Gå til innhold

Er det bare CPU som er vikti å kjøle?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal kjøpe ny pc!

Er chipset kjøler bra/vits ram vifte, harddisk vifte osv!

Yter en kald pc'bedre? øker levetid?

5450448[/snapback]

Cpu er vel den viktikste delen og få kjølt ned til en normal tempratur. ram trenger du nok ikke og kjøle ned om du ikke skal overklokke de. chipset er det som regel en grei kjøling på standard. og harddisk kan det være fint og sette en vifte mot sånn at den kjøles ned.. og ja pc'en yter bedre når den er kald/normal tempratur en når den er varm.. og levetiden minsker om pc'en er veldig varm..

Lenke til kommentar

Komponenter som kan kjøles er: prosessor (CPU), grafikkprosessor (GPU), harddisk og minne (RAM) osv.

CPU vet alle om, dette er som regel ikke noe problem. GPU kommer jo med vifte fra fabrikken, men den kan faktisk byttes ut dersom du ønsker bedre kjøling på skjermkortet (stillegående eller bare kraftigere hvis du overklokker). Harddiskene er det alltid lurt å ha en vifte på. I Lian Li kabinettet mitt er det en vifte foran harddiskholdern.

Formålet med kjøling er jo å hindre at ting blir så varmt at det ødelegges. Jeg vil også påstå at levetiden på hvertfall harddisker økes en del hvis de kjøles godt. Ting yter nok ikke automatisk noe bedre om de kjøles godt, men de yter dårligere hvis de blir veldig varme (da blir de ødelagt til slutt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...