Gå til innhold

Valg av fag VK2 og respons på sommerjobbsøknad

Christian_

Anbefalte innlegg

Jeg går nå GK almenne, økonomiske og administrative fag, og jeg har tenkt på hvilke fag jeg skal velge neste år da jeg må levere innen få dager. Jeg har tenkt på følgene oppsett:

ØA

-Matematikk X

-Kjemi(KJ2) VK2 og Fysikk(FY2) VK3

-Kontorautomasjon eller Informasjonsteknologi

Grunnen til at jeg har tenkt på å ha Kjemi første året og Fysikk siste har to grunner:

1. Jeg ser på inntakskravene til skolene og ser at med dette oppsettet vil jeg komme inn på så og si alle skoler, altså at få av intakskravene krever tredjeåret Fysikk. Derfor skader det ikke med et år Kjemi også.

2. Rett og slett fordi jeg vet at jeg får en lærer i Fysikk som jeg ikke vil ha om jeg velger Fysikk første året, men som jeg sansynligvis slipper om jeg velger det andre året.

Kontorautomasjon eller Informasjonsteknologi? Hvilke av disse det blir spiller ingen rolle. Da det garantert ikke blir mer en ett av disse fagene det er nok elever til å kjøre.

Lønner dette seg? Jeg velger ØA fordi jeg syntes Økonomi er gøy og egentlig ganske lett. Noen kommentarer?

Det andre jeg ville ha noen synspunkter på er:

Jeg har bestemt meg for å være tidlig ute med søknader om sømmerjobb i år og har skrevet en jobbsøknad.

Christian

Minadresse 15

1234 Sted

16/01 2006

Tlf hjem: 12 34 56 78 (kveld)

Mobil:  12 34 56 78

E-mail:  [email protected]

Butikknavn Stedsnavn

Butikkgate 5

1234 Sted

Søknad om sommerjobb sommeren 2006

Jeg søker en sommerjobb for sommeren 2006, da jeg sannsynligvis vil få mye tid som kan brukes på fornuftige ting som for eksempel å jobbe. Jeg søker derfor hos dere da jeg er teknisk interessert og har mange interesser innenfor elektronikk og mobil. Salgserfaringer har jeg etter å ha jobbet som avisselger i ca tre år. I tillegg har jeg jobbet hos den såkalte «feriejobbern», og beviste der at jeg er en person som er villig til å jobbe mye.

Når jeg sier at jeg er teknisk interessert kan jeg nevne noen eksempler. Jeg har blant annet bygget min egen PC, noe som forteller at jeg har peiling på datakomponenter og sammensettingen av datamaskiner. I tillegg er jeg meget datakyndig og klarer å utføre det meste ved hjelp av en PC. Mobilfrelst som jeg er, gjør at jeg lett kan se om en mobil er bra eller ikke. Jeg klarer også å finne en mobil som er god på det området en eventuell kunde er ute etter. Skolen min arrangerte noe som ble kalt Solidaritetsdagen der alle elevene skulle jobbe for å få inn penger til veldedige formål. Denne dagen jobbet jeg på biblioteket med å lære opp eldre i å bruke Internett og data generelt, og jeg fikk mange gode tilbakemeldinger.

På fritiden holder jeg på med blant annet webdesign og webprogrammering, og driver derfor et par sider og tar ofte oppdrag fra bedrifter og enkeltpersoner som vil ha en webside og eventuelle webløsninger. Jeg er også aktiv svømmer.

Litt før sommerferien fyller jeg 17 år, og begynner etter ferien på VK1 ELVIS. I år går jeg allmenn grunnkurs og trives godt der. Neste år har jeg planer om å velge studieretningen ØA med studieretningsfagene Matte X, Fysikk og Kontorautomasjon eller Informasjonsteknologi. Jeg ble også valgt inn i elevrådsstyret, noe som betyr litt mer arbeid, men mye mer læring innenfor organisering og ledelse.

Jeg legger ved min CV, men om dere ønsker mer er det bare å ta kontakt. Jeg er lettest å få tak i på mobil etter skoletid på mandager, onsdager og fredager. Jeg møter gjerne til intervju. Jeg ville satt pris på om dere ga meg en tilbakemelding på denne søknaden med innkalling eller et eventuelt avslag slik at jeg kan prøve andre muligheter.

Med vennlig hilsen

Christian(håndskrevet)

Christian

Jeg har tenkt til å sende inn til den lokale Elkjøpbutikken og Expert. Ville du gitt meg jobb?

Takker for alle svar

Mvh

Christian

Endret av Christian_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søknaden du har skrevet er alt for lang. Jeg ble lei av å lese etter andre avsnitt. Du bør korte den ned til ca halvparten. Jeg synes også det er litt freidig av deg å be mottaker om å gi deg tilbakemelding. Så lenge du sender en interessesøknad og butikken/bedriften ikke har utlyst noe stilling, er det for mye å be om at de skal skrive svar til deg. Vil også råde deg til å ikke bruke en standardsøknad til alle steder du har tenkt til å søke jobb. En standardsøknad gjennomskues fort og ender som regel i nei bunken ganske raskt. Skreddersy søknaden til bedriften du skal søke hos.

Mulig jeg høres litt krass ut, men det er godt ment. Jeg har selv jobbet med rekrutering av sommeransatte i en stor bedrift, og har lest litt av hvert av søknader.

Keep it simple!

Lykke til med jakten på sommerjobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...