det.

Snorre :)

Lenke til kommentar
Jeg er litt i tvil.

Jeg kaller meg agnostiker, men syns det er så vanskelig å leve opp til alt hva agnostikerne står for, men det er de jeg kommer nærmest.

Jeg synes religion er bare tull. Å tilhøre en religion er noe man velger selv og troen på gud/-er er individuell og ikke noe som skal følges etter regler eller normer.

For å gjøre det klart om noen lurer: jeg tror ikke at det finnes noen som helst form for guder, jeg tror ikke at noe liknende skjebnen finnes, jeg tror på tilfeldigheter, men ikke mirakler, jeg tror ikke på himmel eller helvete og jeg tror ikke at det går an å frelse på noen som helst måte.

5455628[/snapback]

Kristen og tror på mirakler fordi jeg har vert midt oppi et. Du kommer sikkert til å overse dette fordi det ikke angår deg og ikke har skjed med deg, men heey, jeg sitter ikke her å lyger. 3/4 av norges befolkning ber minst en gang i uka. Gi bønn et forsøk, så har du vertfall prøvd det! Be om noe som plager deg, så kanksje det skjer et mirakel (eller veldig tilfeldighet:P) med deg og!

Lenke til kommentar
Jeg innser at innlegg fra meg i denne tråden vil såre personer i den groveste forstand.

Derfor frastår jeg fristelsen.

5456638[/snapback]

Skriv hva du mener, så skal jeg skrive hva jeg mener :D

cre8ive: Konfirmerte meg i kirka fordi vennene mine gjorde.

En ting jeg aldri skal gjøre, er å oppdra ungene mine til å tro på noe som ikke finnes. Skal lære de å oppføre seg ovenfor andre, å site jeg sjekket trenger man ikke religion for det.

Gud er bare for at folk kan skylde på noen andre når det skjer noe. Gud/Allah som ville at WTC skulle gå i til grunne. Ikke bra, ikke bra...

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter agnostiker som en som ikke vet om Gud finnes eller ikke, og en ateist som en som ikke tror på Gud. Jeg har aldri hørt om kombinasjonen av ateist og agnostiker... For meg så er du enten en ateist eller en agnostiker.

Med andre ord, enten så er du usikker på om det finnes en Gud (agnostiker), eller så tror du fast ikke på Gud (ateist).

For meg så blir agnostisk ateist overflødig.

Jeg har lenge ansett meg selv som ateist, men de siste årene har jeg havnet et sted mellom ateist og agnostiker. Har ikke helt fått overbevist meg selv om hvilken det skal være... hehe.

(PS. Det som har forstyrret denne balansen de siste årene har vært en særdeles trend på rare tilfeldigheter og sammentreff i livet mitt...)

Endret av noxeiS
Lenke til kommentar
Kristen og tror på mirakler fordi jeg har vert midt oppi et. Du kommer sikkert til å overse dette fordi det ikke angår deg og ikke har skjed med deg, men heey, jeg sitter ikke her å lyger. 3/4 av norges befolkning ber minst en gang i uka. Gi bønn et forsøk, så har du vertfall prøvd det! Be om noe som plager deg, så kanksje det skjer et mirakel (eller veldig tilfeldighet:P) med deg og!

5456440[/snapback]

Hmm.. Jeg aner ikke hva slags inntrykk du har fått av meg, men jeg er ikke en som overser andre fordi de tror på mirakler. Jeg var kristen for to år siden, men da fant jeg ut at det ikke var noe for meg.

Jeg respekterer hva dere driver med, så lenge det ikke innebærer drap eller noen som helst for aktiv rasisme eller annet jævelskap.

Og hva mener du med "men heey, jeg sitter ikke her å lyger."? At jeg lyver?

Lenke til kommentar
Jeg oppfatter agnostiker som en som ikke vet om Gud finnes eller ikke, og en ateist som en som ikke tror på Gud. Jeg har aldri hørt om kombinasjonen av ateist og agnostiker... For meg så er du enten en ateist eller en agnostiker.

Med andre ord, enten så er du usikker på om det finnes en Gud (agnostiker), eller så tror du fast ikke på Gud (ateist).

For meg så blir agnostisk ateist overflødig.

Jeg har lenge ansett meg selv som ateist, men de siste årene har jeg havnet et sted mellom ateist og agnostiker. Har ikke helt fått overbevist meg selv om hvilken det skal være... hehe.

(PS. Det som har forstyrret denne balansen de siste årene har vært en særdeles trend på rare tilfeldigheter og sammentreff i livet mitt...)

5456733[/snapback]

Der ser dere: å ha faste mønstre å gå etter, blir abre feil. Religion er en helt individuell tro og man burde ikke være nødt til å velge mellom helt forskjellige trosretninger om man tror på litt av hvert.

Agnostikere tror ikke på Gud, men benekter ikke at det er mulighet for at det finnes noe slikt. Ateister, derimot, benekter at det finnes en gud og er gjerne litt anti-religiøse av seg inniblant.

Jeg havner også midt i mellom agnostiker og ateist, men det endre seg fra dag til dag, ettersom jeg bare er 14år og stadig finner ut av nye ting. (Er for eksempel mer ateistisk enn før jul, etter en homodebatt i klassen hvor muslimene hadde lært at homofile havner nederst i helvetet...)

Lenke til kommentar

Jeg ser meg selv som en mellomting mellom kristen og agnostiker. Jeg er mer eller mindre overbevist om at et intelligent vesen har skapt, og vedlikeholder universet, er også ganske sikker på at det finnes en messias.

Er allikevel ganske skeptisk til Noahs ark, Adam og Eva, etc. (derfor er jeg også delvis agnostiker). Jeg utelukker ikke dette, men jeg har ikke sett noe som kan bevise det heller.

EDIT: Mener også at det er opp til hver enkelt person å velge hva man tror på. Dvs at man ikke bør prakke livssynet sitt (enten det er teisme, ateisme, eller agnostisisme).

Endret av superseven
Lenke til kommentar
EDIT: Mener også at det er opp til hver enkelt person å velge hva man tror på. Dvs at man ikke bør prakke livssynet sitt (enten det er teisme, ateisme, eller agnostisisme).

5461218[/snapback]

Enig, men hvor går grensen mellom "å prakke på" og diskutere/drøfte/presenter sitt syn? (Som gjerne kan stå skarpt imot det andre..)

Lenke til kommentar

5461218[/snapback]

Enig, men hvor går grensen mellom "å prakke på" og diskutere/drøfte/presenter sitt syn? (Som gjerne kan stå skarpt imot det andre..)

5461280[/snapback]

Å prakke på er å ringe på dørene til folk, organisere motstandsbevegelser mot et visst livssyn, eller å diskriminere en livssynsgruppe. Dette gjelder selvfølgelig begge sider, både teisme og ateisme.

Lenke til kommentar

5456440[/snapback]

Hmm.. Jeg aner ikke hva slags inntrykk du har fått av meg, men jeg er ikke en som overser andre fordi de tror på mirakler. Jeg var kristen for to år siden, men da fant jeg ut at det ikke var noe for meg.

Jeg respekterer hva dere driver med, så lenge det ikke innebærer drap eller noen som helst for aktiv rasisme eller annet jævelskap.

Og hva mener du med "men heey, jeg sitter ikke her å lyger."? At jeg lyver?

5460877[/snapback]

Misforståelse, det jeg mente å si var at mange har lett for å stemple en annen for lyger/ute etter oppmerksomhet/whatever hvis han sier noe som ikke "stemmer" logisk (selv om disse også finnes, som han mannen som på død og liv trodde han hadde blitt kidnappet av aliens). Når jeg sier jeg har vert utsatt for mirakler har mange en tildens til å tenkte, ahha, ute etter oppmerksomhet osv. Blei litt invikla dette men

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...