Jakob Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Heisann, sitter her med hjemmeregninga og får ikke helt til denne oppgaven: Vis at f(x) vokser for alle verdier av x: f(x) = (1/3)x^3 - 2x^2 + 5x Jeg har jo antatt at jeg må finne den deriverte; f'(x) = x^2 - 4x + 5 Og det er selvfølgelig pga at denne funksjonen alltid er positiv at f(x) alltid vokser. Hvordan kan jeg da vise dette ved regning, at f'(x) alltid er positiv? Lenke til kommentar
Petterbw Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 er mulig jeg er litt slem, men jeg er så glad for at jeg ikke har matte lenger. ferdig med de stykkene der ja. men husker ingen ting. se i læreboka. der står det sikkert mye morsomt. ikke så veldig hjelpsomt svar, men hvis det er noen hjelp så syntes jeg synd på deg som må sitte å løse sånne oppgaver Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 x^2 - 4x + 5 = (x-2)^2 + 1, ser ingen måte at den kan bli negativ på når vi holder oss til den reelle tallinjen. Lenke til kommentar
Jakob Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Takk! Vanskeligere var det ikke altså. :!: Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Vil tro det er meningen at du skal lage et fortegnsskjema Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Hvorfor? min(f'(x)) = 1, det er jo tydelig at den aldri er negativ. Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 er mulig jeg er litt slem, men jeg er så glad for at jeg ikke har matte lenger. ferdig med de stykkene der ja. men husker ingen ting. se i læreboka. der står det sikkert mye morsomt. ikke så veldig hjelpsomt svar, men hvis det er noen hjelp så syntes jeg synd på deg som må sitte å løse sånne oppgaver 5450043[/snapback] Glad for at du ikke har matte lengre? Du lærte deg det sikkert på feil måte. Dette er den beste måten å lære seg om den deriverte på: Bikini Calculus - Constant Rule Lenke til kommentar
simes Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Bikini Calculus - Constant Rule 5476263[/snapback] Hmm, sånn lærte jeg det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå