Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Manuelt oppsett Telenor ADSL: modem&trådløs ruter

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp nybestilt og -levert ADSL fra Telenor hos mine foreldre i kveld. Har fått levert Thompson ADSL-modem og -trådløs router, linjen er koblet opp fra i dag av. Så over til spørsmålet mitt:

Det fulgte med en ADSL Startpakke på cd som jeg ifølge Telenor må installere for å sette opp modem. Finnes det noen måte å gjøre innstillingene manuelt, istedetfor å bruke den cden?

Jeg brukte en tilsvarende cd for å sette opp adsl for noen år siden, da la den inn Telenorreklame overalt. Dette antar jeg at foreldrene mine ikke er all verdens interessert i, så jeg ønsker rett og slett å unngå å bruke dem medfølgende cden for å gjøre de nødvendige innstillinger.

Noen tips for hvordan jeg kan sette opp modem og router manuelt, uten cden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Gå inn på 10.0.0.138

2. Advanced -> Easy setup

3. Velg om du vil ha bridge (sette opp pppoe på trådløse ruteren) eller pppoe på modemet

3.1 Fyll inn brukernavn og passord (brukernavn er hele epostadressen med @online.no)

3.2 Sett opp ruteren med pppoe

4. Alt ok ;)

Forutsatt at det er en 510i, men kan også være en 546T. Hvis det er tilfelle vil den default fungere som bridge, eventuelt kan du gå inn og sette brukernavn under broadband-connection.

Endret av xeon
Lenke til kommentar

Okay.. Jeg er ikke helt vant til dette oppsettet, og fikk dessverre ikke sett noe videre på det i går, utover at jeg har fått satt opp selve modemet. Har ikke koblet til den trådløse routeren enda.

Men: hvordan får jeg konfigurert den trådløse routeren? Hva går jeg inn på for å forandre på ting, feks sette kryptering etc? Er det via 10.0.0.138 jeg gjør dette også? Eller hvor går jeg?

Lenke til kommentar

Se i bruksanvisningen til den trådløse routeren for å se hvilken IP den har.

Hvis oppsettet er slik:

Internet ---- Telenor ADSL Modem ---- Trådløs Router ---- Din PC

Første skritt:

Koble maskinen din direkte til Telenor ADSL modemet og sett det opp som bridge. Slik det står forklart ovenfor og på telenor sine sider. online.no ADSL support

Andre skritt:

Koble til Trådløs router til Telenor ADSL modem(kabel fra LAN port på Telenor ADSL modem til WAN port på Trådløs router)

Tredje skritt:

Bla opp bruksanvisningen for Trådløs router og sjekk hvordan du kommer deg inn på den for å endre innstillingene.

Fjerde skritt:

Sett opp den trådløse routeren slik den bruker PPOE og skriv inn brukernavn og passord ([email protected]) og passordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...