varmit Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 sorry,en bedre versjon: atom_rakett.BMP Lenke til kommentar
smetho Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Faktisk så beskriver Tom Clancy utviklingen av et atomvåpen ganske så detaljert i boken Sum of all Fears. Om denne beskrivelsen er nøyaktig eller ikke vet jeg ikke da jeg ikke har så inngående kjennskap til emnet, men tviler på at det hele er rent oppspinn. En bra bok forresten. Mye bedre enn filmen Lenke til kommentar
EJN Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Trenger ikke lese en hel bok for å skjønne hvordan en atombombe er bygd opp, spesielt fisjonsbomber er ganske enkle. Et eksempel er at en sprengladning skyter en del fissibelt (riktig uttrykk?) materiale inn i en kjerne med mer fissibelt materiale slik at disse begynner å gjennomgå fisjon. Denne kjernen ligger inni et skall som sørger for at så mye som mulig av drivstoffet gjennomgår fisjon før det eksploderer. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Er det ikke fisjonsbomba som også blir kalt hydrogenbombe da? Eller var det fusjon? Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Er vel hvertfall en form for fisjonsbombe ja. Hydrogen bomba spesielt (vet ikek om særlig andre ) skal jo etter hva jeg har hørt/lest, være opptil 1000 ganger sterkere enn Hiroshima bomben. En enkel måte å gi eksempel om en fisjonsbombe er jo sola om jeg ikke tar helt feil.. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Er det ikke fisjonsbomba som også blir kalt hydrogenbombe da? Eller var det fusjon? 5456355[/snapback] Hydrogenbomber(thermo nuclear device) er fusjonsbomber, i motsetning til atombomber, som er fisjonsbomber. Nøytronbomber er også fusjonsbomber. Fisjon=Splitting Fusjon=Sammensmelting Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Fisjon=SplittingFusjon=Sammensmelting 5456566[/snapback] Dét visste jeg, men klarte ikke bli enig med meg selv om hva som var hvor Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 fusjon brukes i andres sammenhenger, fusjonere bedrifter f.eks Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Haha, mich auch.. *tørker dritten av leggen* Jaja, er vel lov å surre på kvelden regner jeg med... Lenke til kommentar
Pels Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 hvor få tak i uran/plutonium da? 5452827[/snapback] Ligger massevis i Russland, er bare å hente. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Hydrogenbomber, som bruker "fusjonsteknikk", detonerer ved hjelp av at de blir skapt en implosjon. Denne implosjonen skaper en meget høy temperatur, som gjør det mulig for hydrogenatomer til å fusjonere. Uansett, det som skjer en i en atomeksplosjon, er at et radioaktivt materiale overstiget materialets kritiske masse. Dvs noe slikt som at siden den kritiske massen for "weapons grade plutonium" er rundt 4kg (kommer litt ann på densiteten), så kan ikke "plutoniumklumpen" være større, for da blir kjernen ustabil, og man får en nedsmelting. Teknikken i en fisjonsbombe er at to halvdeler av plutonium, hver på ca. 2/3 av den kritiske massen, blir skutt sammen av en eksplosjon, og at man da får en masse som overstiger den kritiske massen (4/3). Fisjonsbomber har dermed en fysisk begrensning, i motsetning til fusjonsbomber, som har en forskjellig teknikk (lav densitets masse av plutonium som blir komprimert slik at den får høy densitet, og på den måten overstiger den kritiske massen for plutonium). En bombe lagd av det radioktive materiale Americanium, noe som går ann men som ikke er blitt gjort, ville kreve bare noen få gram, da den kritiske massen skal være kun 23g!! Problemet er det at dette er et stoff som er uhyre vanskelig å fremstille. Men hvis dette blir gjort, så er det mulig å fremstille bomber i lommeformat! Uhyggelig tanke.. Nei, best å slutte av før vi får CIA på nakken, eller at vi plutselig vinner en ferietur fra "Irani happy travels"... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 En bombe lagd av det radioktive materiale Americanium, noe som går ann men som ikke er blitt gjort, ville kreve bare noen få gram, da den kritiske massen skal være kun 23g!! Problemet er det at dette er et stoff som er uhyre vanskelig å fremstille. Men hvis dette blir gjort, så er det mulig å fremstille bomber i lommeformat! Uhyggelig tanke.. 5456704[/snapback] Og det er vel vanskelig å lagre vil jeg tro. Halveringstid på ? Og hvort stort smell blir det egentlig? Størrelsen på smellet er vel avhengig av mengden materiale som brukes? E=mc², så den frigjorte energien er avhengig av reduksjon av massen når Americanium blir til ? Eller er det annet materiale rundt som også blir spaltet og avgir energi? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Hvis du skal lage deg en atombombe, er det best at du ikke tar den med til statene når du skal prøve den, for da kan du få bot: Detonating a nuclear device within the city limits results in a $500 fine. - Lov fra Chico, California. Lenke til kommentar
PinguShow Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Du får med andre ord ei strengere straff for å bryte fartsgrensa med 20 Km/t i Norge enn ka du får for å detonere ei atombombe i USA! Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Du får med andre ord ei strengere straff for å bryte fartsgrensa med 20 Km/t i Norge enn ka du får for å detonere ei atombombe i USA! 5457801[/snapback] Det er mulig at denne boten kun gjelder for forskjeelsen å detonere bomben innenfor bygrensen, og at man i samme omgang får en straff for enkelte andre lovovertredelser. Lenke til kommentar
PinguShow Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Det er mulig at denne boten kun gjelder for forskjeelsen å detonere bomben innenfor bygrensen, og at man i samme omgang får en straff for enkelte andre lovovertredelser. 5457896[/snapback] Det her trur eg nesten eg må prøve, berre for å sjå ka som skjer... Men det skulle eg vell ikkje sagt. Kjem vell CIA bankande på døra om 5 min for å invitere meg til Cuba E vell best å ikkje nevne at eg e muslimsk ekstremist. Å fanken Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Det er mulig at denne boten kun gjelder for forskjeelsen å detonere bomben innenfor bygrensen, og at man i samme omgang får en straff for enkelte andre lovovertredelser. 5457896[/snapback] "Du dømmes herved til livstid i fengsel for krigsforbrytelser. I tillegg må du betale $500 i bot. EDIT: På den annen side kan man jo ikke straffes to ganger for samme lovbrudd. Ergo kan man velge, livstid i fengsel eller 3000 spenn i bot? Endret 18. januar 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
pertm Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Det er mulig at denne boten kun gjelder for forskjeelsen å detonere bomben innenfor bygrensen, og at man i samme omgang får en straff for enkelte andre lovovertredelser. 5457896[/snapback] "Du dømmes herved til livstid i fengsel for krigsforbrytelser. I tillegg må du betale $500 i bot. EDIT: På den annen side kan man jo ikke straffes to ganger for samme lovbrudd. Ergo kan man velge, livstid i fengsel eller 3000 spenn i bot? 5458025[/snapback] Ikke glem forskringskravet fra alt bomba ødela, det blir nok noe over $500. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 så da er det bare å reise til russland etter uran,finne et jernrør som er tett i ene enden og klasje uran nedi. klasje litt uran i toppen av røret,sette på en dynamittkubbe og fyre av=atombombe? mange sier at atombomber koster milliarder å utvikle og at det er kjempe komplisert og krever eksperter. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 De har lurt deg hele tiden Det var bare det å få tak i fissilt materiale, beregne kritiske masser/tettheter, samt å lage dem effektive da For ikke snakke om delivery systemer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå