Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ingen varme i Golf II!

espennn

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem og lurer på om noen her kan hjelpe meg. Jeg har en Golf II 86-modell som er ganske så strøken, bortsett fra at det i siste har sluttet å komme varmluft fra varmeanlegget. Det vil si, det kommer varmluft helt til motoren er varm og termostaten slår inn. Da kommer det bare kaldtluft etter dette. Har forhørt meg litt, og de fleste bare rister hode, og mener at dette er meget pussig.

Har imidlertidig hørt at grunnen kan være at det er noe (rust, skitt eller lignende) som har blokkert for varmlufta. Kjørte gjennom "rensemiddel" i går og idag, men det er fremdeles ingen forskjell.

Det kan vel kanskje være registret, og da lurer jeg på om man må ut med hele registret for å ordne dette, eller finnes det en "snarvei"?

Ellers, er det noen som har vært borti det samme problemet, og vet hva man kan gjøre for å fikse dette? Er jo _litt_ slitsomt nå, når det begynner å bli kaldt ute..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje en tulleting, men har du nok frostvæske? Lenge siden du sjekket denne?

En kompis av meg som slet med varmen, pga manglende frostvæske..

5450145[/snapback]

Joda, frostvæske er det nok av. Har til og med tømt beholderen, renset den og fyllt på ny frostvæske.

Fikk nå høre at det kanskje er termostaten som låser seg i åpen stilling sånn at motoren får for god kjøling. Noen som har kjennskap til dette? Eventuelt vet hvordan jeg kan få sjekket dette uten å skifte termostat?

Lenke til kommentar
du kan sjekke termostaten ved å ta den ut, legge den i en kjele med kokene vann. Kokende vann vil gjøre at den åpner seg. Ta den så ut av vannet, og se hva som skjer når den kjøler seg ned.

5452364[/snapback]

er litt lurt å la den koke opp i vann.. med et termometer oppi vannet så du ser på hvilken temp den åpner.. en termostat behøver ikke *å ikke åpne* for å være ødelagt.. den kan rett og slett opne for tidlig eller for seint..

Lenke til kommentar

Fikk nå høre at det kanskje er termostaten som låser seg i åpen stilling sånn at motoren får for god kjøling. Noen som har kjennskap til dette? Eventuelt vet hvordan jeg kan få sjekket dette uten å skifte termostat?

5450167[/snapback]

da vil jo ikke motoren bli varm nok heller..!! har du vanlig motorvarme- måler i bilen din, finner du fort ut om motoren får for mye kjøling!

Endret av Ditchy
Lenke til kommentar
du kan sjekke termostaten ved å ta den ut, legge den i en kjele med kokene vann. Kokende vann vil gjøre at den åpner seg. Ta den så ut av vannet, og se hva som skjer når den kjøler seg ned.

5452364[/snapback]

er litt lurt å la den koke opp i vann.. med et termometer oppi vannet så du ser på hvilken temp den åpner.. en termostat behøver ikke *å ikke åpne* for å være ødelagt.. den kan rett og slett opne for tidlig eller for seint..

5452445[/snapback]

Det er sant! Tenkte jeg ikke på :blush:

Lenke til kommentar

ofte så tetter slangene til varmeregister seg...

og til Ditchy.. finnes ikke noen "varmepumpe" på golf II..

kun vannpumpe.. og hadde ikke det fungert, så hadde bilen stoppa fort..

at det ikke kommer noen varme inn i bilen skyldes romregel 3 ting!:

1. Defekt termostat

2. Tette vannslanger inn mot register

3. Defekt varmeregister

og sjekke at registeret er defekt er ingen sak.. da begynner det å dugge i bilen.. da er det bare og "smake" på duggen, så kjenner man fort om det er frostvæske der.. er det det. så er varmeregister defekt

å sjekke om vannslangene er tett (kan også være register som har tetta seg) så skrur man av vannslagene inn igjennom torpedovegg. og spyler med vannslange inn i ene hullet

kommer det da ikke ut vann, så er registeret tett..

for å sjekke om slangene er tette (noe de ikke burde være)

så holder det med å kjenne på slangene som går inn igjennom torpedoveggen. er disse varme, så er det ikke der problemet ligger!

Regner og med at du har sjekka at vifta er i orden på alle hakk?

mvh

Dan

Lenke til kommentar
ofte så tetter slangene til varmeregister seg...

og til Ditchy.. finnes ikke noen "varmepumpe" på golf II..

kun vannpumpe.. og hadde ikke det fungert, så hadde bilen stoppa fort..

at det ikke kommer noen varme inn i bilen skyldes romregel 3 ting!:

1. Defekt termostat

2. Tette vannslanger inn mot register

3. Defekt varmeregister

og sjekke at registeret er defekt er ingen sak.. da begynner det å dugge i bilen.. da er det bare og "smake" på duggen, så kjenner man fort om det er frostvæske der.. er det det. så er varmeregister defekt

å sjekke om vannslangene er tett (kan også være register som har tetta seg) så skrur man av vannslagene inn igjennom torpedovegg. og spyler med vannslange inn i ene hullet

kommer det da ikke ut vann, så er registeret tett..

for å sjekke om slangene er tette (noe de ikke burde være)

så holder det med å kjenne på slangene som går inn igjennom torpedoveggen. er disse varme, så er det ikke der problemet ligger!

Regner og med at du har sjekka at vifta er i orden på alle hakk?

mvh

Dan

5458573[/snapback]

hehe vannpumpe var ordet jeg søkte :blush: takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...