Gå til innhold

kjøp av kamera på nett

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å kjøpe meg et digitalt speilreflekskamera og merker stor forskjell på prisene om man kjøper fra internett og butikken. Men er det like trygt å kjøpe fra internett? Får man med forsikring etc? Jeg har også hørt det er mye billigere å kjøpe fra feks usa, men dette må jo være enda utryggere enn å kjøpe fra norge igjen...

Jeg har også sett på brukte kameraer, men det er ikke mye til tilbud, de er jo brukt og ikke satt så mye ned i pris..hva om jeg kjøper det og får det tilsendt med riper osv..

Jeg tror valget mitt står mellom nikon D70 og canon D350, men jeg fikk låne et kamera av en venn, et nikon D100 kamera, og etter det har jeg på en måte blitt litt betatt av nikon mens med canon er det trert om. :blush:

Jeg er veldig takknemlig for svar :)

(og beklager om dette allerede er tatt opp, jeg søkte på det og ingenting kom opp)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil heller påstå at prisene hos f.eks Japan Photo og fotovideo(.no) står seg godt i forhold til de prisene man finner på nett.

Joda, du kan kjøpe kameraet fra utlandet (f.eks USA), men må innrømme selv at jeg synes det er litt tryggere å ha en norsk butikk/forhandler/nettbutikk å forholde seg til enn å måtte sende kameraet til USA hvis det skulle være problemer i ettertid.

Det man også må tenke på når man skal kjøpe slikt fra utlandet er at man må betale ett gebyr på 175 kroner og 25% moms oppå det hele når kameraet ankommer Norge.

("Frigrensen" for ikke tollfrie varer går ved 200 kroner og 1000 kroner ved gaver)

Lenke til kommentar

En kan spare VELDIG mye på å bestille fra USA.

F.eks er http://www.bhphotovideo.com en velrennomert og trygg butikk som jeg ikke har noen betenkeligheter med å anbefale. Det stemmer at vi har noe bedre ordninger på ting som er kjøpt her i landet, men prisforskjellen er så stor at det, ihvertfall etter min mening, er verdt det.

Selv etter å ha betalt moms, gebyrer og frakt, er det ofte mange tusenlapper å spare. Og skulle det dukke opp problemer, så er det ikke egentlig store forskjellen på å sende produktet til Oslo eller USA for bytte/reperasjon i dag.

Lenke til kommentar
Skal vi se...

D70s med kit fra USA 10 700 kr, fra Norge 10 000 kr.

Der ut som man taper VELDIG mye på å bestille fra USA.

5451988[/snapback]

Nå skjønner jeg ikke hvor du får 10700 fra - på bhphoto kommer D70s på like under 10000.

Naturligvis kan man finne enkelte ting som er like billige å kjøpe i Norge - det var da også grunnen til at jeg skrev 'kan' istedenfor 'vil' i mitt innlegg.

Men skal man kjøpe fotoutstyr kan (<-merk) det være mye å spare på å sjekke prisene i USA først.

Mitt siste innkjøp var en Canon 17-40L til 6960,- her i landet (xd.no). Fra bhphoto.com ferdig fortollet inn i landet fikk jeg den til rundt 5500,-.

Lenke til kommentar
Så er det vel også et problem med garanti? Det er vel ikke den samme eller?

5452078[/snapback]

Du får garanti - men alle 'ekstrafordelene' som vi forbrukere har her i Norge får man jo ikke. Vi sitter rimelig godt i det i forhold til de fleste (alle?) andre land på det området.

Og vanligvis er det ikke mulig å levere inn produktet til garantireperasjon her i landet - da må det i så fall sendes tilbake til USA.

Så dette må veies opp mot prisforskjellen - i en del tilfeller (som med 17-40'en jeg nevnte i innlegget før) er forskjellen så stor at valget (ihvertfall for min del) blir nokså enkelt. Om jeg så måtte sende den tilbake 3-4 ganger for reperasjoner, så ville jeg fremdeles ha tjent på det.

Kvaliteten på det man kjøper bør naturligvis også tas i betraktning. Utstyr med høy kvalitet og få problemer (som det meste av Canon og Nikon-produkter) er langt mindre risikabelt enn allslags 'jalla-produkter'.

Lenke til kommentar

@Zork: Du må ikke finne på å foreslå at man kan få produktene billigere andre steder... ikke Japan Photo en gang. Man blir slaktet ned med en gang! Da får du nemlig "gråimport-talen" i fleisen! :blink:

Endret av kkristi
Lenke til kommentar

...er det rart det blir krig i verden?

Når det er sagt: Det er MYE man kan spare penger på ved å kjøpe fra utlandet. Og så er det en del ting man ikke sparer særlig mye på, og det er billig forbrukerelektronikk. Norge er billig på dette området.

Så alt jeg kan anbefale er at man sjekker priser både her og der ;)

Endret av nomorebs
Lenke til kommentar

Det mange ikke vet, er at man ved kjøp fra utlandet har ett års garanti, mens man ved kjøp i Norge har ett års garanti OG fem års reklamasjonsrett. Det kan bety en kostnad på omtrent halve prisen av kameraet om det må sendes inn til reparasjon for en fabrikasjonsfeil etter litt over et år.

@Zork: Du må ikke finne på å foreslå at man kan få produktene billigere andre steder... ikke Japan Photo en gang. Man blir slaktet ned med en gang! Da får du nemlig "gråimport-talen" i fleisen! :blink:

5452702[/snapback]

"Gråimport"/EU modeller er billigere enn norsk modell, men man kan ikke nekte for at man har visse fordeler med norsk modell. Om de er viktige, er opp til den enkelte å avgjøre (diskutert opp og ned, så jeg gidder ikke skrive mer om det her :) ). Men når Japan Photo selger EU modeller til omtrent samme pris (eller faktisk til og med dyrere) som enkelte andre selger norske modeller, så bør jo valget være ganske enkelt. Men det er uansett bedre å kjøpe EU modeller fra en norsk butikk, enn å kjøpe fra utlandet selv.

Lenke til kommentar

tusen takk for alle svar..jeg har en mistanke om at det blir et nytt kamera på meg seinere i dag :!:

kan dere foreslå en linse til meg også tror dere? jeg vil ta nærbilder, er veldig glad i å ta bilde av natur, og det nermere jeg kommer jo bedre. Har hørt at man kan kjøpe sånne mellomlegs linser eller hva det het fornoe, for å forsterke nærheten, er dette å anbefale? kan man bruke dette i tillegg til en macro linse feks?

og er dere kjent med en kameratype som heter rolleiflex? er det å anbefale eller ikke?

Lenke til kommentar
.....

og er dere kjent med en kameratype som heter rolleiflex? er det å anbefale eller ikke?

5457579[/snapback]

Rolleiflex er en serie mellomformatkameraer fra Tyske Rollei. Sett bort fra Rolleiflex 88(?) fra senere år, så snakker vi om to-øyde slr som er helt manuelle. De er absolutt å anbefale for en erfaren fotograf, siden de har vært blant markedets ypperste kvalitetsprodukter fra 1926 fram til i dag.

For en amatør hvis eneste erfaring er kort eierskap av dslr er det ikke å anbefale uten videre. Det er 100% manuellt (det eneste som har forandret seg siden 1926 er mattskivene og en minimal økning i lysstyrke), og derfor ikke verdens enkleste kamera å bruke. I tillegg er alt du ser i søkeren speilvendt, slik at en uerfaren amatør blir ekstra forvirret. Det er også fryktelig dyrt å bruke (bare 12 bilder pr. film).

For en som ønsker seg noe slik, vil jeg anbefale å øve seg på manuell eksponering og fokus en stund. Da har du i alle fall et grunnlag for å sette deg inn i kameraets funksjoner. Det krever rett og slett mye erfaring for å bruke det effektivt. Når du først er over den terskelen får du mye glede av en Rolleiflex. Det er et av få kamera man kan ta skarpe bilder på 1/15s håndholdt (sentrallukker og ingen bevegelig speil). Uten IS eller VR, men med magen som støtte. Det er også et av de letteste mf-kameraene, derfor følger min gjerne med på reiser utenlands.

Og så ser du fordømt kul ut når du kan bruke det :cool:

Lenke til kommentar
Det er 100% manuellt (det eneste som har forandret seg siden 1926 er mattskivene og en minimal økning i lysstyrke), og derfor ikke verdens enkleste kamera å bruke. I tillegg er alt du ser i søkeren speilvendt, slik at en uerfaren amatør blir ekstra forvirret. Det er også fryktelig dyrt å bruke (bare 12 bilder pr. film).

Rolleiflex har gitt ut Rolleiflex MiniDigi som, såvidt jeg forstår, er et digitalkamera der det meste er automatisk, fra 'fixed focus' til eksponeringen.

Men ut fra det lille jeg har fått med meg om dette kameraet, så er det nok mest for spesielt interesserte med sans for 'kule gadgets'.

Lenke til kommentar

Merket er Rollei, modellen het Rolleiflex. Amatørversjonen het Rolleicord. Den du sikter til er en hyllest til 'flexen, men er altså bare en gadget.

Dette er OT, men vil bare nevne at Rollei lager andre kamerar også. De laget en grei 35mm slr og mange kompaktkameraer også før, og de lager fremdeles noen filmkompakter som gir god valuta for pengene.

Klassikerene er likevel Rolleiflex/Rolleicord, og superkompaktene Rollei 35/35S/35T/35B.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

Jeg kjøpte Canon 20D kit, canon 100mm macro, sekk, stativ, sigma 28-300 og canon 430 ex blits hos lokal canonforhandler. Gjort av en eneste grunn. Hjelp og service. Slipper og sende ting for den minste ting. I norge har vi to års garanti mot et år i utlandet.

MVH Kay

Lenke til kommentar
Hei

Jeg kjøpte Canon 20D kit, canon 100mm macro, sekk, stativ, sigma 28-300 og canon 430 ex blits hos lokal canonforhandler. Gjort av en eneste grunn. Hjelp og service. Slipper og sende ting for den minste ting. I norge har vi to års garanti mot et år i utlandet.

MVH Kay

5577657[/snapback]

Håper du fikk den nyeste versjonen av objektivet som heter "Sigma 28-300mm F3,5-6,3 DG". Har det selv. Er et veldig bra objektiv og er f.eks. mye skarpere på tele enn Canons 90-300 mm objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...