Black Star Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 I norge har vi to års garanti mot et år i utlandet. MVH Kay 5577657[/snapback] Vi har vel bare et års garanti her også, men vi har i tillegg fem års reklamasjonsrett, noe du ikke får ved kjøp fra utlandet. Lenke til kommentar
kayleo Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Beklager men tror bestemt på at det er to års garanti ved kjøp av kamera over disk i norge. Ja det er den nye sigmaen. Helt utrolig hva den klarer. Og billig var den også. MVH Kay Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Beklager men tror bestemt på at det er to års garanti ved kjøp av kamera over disk i norge. 5579174[/snapback] Garanti er ikke lovbestemt, og derfor noe produsenten velger selv. De fleste velger et år, noen velger flere år. Om man kjøper over disk eller på nettet, er også fullstendig irrelevant. Reklamasjonsretten på fem år, derimot, er lovbestemt. Jeg jobber i en butikk, og mener selv jeg har ganske god greie på dette Lenke til kommentar
kayleo Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Beklager men tror bestemt på at det er to års garanti ved kjøp av kamera over disk i norge. 5579174[/snapback] Garanti er ikke lovbestemt, og derfor noe produsenten velger selv. De fleste velger et år, noen velger flere år. Om man kjøper over disk eller på nettet, er også fullstendig irrelevant. Reklamasjonsretten på fem år, derimot, er lovbestemt. Jeg jobber i en butikk, og mener selv jeg har ganske god greie på dette 5579549[/snapback] Den er grei Kay Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Folk blander ofte sammen reklamasjonsrett og garanti men det er som nevnt to forskjellige ting. Garanti gis av produsenten/importøren/butikken (etter som) mens reklamasjonsretten er fastsatt av "myndighetene" etter produkt gruppens forventede levetid. Dvs at reklamasjonstiden til en walkman ikke er like lang som feks til TV'en. Det vanlige er 2 og 5 år men det er viktig å nevne at reklamasjon kun gjelder ved normal bruk av produktet så feks om du tar veldig mange bilder vil det kunne brukes mot deg. Det skilles også mellom slitedeler (feks en lyspære i bilen) og andre deler. Garanti gir i utgangspunktet risikofri bruk av produktet under perioden. Dessuten kan produsenten nekte deg reklamasjon hvor du da må klage saken inn til forbrukerrådet (? eller er det et annet ??).. Produsenten trenger faktisk ikke å gi garanti i det hele tatt.. selv om dette faktisk sier endel om hvor lenge de tror produktet holder.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Takk til opsahle... jeg glemte å nevne at enkelte produkter har to års reklamasjonsrett og ikke fem. Stort sett har digitalkamera fem år, ettersom de er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Snakker vi om billige digitalkamera (ca. opp til tusenlappen) kan ikke de forventes å vare vesentlig lenger enn to år, og har derfor to års reklamasjonsrett. Om en vare er ment å vare så eller så lenge, blir gjerne vurdert forskjellig fra person til person, og forbrukerrådet har ingen klar mal på dette. Det kan derfor være vanskelig å overbevise en selger om at digitalkameraet du kjøpte for fire år siden, og som da kostet 5000 kroner, fortsatt går under reklamasjonsretten. Møter man problemer, anbefales man å ta saken videre til en part som kan gjøre en uavhengig vurdering (f.eks forbrukerrådet). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå