Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

endre telefonkontakter fra 3 til 1 kontakt

Anbefalte innlegg

Ja jeg vet at jeg lager en ny tråd om dette, men finner ingenting om dette i forumet.. :innocent::innocent::whistle:

Jeg har idag ADSL fra telenor, og grunna tap på ADSl linja :mad: så er jeg nødt til å gå ifra 3 til 1 telefonkontakt i heimen. Problemet er at jeg ikke vet hvem som er inntak nr. 1, 2 eller 3. :nei: Jeg har fått beskjed om å bruke nr.1 ( hovedinntak) men vet som sagt ikke hvem av 3 det er. Telenor Ks sa at ettersom jeg ikke har hustelefon(n kun ADSL) så klarer ikke de å måle dette. Spørsmålet er da:

Uten å vite hvor inntaket er i huset og uten å vite hvordan dette skal kobles; er det noen som kan hjelpe meg litt?

håper en eller annen telemontør leser dette og svarer..

Bor i 2. etasje i et murbygg med ledninger i rør. kontakter idag: 2 x 3 pola og 1 x R45( eller hva det heter for nò)

Skulle noen klare å hoste opp et koblings skjema så er jeg fornøyd

Please.... help me :cry::cry:

Endret av knut ivar berg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å være "telemontør" så vil jeg nesten vedde store summer på at de to 3pol kontaktene står foran den nyere kontakten .

Inn til huset kommer det en kabel med sort kapsling . Kan du se noen slik utenfor som kommer opp av jorda eller i luftstrekk ?

Finner du denne så skal litt logikk kunne tilsi hvilken av kontaktene da som er den første .

Lenke til kommentar

ehh.. jeg glemte å si at den nyere kontakta her jeg bytta sjøl. det var kun 3 polere her når vi flytta inn. og nei. den svarte ledningen( inntaket) ser jeg ikke ettersom den er under bakken. Jeg bor som sagt i et murbygg i 2. etasje med alle ledninger i rør

Lenke til kommentar

Vel det er jo ganske enkelt i grunn vil jeg tro. Men er ikke noe telemontør.

Bare skru ut hvert deksel og se på ledningene om det er et sted som skiller seg ut, altså om det er et sted der det er en annen type ledning som kommer inn (sort, tykkere etc.)

Eller så er det bare å begynne å demontere for å teste om du får noe utslag på ADSL modemet ditt (siden du ikke har telefon).

Jeg vet dessverre ikke åssen annlegget ser ut, så det kan være vansklig å gi noen mer konkrete tips.

Lenke til kommentar

Kablingen vil nødvendigvis være lagt opp slik at det kommer an kabel fra inntaket opp til første kontakt, og derfra en ny kabel videre til neste kontakt.

Finner du en kontakt hvor det bare er en kabel tilkoblet så må jo det være den siste.

Da har du 2 kontakter å forsøke. Koble fra en kabel og sjekk om telefonen virker i de 2 kontaktene.

Når det virker kun i den kontakten hvor du har koblet fra en kabel så har du funnet første kontakt.

Lenke til kommentar

ok. la oss da si at kontakta som er i gangen er 1 kontakt. datamaskina står i et annet rom med egen kontakt. er det mulig å kutte ut kontakt nummer 3 og "spleise" sammen ledningen som kommer fra hovedinntaket og inn til kontakt nummer 2( datarommet)?

Lenke til kommentar

Sikkert, men først må du vel få ting til å virke skikkelig. Vet ikke hva du legger i "tap på ADSl linja", det skal jo ikke spille noen rolle hvor mange kontakter det er koblet på ei telefonlinje hvis ingen av dem er i bruk.

Du må vel først se at alt virker OK når du kobler på første inntak og alt annet er koblet vekk?

Lenke til kommentar

joda vet det, men siste konvertering hos telenor gikk dårlig.. fikk beskjed om at det var for mye "støy2 på linja til at det ville virke. derfor fikk jeg beskjed om å endre fra 3 kontakter til 1. skulle tro at signalet var det samme. men ..men..

det gjaldt ikke at avstanden til sentralen var for langt unna. den er saken er ok.

glemte å nevne at jeg har ADSL 4000/400 idag og at konverteringa gjaldt 6000/600

Endret av knut ivar berg
Lenke til kommentar

Men hvis annlegget er litt eldre, så er det vel bare 1 kobber-par som er strukket inne i leiligheten. hvis du hadde en litt gammel telefon, så kan du jobbe deg fra siste kontakt å fremover ved å koble ut de kontaktene du prøver

hvis det er stille, så er kontakten koblet fra, men er det enten summetone eller støy, så er denne koblet inn

reint teoretisk

Lenke til kommentar

Og hvis dere hadde lest litt så hadde dere sett at han ikke ahr telefon, bare ADSL så det å teste ut med en telefon hadde ikke hjulpet.

Jeg tror det er den i gangen hvis gangen er i første etasje eller noe. Pleier å ligge der eller i stua nede.

bare å skru opp, så ser du ting lettere også. På de gamle er det bare en skrue i midten og du kan se inn på kontaktene og ledningene.

Ellers er det jo bare å kontakte montør hvis du er usikker på dette her.

Lenke til kommentar

Oki.. jeg tok en liiiten tur inn i kontaktene rundt omkring og ...jeg fant jeg fant.. :cool:

I gangen ( fortsatt i 2. etasje ettersom jeg bare har en etasje :hmm: ) skrudde jeg opp kontakta og kikka.. YES! :dribble:

Der var det en feit svart kabel( riktignok grisa inn med fett av en eller annen grunn) :hmm: .

Jeg så også at det var en hvit vanlig telefonkabel der som tydeligvis går til til de andre kontaktene. begge 2 går opp i taket?? :hmm:

På bildet under ser dere kontakta i gangen før jeg skrudde den ut:

post-35991-1137533921_thumb.jpg

så har dere bildet der den er skrudd ut og der den svarte kabelen er:

post-35991-1137533931_thumb.jpg

Her under ser dere samme stikka med koblingene:

post-35991-1137533945_thumb.jpg

..og til slutt stikka inne på datarommet, der ledningen til modemet er:

post-35991-1137534239_thumb.jpg

Så kommer det stooore spørsmålet: :innocent::blush:

Er det rett kobla og kan jeg bare snurpe sammen den svarte kabelen med den hvite og hive på litt teip for å føre signalene direkte fra inntak til modem? :(:roll:

Bedre forklart nå?

post-35991-1137533960_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fettet er der for å hindre vannintrengning i kabelen som igjen gjør at den ikke skal bli ødelagt .

Så fremt du kobler sammen det paret som kommer inn (blå/rød) fra den sorte kabelen med blå/rød i den vite for så å føre denne og kun denne videre vil du nok minske "støyen" om det nå er det som virkelig gjør at du har problemer .

Lenke til kommentar

hehe... hørt om ironi?

Såklart jeg bruker sukkerbit eller aller helst lodder det sammen, som da gir bedre feste og kontakt.

Spørsmålet jeg lurer på til slutt er om dette går ann sånn rent teknisk sett.. noen montører som vet? har ikke lyst til å skape "overload" på router`n..

Hva med å lage en guide på dette til de som sliter med samme problem? Jeg er sikkert ikke alene...

Nb. kan noen svare meg på om jeg har kobla rett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...