Gå til innhold

Foto Guide til Casemoddere v0.4 oppdatert

Anbefalte innlegg

Foto Guide til Casemoddere v0.3

Har nå lest mye rundt på casemod og worklog delen av forumet på Overklokking.no. Må si jeg er imponert over alle mulige slags utrolige kule mods. Men en ting imponere ikke Bildene!, med noen få unntak selvfølgelig.

Derfor ser jeg det som mitt kall å skrive denne guiden til fotografering for dere casemodere hehe. :p

Jeg håper du forsatt leser. Jeg lover at dette ikke skal være kjedelig.

Innholdsfortegnelse:

Del 1. Ordliste

Del 2. Kamera

-Mobil Kamera

-Digital Kamera

Del 3. Fotografering Tips

-Makrofotografering

-Fotografering i mørket

Del 1: Ordliste

Digitalkamera:

kamerawebthumb.gif

Utløser: Når du tykker knappen ned så tar kameraet bildet.

Blitz: Fyrer av et lysglimt som lyser opp motiver i svakt lys.

Batteri: Strøm :-p

Søker: Her «sikter» du deg inn på motivet eller så kan du bruke lcd skjermen bakpå.

Objektiv\Linse: Lyser går gjennom her, før det treffer bildebrikka. Her sitter også eventuell zoom.

Zoom: lar motivet komme nærmere uten at du beveger deg.

Bildebrikke: Her blir bildet lagd, blir så sendt til minnekort for lagring.

Del 2: Kamera

Mobilkamera:

Hvorfor mobil kameraer tar generelt dårlige bilder:

-Dårlig linse\optikk er kameraets øye. (Prøv å hold lua\genseren din foran øynene dine du ser ikke særlig godt eller klart da eller? Prøv deretter å se gjennom et vindu, bedre?)

-Lav oppløsning på ccd\cmos er bildebrikka som «ser» fanger opp lyset fra objektivet.(Du får ikke bildet særlig stort på pc skjermen uten at du ser «pixlene» fargede firkanter.)

Hvis du absolutt skal ta bilde med mobilkamera så følg disse tipsene:

Hold kameraet stille i minst 10 sekunder etter at du har trykt på utløseren, mobilkamera har utrolig dårlig reaksjon tid ofte fra 3-10 sekunder.

Og sist men ikke minst vask linsa. Her samler det seg ofte utrolig mye støv har jeg selv erfart.

Digitalkamera: Hopp rett til neste del hvis du har kamera ;-)

Jeg anbefaler sterkt at du kjøper et digitalkamera, hvis du har tilgang på et bruk det!

Selv kameraer til 400-1000kr slår mobilkameraet ned i støvlene. Du tenker kanskje at det er mye penger å bruke på et kamera du bare skal bruke et par ganger. Men det er faktisk ikke mer enn et typisk casemodding budsjett eller kabinett. Desutten kommer du til å bruke kameraet mye mer enn du tror...

Du aner ikke hvor morsomt og kjekt det er å ha et kamera, grimase bilder :-p, klasse tur, fest, ferie, bilder av kjæledyr(de gjør utrolig mye rart) eller som meg landskaps og naturbilder.

Her er mine anbefalinger til digitalkamera:

-3 megapixler_holder fint til utskrift opptil A4 ark nok i massevis til pc skjermen

-3x optisk zoom

-Blitz er et must

Tilbehør:

Batterilader alt til 200-400kr på Biltema og Clasohlson duger.

Del 3: Fotograferings Tips

For å ta bra bilder kan du følge et par generelle tips:

1.Lys: Slå på alt lyset i nærheten av der du tar bildet, jo lysere jo bedre.

2.Blitz: Lyser godt opp ca 0-3 meter foran deg, spesielt nyttig når du tar bilder i mørke omgivelser feks: inni pc kabinettet.

3.Stødig Hånd: Hold kameraet helt stille. Trykk utløserknappen forsiktig ned. Ikke flytt kameraet før bildet kommer opp på lcd skjermen. Da unngår du uskarpe bilder. Det tar ofte litt tid fra du trykker inn utløseren til bildet faktisk blir tatt. Alt fra 0,5-5 sekunder.

Makrofotografering:

Når du skal ta bilde av ting på nært hold, Feks: dioder, elektronikk eller andre små detaljer i og utenfor pcen, bruk makromodus.

Når kameraet er stilt inn på makro modus, forteller du kameraet at det skal fokusere på et motiv som er nærmere enn ca 50cm. Nær du tar makrobilder inni kabinettet er det ofte enklere å bruke lcd skjermen som søker.

Makro bilder er mer utsatt for uskarphet pga. de ørsmå rystelsene i hånda di når du prøver å holde kameraet stille. Hvis det er mulig sett kameraet på ett eller annet som kan virke som et stativ.

Makro modus er som oftest markert med en blomst.

makrosymbol.gif

Makromodus aktivert\ikke aktivert.

makro.jpg

Legg merke til at makro bilder har liten dybde skarphet. Dybde skarphet er hvor mye av motivet som er skapt i forhold til avstanden til kameraet.

På bildet til venstre,tatt med makro modus kan du se at motivet er i fokus på bildet til høyre uten makromodus er motivet ute av fokus.

Så husk aktiver makromodus hvis motivet er mindre enn 50cm fra kameraet. Hvis du fortsatt får uskrape bilder kan dette skyldes at du er for nær motivet. Alle kameraer har en nærgrense typisk på 10-20cm.

Fotografering av pcen i mørket:

De stiligste og ofte mest krevende bildene du kan ta av en casemod, er i mørket eller i mørke omgivelser med lite lys. En viktig del av en casemod nå for tiden er mange lys i forskjellige farger. Dette er ofte vanskelig å gjengi men hvis du følger disse tipsene er du et godt stykke på vei.

1.Slå av blitzen!

2.Bruk Stativ. I mørket, bruker kameraet mye lengre tid på å registrere lyset, derfor er det helt nødvendig å sette kameraet på en stillestående plass, feks. et stativ. Har du ikke tilgang på et stativ bruk kreativiteten.

3.Ta mange bilder, da har du flere sjanser til å få et blinkskudd ;-)

bra.jpg

Takk til Dhack for lån av casemod for foto session :p

Lykke til! :thumbup:

###Dette er versjon 0.4###

Jeg tar gjerne i mot tips til forbedringer eller ting dere ønsker mer info om.

Post her eller send meg en pm ;) Får nok ikke oppdatert denne guiden før Fredag pga. Mye skole arbeid,men kom gjerne med tips og innspill

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hjelper casemoddere som vil vise fram verkene sine. Bra casemod med dårlig kamera er det samme som dårlig mod med bra kamera.

5452408[/snapback]

En kul bil med dårlig kamera er det samme som en stygg bil med bra kamera?

Du burde kansje skrive noe om hvordan man skal ta bilder, ikke hvorfor man skal kjøpe kamera.

5452807[/snapback]

Det jeg tenkte på, ja. Nå har dette ingenting å casemods å gjøre, men skriver du litt om hvordan man burde ta best mulig biler og slikt, kan den ligge her.

Lenke til kommentar
Du burde kansje skrive noe om hvordan man skal ta bilder, ikke hvorfor man skal kjøpe kamera.

5452807[/snapback]

Svar:

(...) ### Som sagt så er dette version 0.1 mer om selve fotograferingen kommer snart## (...)

5450179[/snapback]

Hjelper casemoddere som vil vise fram verkene sine. Bra casemod med dårlig kamera er det samme som dårlig mod med bra kamera.

5452408[/snapback]

En kul bil med dårlig kamera er det samme som en stygg bil med bra kamera?

Svar:

Det går på det samme, de vil i teorien de lite dårlige ut. Du vil ikke få fram detaljene og finessene vis du bruker et dårlig kamera i et rom med dårlig lys.

Lenke til kommentar

Hei.

ja dette er helt klart noe for meg (hvis du da har erfaring med dette) , jeg kunne godt tenke meg å lære litt om dette med å ta bilder men ikke åssen et kamera virker og hva alle knappene betyr, det er der bruksanvisning kommer inn i bildet.

Men flytt tråden, den har overhode ikke noe med casemoding å gjøre.

Det å kunne håntere et kamera er en generell bilde guide, jeg vet at kanskje guiden er rettet mot case moddere men alikevel så er den rettings bestemt mot generell bilde tagning.

du kan evnt. legge den ut her: Digital foto og video. og heller lage en link fra denne tråden til den nye.

Lenke til kommentar

Hei takk for respons..

Som sagt mer om fotogtaferinga kommer i kveld. Vet dette ikke har så mye med casemodding å gjøre foreløpig, men det skal det bli forandring på :p . Men det er synd at det er så mye dårlige bilder av det flotte moddene. Mer info om selve fotograferingen kommer i kveld 23 tida ;)

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Hei takk for respons..

Som sagt mer om fotogtaferinga kommer i kveld. Vet dette ikke har så mye med casemodding å gjøre foreløpig, men det skal det bli forandring på :p . Men det er synd at det er så mye dårlige bilder av det flotte moddene. Mer info om selve fotograferingen kommer i kveld 23 tida  ;)

5453379[/snapback]

flotters å høre. ja jeg sliter faktisk litt selv også med disse bildene, speisellt objekt bilder, lys. osv.

bruker forresten et Canon Digital IXUS 400, skulle være så bra men synest det er et sært kamera å bruke, spes, når det gjelder nærbilder og lys. helt håpløst noen ganger.

Vært borti dette kameraet ?

Lenke til kommentar

Der kom det noe om fotograferingen ja. Kansje litt mer på det tekniske selv om få kommer til å få nytte av det pga kamerabegrensninger og noe om f.eks fotografering av en påskrudd skjerm (Ikke så lett som man skulle tro) ol. Ikke casemod relatert, men kan være fint om du f.eks skal ha et helhetsbilde av hele saken.

Lenke til kommentar
flotters å høre. ja jeg sliter faktisk litt selv også med disse bildene, speisellt objekt bilder, lys. osv.

bruker forresten et Canon Digital IXUS 400,  skulle være så bra men synest det er et sært kamera å bruke, spes, når det gjelder nærbilder og lys. helt håpløst noen ganger.

Vært borti dette kameraet ?

5453541[/snapback]

Ja, det går for å være et av de beste kompakt kameraene. Men som sagt makrobilder og belysning er vansklige ting å få til med ett kompaktkamera.

Husk øvelse gjør mester :thumbup:

Bildene mine er tatt med et digitalt speilrefleks, Canon Eos 350D.

Dette likte jeg. Nå har jeg lært litt :)

5457178[/snapback]

Det er bra ;)

Har vel lært litt nå, men tror denne guiden er til stor hjelp for en del selv om vi har en del dyktige fotografer som casemodder her også! :)

5457329[/snapback]

Ja da det er en del dyktige fotografer her ja :p

Der kom det noe om fotograferingen ja. Kansje litt mer på det tekniske selv om få kommer til å få nytte av det pga kamerabegrensninger og noe om f.eks fotografering av en påskrudd skjerm (Ikke så lett som man skulle tro) ol. Ikke casemod relatert, men kan være fint om du f.eks skal ha et helhetsbilde av hele saken.

5458119[/snapback]

Skal teste litt det med foto av skjermen. :yes: Kan godt putte på en del med litt mer teknisk ting som lukkertid, iso, hvitbalanse osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...