HrSteen Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Vet ikke helt om dette er rett kategori men jeg prøver meg. Jeg er forsikret igjennom LO Favør og har i tillegg reiseforsikring i Sparebank1, og siden kamerautstyret mitt begynner å bli noen tusen kroner så begynner jeg jo å lure på om jeg godt nok forsikret. Tar kontakt med banken og spør rett ut om noen av mine forsikringer dekker om jeg snubler på tur og knuser kamera, om kamera faller i havet eller om kamera blir frastjelt. Og hvis mine forsikringer ikke dekker dette så lurer jeg på hvilken forsikring som gjør det. Jeg får dette til svar: "Vi svarer ikke på spekulative spørsmål. Derfor sender jeg deg vilkårene som gjelder for forsikringene dine i SpareBank 1." Er det jeg som er for storforlangende som vil vite om jeg er dekt i mine 3 gitte situasjoner? Jeg har nå snudd på spørsmålet til banken og sendt dem følgende spørsmål: "Men på deres side så står det at dere kan hjelpe meg å finne den forsikringen jeg trenger. Så jeg vil snu litt på spørsmålet: Hjelp meg til å finne en forsikring som dekker skade på kamera når jeg er på tur, jeg vil være sikret mot tyveri på tur, og i tilfelle totalskade som feks at man er uheldig å miste kamera i havet så vil jeg være sikret mot dette. Hvilken forsikring anbefaler dere?" Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 "Vi svarer ikke på spekulative spørsmål. Derfor sender jeg deg vilkårene som gjelder for forsikringene dine i SpareBank 1." 5451271[/snapback] Haha :!: Dette alene ville gjort at jeg sa opp alle forsikringer med dem og ba dem ryke og reise. Snakker om å mistenkeliggjøre kundene sine! Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 "Vi svarer ikke på spekulative spørsmål. Derfor sender jeg degvilkårene som gjelder for forsikringene dine i SpareBank 1." Saksbehandlingsmessig er nok dette et riktig svar.Les vilkårene, så får du vite hva du skal forholde deg til. Jeg er forsikret i samme selskap, men har ikke hatt noe forsikringstilfelle. den bærbare PC'en ville de ikke forsikre, så den har jeg måttet gjemme når jeg skulle ut (ferie). Den forsikringen du mener å ha bruk for, får du kjøpt i butikker (Elkjøp), og det er en sk. tabbeforsikring som dekker omtrent alt. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at du må kjøpe varen for å kunne kjøpe denne forsikringen. Varigheten er begrenset. Lenke til kommentar
PuseOdd Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Heisann, selv har jeg en egen verdisakforsikring gjennom If, den dekker mer eller mindre alle tenkelige og utenkelig hendelser, det eneste unntaket er vel skader som har oppstått av normal slitasje og skader fra insekter(slik står det..). Denne forsikringen har jeg både på kamera og pc, den koster vel rundtom 5% av forsikringsverdien på objektet i året. Det vil være veldig merkelig om ikke forsikringsselskapet ditt tilbyr noe lignende. Lenke til kommentar
kai_frode Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Interessant dette. Og ganske så irriterende svar du fikk. Jeg skjønner hva forsikringsselskapet mener med at de ikke vil svare på slike spørsmål, men at man ønsker å tegne en forsikring betyr vel ikke automatisk at man ønsker å svindle til seg penger. Det er da bare helt naturlig å spørre direkte om i hvilke situasjoner man er dekket. Japan foto tilbyr også tilsvarende forsikring ved kjøp av produkter. Forsikringen dekker alle heldelser, med unntak av tyveri og dirkete tap. Så lenge man kan legge kameraet på disken deres, om så i deler, skal forsikringen dekke reperasjon/nytt kamera. Forsikringen dekker også fuktskader. En slik forsikring er interessant for en bruksgjennstand fordi den gjør at man tør og bruke kameraet i alle situasjoner, uten at man trenger være redd for at det skal bli ødelagt. Forsikringen er ikke så dyr heller, se japanfoto for priseksempler. Mener det er ca 1700kr for 4 år på Nikon D200 feks. Hva forsikringssselskapene tilbyr har jeg ikke undersøkt enda, men tenker å gjøre det. Jeg har tabbeforsikring inkludert i innboforsikringen min, så om kameraet faller i bakken inne i huset mitt er jeg dekket, men faller det i bakken ute, har jeg per i dag ingen dekning. Lenke til kommentar
eternal Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 (endret) Han er forsikret gjennom LO. Han har MAO ikke selv aktivt gått inn for å skaffe seg denne. Så et slikt spørsmål er da 100% legitimt. Høres mer ut som om DE går inn for å være vanskelige med et slikt svar. Utakknemlige suppegjøker. Det er et privilegium å ha kunder, ikke motsatt. Endret 17. januar 2006 av eternal Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Jeg fikk tilbake både mobiltelefon og minidisk spiller for noen år siden fra mitt forsikringsselskap. Forsvant på en togtur, og pengene minus 500kr i egenandel smatt inn på konto like etterpå.. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Han er forsikret gjennom LO. Han har MAO ikke selv aktivt gått inn for å skaffe seg denne. Så et slikt spørsmål er da 100% legitimt. Høres mer ut som om DE går inn for å være vanskelige med et slikt svar. 5451626[/snapback] Reiseforsikringen har jeg tegnet utenom, men det er fortsatt en LOFavør forsikring. Slik at jeg har forsikringer for den del tusen pr år hos dem. Men jeg er spent på svaret på mailen jeg sendte dem sist. Lenke til kommentar
eternal Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 (endret) Jeg lurte på en ting. Har nå i ettertid oppdaget at jeg hadde forsikring gjennom LO som gikk ut en måned etter en hendelse som jeg har tapsmelding på. Ville det ikke da være nok om jeg skrev til dem og sa jeg ønsker å heve forsikring på grunnlag av forsikringene mine i selskapet i perioden? Forventer i det minste et velbegrunnet svar fra dem. Skal det være slik at jeg må peke paragrafen opp i trynet på de er det imho de som spekulerer. Får faen meg yte litt service og. Har hatt forsikringer der i åresvis, så de får finne seg i å yte litt service igjen. Hva sier dere? EDIT: btw. dette er ca. 15mnd siden Endret 17. januar 2006 av eternal Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Fikk nå dette svaret fra forsikringsselskapet: "Jeg vil anbefale deg å tegne en egen verdisakforsikring for dette kameraet. Vennligst kontakt ditt lokale SpareBank 1-kontor for et pristilbud for en slik forsikring." Greit nok for min del. Lenke til kommentar
eternal Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Han kunne også skrevet: "Jeg anbefaler deg en firedimensjonell kaskoforsikring på kameraet." Mindre interessant for min del da jeg ikke hadde trengt noe slikt. Jeg synes han burde svart deg på hva reiseforsikring dekker i forbindelse med kamera. De må jo behandle saken selv, så han kunne oppgitt hva de ser på i ditt tilfelle. Ikke bare avfeie deg med å "lese regelverket". Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Fikk nå dette svaret fra forsikringsselskapet: "Jeg vil anbefale deg å tegne en egen verdisakforsikring for dette kameraet. Vennligst kontakt ditt lokale SpareBank 1-kontor for et pristilbud for en slik forsikring." Greit nok for min del. 5451725[/snapback] Ja, dette er jo et anstendig svar, i motsetning til det første svaret du fikk. Jeg fatter fremdeles ikke at et forsikringsselskap kan få seg til å skrive noe sånt til en kunde... "Spekulative spørsmål"? Når det er sagt så har jeg også verdisaksforsikring på kameraet + objektivene mine, og det er absolutt det du bør ha for å dekke *alle* eventualiteter. Min forsikring dekker f.eks. at jeg mister det i sjøen, får sand i det på stranden, kjører over det med bil ved et uhell, o.s.v. Lenke til kommentar
Djengis Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Heisann, selv har jeg en egen verdisakforsikring gjennom If, den dekker mer eller mindre alle tenkelige og utenkelig hendelser, det eneste unntaket er vel skader som har oppstått av normal slitasje og skader fra insekter(slik står det..). Denne forsikringen har jeg både på kamera og pc, den koster vel rundtom 5% av forsikringsverdien på objektet i året. Det vil være veldig merkelig om ikke forsikringsselskapet ditt tilbyr noe lignende. 5451498[/snapback] Hei! Når var det du tegnet verdisaksforsikringen? Jeg har alle mine forsikringer hos If, men sist jeg snakket med dem og spurte om verdisaksforsikring (for et par uker siden) sa de at dette ikke var noe de hadde nå, men kanskje kom til å få. På nettsidene deres står det heller ikke noen om verdisaksforsikring. Kanskje de har sluttet med det? Noen som vet? Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Bestemte meg for å ikke gi meg riktig enda med denne saken. Så jeg sendte dem en ny mail med litt krassere tone: Hei igjen, jeg gir meg ikke helt ang. hva min reiseforsikring dekker. Greit at dere anbefaler en egen forsikring for kamera, men jeg vil fortsatt vite om reiseforsikringen dekker noe av de tilfellene jeg nevnte. Jeg har LO Favør Topp Reiseforsikring. Har snakket med andre folk og hos andre forsikringsselskap og alle har vært enige om at jeg har fått ett dårlig svar. Hvis dere tror at pga mine spørsmål så drar jeg ut i morgen og hiver kamera i havet så begynner jeg å tvile på at jeg vil være kunde hos dere. Er jeg skyldig til det motsatte er bevist? Satt på spissen så hvis jeg spør om bilforsikringen dekker hvis jeg kræsjer med bilen, så vil dere svare: "vi svarer ikke på spekulative spørsmål". Hvis dere ikke kan svare så ser jeg ingen grunn til å ha ett kundeforhold til dere. Hilsen Frode steen Endret 8. februar 2006 av stoners Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Svaret kommer på nytt til henvisning til vilkårene: Hei igjen Frode! Vi henviser på nytt til vilkårene som vi tidligere har sendt deg for reiseforsikringen din. Vi ber deg spesielt lese vilkår A3.3.1 hvor det står nærmere beskrevet hvilke tap/skader på reisegods som blir dekket av reiseforsikringen din. Så jeg lese litt i vilkårene, nå vet jeg jo nøyaktig hva jeg skal lete etter og jeg finner kanskje ett svar, og jeg spør dem om jeg har tolket rett: Så slik jeg forstår det så går min sak under punkt 3.3.1 Punkt 8. Inntil 2500kr samlet. Stemmer dette? Forutenom tyveri som dekkes inntil 10000. Og det kommer bekreftende fra dem: Hei igjen Frode! Det er riktig at tyveri av en eiendel når man er på reise erstattes med inntil 10.000 kroner, mens annen tilfeldig hendelse enn nevnt i punktene 1 til 7 erstattes med inntil 2500 kroner samlet pr skadetilfelle. Jeg svarer til slutt: da hadde det strengt tatt vært best i informert det om i første mail og ikke bedt meg lese igjennom alle 34 sider med ymse forsikringsvilkår. Jeg har nå sendt lignende spørsmål til Gjensidige, jeg er spent å høre hva dem sier.... Lenke til kommentar
kazzoo Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Bra kundebehandling!! Endret 8. februar 2006 av rudlende Lenke til kommentar
eternal Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Det er jo det patetiske forsikringsselskapet som spekulerer her. De satser på at de kan gi deg et diffust svar der de henviser deg til en boklefse uten like. Slik gir sikkert mange kunder opp. Henvis de til denne tråden og se hvor mange som leser. Faen så det provoserer meg å lese sånt! Forsikringsselskaper - can't live with them, can't live without 'em. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg har hatt veldig god erfaring med Gjensidige i det siste, etter diverse bilinnbrudd og tyverier her i Italia. De ber gjerne om kopi av kvitteringa, men hvis man sender den inn i det man tegner forsikringa slipper man å tenke på det når noe blir stjålet. Så man sender bare inn anmeldelsen og får penger på konto, og hvis du ikke klarer å få det anmeldt (f.eks. på en fransk politistasjon som ikke forstår verken italiensk, tysk, engelsk eller norsk), så er det ikke så farlig med anmeldelsen heller. Hos Gjensidige er det også slik at reiseforsikringen ikke er tilstrekkelig for dyre kameraer, pga et "tak" på 10.000 eller noe sånt, så jeg har derfor verdigjenstandsforsikring både på kameraet, alle objektivene og også på skiskyttergeværet mitt.. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Fikk nå svar fra gjensidige, stilte dem samme spørsmål. Fikk ett enkelt og greit svar. "Reiseforsikringen dekker ikke dette" Lenke til kommentar
eternal Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Konfronter dem med uttalelsen og lag et helvete uten like hvis du virkelig har rett på det. Endret 8. februar 2006 av eternal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå