Gå til innhold

Vanligste årsaker til treg domene-logon; XP-2003?

Anbefalte innlegg

Jeg har en domeneserver kjørende på 2003. Den er ikke superduper, men betsår av en 3 Ghz P4 med 512MB minne. Den har foreløpig kun èn klient, og kjører BitTorrent i tillegg til til å være filserver og til dels printserver. Lasten er selvfølgelig minimal i 99 % av tiden

Problemet er at det tar skrekkelig lang tid å logge seg på domenet - opp til to minutter. Etter dette kan maskinen fungere fint, men shares er sporadisk trege. Når mine dokumenter er mappet opp til serveren blir dette irriterende, spesielt siden det er kona som bruker PC-en :wee:

Dersom PC-en henens står på over natta (ingen standby, kun standard strømsparingsinnstillinger i XP) kan vi oppleve at den mister kontakt med domenet. Dette inkluderer shares og group policys. Det betyr at både mailklient og IE henger i oppstart mens de tydligvis venter på en timeout.

Serveren kjører gigabit nettverkskort og står på en gigabit switch. Klienten kjører 100 mbps nettverk i samme switch, men har også hatt gigabit nettverkskort i seg for å teste. Tidligere var også switchen 100 mbps. Det er ikke noe alternativ å nedgradere serveren til 100 mbps.

Er det noen som kan dytte meg i riktig retning ang. hva som kan skape forsinkelsen? Det bør absolutt ikke være nødvendig å bruke så mye tid, og dersom problemet ikke løses må maskinen enten meldes ut av domenet, eller jeg må sove på sofaen... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...