Gå til innhold

Harddisk med ødelagt kabelfeste - Garanti?


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny harddisk i sommer, og nå i jula når jeg skulle installere en annen disk fant jeg ut at festet som er på harddisken var brukket av og lå inne i satakabelen. Altså det festet som gjør at kabelen sitter ordentlig på harddisken og beskytter "pinnene".

Har ikke vært hardhent på noen måte med harddisken, og dette er første gang jeg i det hele tatt rører kabelen etter å ha montert harddisken.

Dette kan jeg vel tenke meg er skjedd fordi jeg har brettet satakabelen under harddisken for å få det ryddig i kabinettet mitt (se vedlagt bilde).

 

Spørsmålet mitt er: får jeg dette på garantien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

intresant spørsmål...en ting er sikkert..kvaliteten på en del av både PSU plugger og den plastdelen du har brukket er elendig..! brekker "bare du ser på det".Ta kontakt der du kjøpte disken.Så må vi få høre hvordan det går.Håper de snart slutter å bruke denne elendige plastikken.Dro nettopp bakstykket av S-ata kabelen(strøm) på en Mist PSU bare ved å ta i den.!!bare et pyntedeksel heldigvis men likevel irriterende.Lykke til.Håper du får ny.! Kansje du er ille ute hvis du har brukt for mye makt når du monterte..kvaliteten på plastikken vil vel kunne si noe om det samt hvor "rått" du benda kabelen.

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

Vel, grunnen til at jeg i det hele tatt spør dette er fordi jeg sendte den inn igjen til Netshop, og da fikk jeg den i retur med følgende melding: "Fysisk skade dekkes ikke av garanti". Kan dette i det hele tatt regnes som en ting jeg har gjort galt? Må da funke å brette kabelen under harddisken uten at hele greia skal løsne løs!? Brukte heller ingen makt når jeg monterte.

Lenke til kommentar

vel, har du brukket den er det jo fysisk skade. Det skjer jo ikke helt av seg selv da.

Men vet selv at plastikken stinker en lang vei, brakk selv 3 av 6 sata kontakter på et Abit hk.

Brakk også kontakten på en Raptor disk jeg hadde, gikk i søppla etterpå.

 

Men ingen av Samsung diskene jeg har hatt har kontaktene blitt knekt på.. så kan jo variere fra disk til disk hvordan kvaliteten er.

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke at du sendte den inn hvis du selv har brukket den. De festene SER jo ikke engang ut som noe du bør brekke/belaste/dra i whatever. Da bør du kanskje ikke gjøre det heller.

 

Men "Man lærer så lenge man lever."

 

Det er også noe som heter "Ta kontakt." Da kan du evt. spare 2 x Porto på noe du ikke vet om du får erstattet.

Endret av brazir
Lenke til kommentar

Om det ikke går på garantien og du er helt sikker på at dette er noe man kan se er en produksjonsfeil så ville jeg sendt den inn på reklamasjon.

 

Hvis det ikke er noen tegn på at disken hadde produksjonsfeil (svak plast) i utgangspunktet så tror jeg du har en tynn sak. (Påstand mot påstand) Butikken har riktignok bevisbyrden så det kan hende at saken vipper til din fordel selv om det er tvil. Men hvis butikken kan bevise at plasten er solid så tror jeg du kan regne saken som tapt.

Lenke til kommentar

Ok, tror ikke jeg skal gidde å krangle noe med Netshop hvis de har loven på deres side. Men tror dere det er noen mulighet for å få sendt den direkte inn til Hitachi? Vil dette koste mye? Tror at det kanskje går bedre der. Hva skal jeg liksom gjøre? Kjøpe ny harddisk bare på grunn av at en liten del er brekt av? Synes dette virker litt rart, da jeg ser på det som en produksjonsfeil hvis man ikke engang kan røre kabelen før hele dritten brekker av :(

 

Disken funker vel fint uten det festet, men har liksom ikke lyst til å bruke den sånn, fordi det sikkert er lett at den detter ut osv.

Lenke til kommentar

Vel hvem som har loven på sin sde er vel utgangspunktet om produktet har en mangel.

 

En mangel har varen hvis den ikke samsvarer med avtalen eller ikke er i samsvar med en eller flere punkter i fkjl. §§ 15 og 16.

 

Spørsmålet er da om plasten rundt kontakten er for tynn og dermed ikke oppfyller forventningene til normal behandling av varen.

 

Men selvfølgelig hvis du har vært litt hard når du skulle montere/ demontere disken så vil ikke dette gå på reklamasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk akkurat fått reklamert på samme grunnlag. S-ATA kontakten brekker utrolig lett. Det er en kjent sak i bransjen visstnok. Jeg var derimot i den heldige situasjon at det var en tekniker hjemme hos meg som var skyldig i det (mens han skiftet hovedkortet). Dermed var skaden skjedd og jeg kontaktet MPX og fikk ny Harddisk uten diskusjon så lenge teknikeren var skyldig. Derimot vet jeg ikke hva som hadde skjedd om det var meg som hadde gjort det?

Uansett så skal jo tross alt produktene tåle litt, selv om det er ømfintlig elektronikk vi snakker om her. Jeg synes likevel du bør kunne forfølge denne saken overfor Netshop. Ingen grunn til å gi deg på dette, S-ATA kontakten bør kunne takle mer enn at du bender en kabel under den! Lykke til - la oss høre resultatet! :thumbup:

Lenke til kommentar
Kjøpte meg ny harddisk i sommer, og nå i jula når jeg skulle installere en annen disk fant jeg ut at festet som er på harddisken var brukket av og lå inne i satakabelen. Altså det festet som gjør at kabelen sitter ordentlig på harddisken og beskytter "pinnene".

Har ikke vært hardhent på noen måte med harddisken, og dette er første gang jeg i det hele tatt rører kabelen etter å ha montert harddisken.

Dette kan jeg vel tenke meg er skjedd fordi jeg har brettet satakabelen under harddisken for å få det ryddig i kabinettet mitt (se vedlagt bilde).

 

Spørsmålet mitt er: får jeg dette på garantien?

5450302[/snapback]

 

Nei

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...