Matias Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Kjøpte meg ny harddisk i sommer, og nå i jula når jeg skulle installere en annen disk fant jeg ut at festet som er på harddisken var brukket av og lå inne i satakabelen. Altså det festet som gjør at kabelen sitter ordentlig på harddisken og beskytter "pinnene". Har ikke vært hardhent på noen måte med harddisken, og dette er første gang jeg i det hele tatt rører kabelen etter å ha montert harddisken. Dette kan jeg vel tenke meg er skjedd fordi jeg har brettet satakabelen under harddisken for å få det ryddig i kabinettet mitt (se vedlagt bilde). Spørsmålet mitt er: får jeg dette på garantien? Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 (endret) intresant spørsmål...en ting er sikkert..kvaliteten på en del av både PSU plugger og den plastdelen du har brukket er elendig..! brekker "bare du ser på det".Ta kontakt der du kjøpte disken.Så må vi få høre hvordan det går.Håper de snart slutter å bruke denne elendige plastikken.Dro nettopp bakstykket av S-ata kabelen(strøm) på en Mist PSU bare ved å ta i den.!!bare et pyntedeksel heldigvis men likevel irriterende.Lykke til.Håper du får ny.! Kansje du er ille ute hvis du har brukt for mye makt når du monterte..kvaliteten på plastikken vil vel kunne si noe om det samt hvor "rått" du benda kabelen. Endret 16. januar 2006 av loddebolten Lenke til kommentar
Matias Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 Vel, grunnen til at jeg i det hele tatt spør dette er fordi jeg sendte den inn igjen til Netshop, og da fikk jeg den i retur med følgende melding: "Fysisk skade dekkes ikke av garanti". Kan dette i det hele tatt regnes som en ting jeg har gjort galt? Må da funke å brette kabelen under harddisken uten at hele greia skal løsne løs!? Brukte heller ingen makt når jeg monterte. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 vel, har du brukket den er det jo fysisk skade. Det skjer jo ikke helt av seg selv da. Men vet selv at plastikken stinker en lang vei, brakk selv 3 av 6 sata kontakter på et Abit hk. Brakk også kontakten på en Raptor disk jeg hadde, gikk i søppla etterpå. Men ingen av Samsung diskene jeg har hatt har kontaktene blitt knekt på.. så kan jo variere fra disk til disk hvordan kvaliteten er. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Nei, festene tåler IKKE at du bretter kabelen under disken, det kan jeg love deg..! S-ATA festene er noe dritt som brekker for ett godt ord. Dette er nok desverre en av de tingene garanti ikke dekker..! Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Som med alt annet datautstyr... vær forsiktig. Lenke til kommentar
brazir Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 (endret) Skjønner egentlig ikke at du sendte den inn hvis du selv har brukket den. De festene SER jo ikke engang ut som noe du bør brekke/belaste/dra i whatever. Da bør du kanskje ikke gjøre det heller. Men "Man lærer så lenge man lever." Det er også noe som heter "Ta kontakt." Da kan du evt. spare 2 x Porto på noe du ikke vet om du får erstattet. Endret 17. januar 2006 av brazir Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Om det ikke går på garantien og du er helt sikker på at dette er noe man kan se er en produksjonsfeil så ville jeg sendt den inn på reklamasjon. Hvis det ikke er noen tegn på at disken hadde produksjonsfeil (svak plast) i utgangspunktet så tror jeg du har en tynn sak. (Påstand mot påstand) Butikken har riktignok bevisbyrden så det kan hende at saken vipper til din fordel selv om det er tvil. Men hvis butikken kan bevise at plasten er solid så tror jeg du kan regne saken som tapt. Lenke til kommentar
brazir Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 (endret) *Glem det* Tok feil av intensjonen av et innlegg. Man kan jo LETT se at plasten IKKE er solid da, men... Endret 17. januar 2006 av brazir Lenke til kommentar
Matias Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Ok, tror ikke jeg skal gidde å krangle noe med Netshop hvis de har loven på deres side. Men tror dere det er noen mulighet for å få sendt den direkte inn til Hitachi? Vil dette koste mye? Tror at det kanskje går bedre der. Hva skal jeg liksom gjøre? Kjøpe ny harddisk bare på grunn av at en liten del er brekt av? Synes dette virker litt rart, da jeg ser på det som en produksjonsfeil hvis man ikke engang kan røre kabelen før hele dritten brekker av Disken funker vel fint uten det festet, men har liksom ikke lyst til å bruke den sånn, fordi det sikkert er lett at den detter ut osv. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Vel hvem som har loven på sin sde er vel utgangspunktet om produktet har en mangel. En mangel har varen hvis den ikke samsvarer med avtalen eller ikke er i samsvar med en eller flere punkter i fkjl. §§ 15 og 16. Spørsmålet er da om plasten rundt kontakten er for tynn og dermed ikke oppfyller forventningene til normal behandling av varen. Men selvfølgelig hvis du har vært litt hard når du skulle montere/ demontere disken så vil ikke dette gå på reklamasjonen. Lenke til kommentar
Bibendum Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Jeg har faktisk akkurat fått reklamert på samme grunnlag. S-ATA kontakten brekker utrolig lett. Det er en kjent sak i bransjen visstnok. Jeg var derimot i den heldige situasjon at det var en tekniker hjemme hos meg som var skyldig i det (mens han skiftet hovedkortet). Dermed var skaden skjedd og jeg kontaktet MPX og fikk ny Harddisk uten diskusjon så lenge teknikeren var skyldig. Derimot vet jeg ikke hva som hadde skjedd om det var meg som hadde gjort det? Uansett så skal jo tross alt produktene tåle litt, selv om det er ømfintlig elektronikk vi snakker om her. Jeg synes likevel du bør kunne forfølge denne saken overfor Netshop. Ingen grunn til å gi deg på dette, S-ATA kontakten bør kunne takle mer enn at du bender en kabel under den! Lykke til - la oss høre resultatet! Lenke til kommentar
Matias Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Takk for hjelpen. Jeg skal prøve å sende en mail til Netshop å høre om det ikke lar seg ordne. Har handlet varer for opp i mot 20 000 kr av de, så hvis de ikke sier ja så garanterer jeg dem at de har mistet en fremtidig kunde Lenke til kommentar
bengh Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Bare stå på Hvis ingen klager og reklamerer må de dårliger kontaktene kombinert med de stive kablene skjer det jo ingen ting. Her er det helt klart rom for en forbedring i standard utførelsen noe som trolig vil skje med tiden men det vil ta tid hvis ingen klager. Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Enig..jeg er møkk lei av å ha hjerte i halsen hver gang jeg er inni pc,en.. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Kjøpte meg ny harddisk i sommer, og nå i jula når jeg skulle installere en annen disk fant jeg ut at festet som er på harddisken var brukket av og lå inne i satakabelen. Altså det festet som gjør at kabelen sitter ordentlig på harddisken og beskytter "pinnene". Har ikke vært hardhent på noen måte med harddisken, og dette er første gang jeg i det hele tatt rører kabelen etter å ha montert harddisken. Dette kan jeg vel tenke meg er skjedd fordi jeg har brettet satakabelen under harddisken for å få det ryddig i kabinettet mitt (se vedlagt bilde). Spørsmålet mitt er: får jeg dette på garantien? 5450302[/snapback] Nei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå