Magpal Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 (endret) Hei, Har ordnet meg kjøp av en 85mod. 1.6l Golf nå. Pris: 1500 Har et par spørsmål angående diverse og tilbakemeldinger og tips tas i mot med stor takk! Alt i alt er bilen ganske fin, men den bærer preg av 20 år på norske veier. Nederst på dørene og på den ene forskjermen er det litt rust og planen der er å bytte dører og forskjerm. Panseret bør også byttes pga. en liten bulk helt fremme. Det tekniske er også i grei stand. Bremser, dynamo og batteri er nytt og bilen har ikke gått lenger enn 130.000km. Det eneste "store" problemet er eksoslekkasjen som ligger ganske vondt til. Virker som det er hull i begge eksosrørene som kommer fra manifoilen. Hva må byttes da? Hele manifoilen? Eller kan det med litt flaks sveises eller noe slikt? (Se bildet nedenfor) Av andre smårproblemer kan det nevnes en vann-lekkasje slik at det samler seg en liten dam under pedalene på førersiden. Eieren tror lekkasjen ligger i torpedoveggen, noe jeg også finner ganske logisk. Vinduet på passasjersiden er også ødelagt slik at det detter ned automatisk. Vet ikke hvordan han har fikset det foreløpig, men jeg skal uansett skifte til 88-dører, så for meg blir det ikke store problemet. Lakken er meget pen, men det er typisk nok noen drittunger som har sprayet snø på boks over deler av bilen. Eieren har ikke vasket dette av enda, så jeg håper det ikke har satt seg i lakken. Revers-sperren var visst rimelig sliten slik at du nesten ikke trengte å dytte spaken ned for å få den i giret. Kan noe gjøres for å få utbedret dette problemet? Vanskelig? Planen videre er følgende: Kjøpe 88-dører og muligens panser + forskjerm. Kan muligens greie å rette det opp på en akseptabel måte. Lakkere dørene, panseret og forskjermen, samt kjøpe 90-fangere som også lakkeres samtidig. Får muligens noen til å sveise igjen dørhåndtakene på bakdørene i samme slengen, slik at jeg kan lakkere de med det andre stæsjet. Dørtrekk må kjøpes. Helst av GTI typen, men et vanlig GL funker greit det også. Hvor mye må jeg regne med for lakkering av delene jeg snakker om? Og hvor mye pleier 88-dører + dørtrekk å koste? Nedenfor følger bilder av diverse på bilen: Eksoslekkasjen der jeg tror den er Endret 16. januar 2006 av Pallesen Lenke til kommentar
Opus Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Er vel et enkelt rør som går fra manifolden på 1,6l? Har større tro på at lekkasjen kommer fra koplinga mellom manifolden og røret, ikke selve røret. Vann har en tendens til å komme inn gjennom gjennomføringene i torpedoveggen ja. Silikonsprøyta er din venn her. Reversperra ja, ta av girmansjetten så ser du trolig hva som er årsaken. Gjetter på slitt fjær eller størknet grease. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 Tror det er dobbelt: Lenke til kommentar
Opus Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 (endret) Kan stemme, tror likevel ikke lekkasjen kommer fra selve røret. EDIT: Med mindre du ser at røret er sotete, og du kjenner eksostrykket. Endret 16. januar 2006 av Opus Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 Var ikke der så veldig lenge, så jeg fikk ikke tid til å lete etter feilen. Får feilsøke litt når jeg får bilen om litt over en uke. Takk for tipsene:) Lenke til kommentar
Opus Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Er det sprekk/hull i selve røret er det ikke noe problem å sveise hvis du bruker MIG. Bare å bruke lite strøm da godset i røret er svært tynnt. Manifolden skal du bare gi opp først som sist, den er av støpejern og håpløs å få en fornuftig sveis på mm. du har erfaring. Antar du har kopling mellom manifold og rør av typen med C-fjærer. Foringen(grafittpakning) mellom rørene bruker å lekke etter noen år. Endel hodebry å skifte, men koster ikke skjorta. Er det eksosflens, så er det 6 muttre å skru av, skifte pakninga, finito. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 Er røret fra manifoldet vanskelig å få av? Kanskje litt trangt? Noe spesielt som er lurt å skru av før du prøver å få av røret? Et lite tilleggs-spørsmål: Finnes det noe som jeg kan smøre på rustflekkene nederst på døren uten at det ser vannvittig dumt ut? Slik at jeg kan vente litt med skifte av dører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå