vivastar Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 En venn av meg får denne feilmeldingen når hun prøver å starte maskinen: Disk feil reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key Hva betyr dette? kan det være at Hardisken er ødelagt eller?? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Maskinen klarer ikke å boota fra disken, sjekk ut om HDD er satt som først bootdevice. Dra ut eventuelle minnepinner... Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Okei, nå har jeg tatt ut Hardisken hennes ifra maskinen hennes og tatt den i maskinen min, og jeg har formatert den og instalert Windows Xp på den, HD'n fungerte bra på min maskin! men så kommer problemet, nå har jeg satt den i maskinen hennes igjen, satt HD'n på første boot device i bios! men fortsatt kommer denne meldingen: Reboot and select proper Boot device or insert Boot media in selected Boot device and press a key Den meldingen om at det var diskfeil har kommet bort nå da! Men hva kan være problemet nå?? Skal jeg instalere windows på nytt? mens Hardisken er i maskinen hennes?? Endret 20. januar 2006 av vivastar Lenke til kommentar
Computerwolf Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 IDE eller Sata harddisk? hvis IDE er du sikker på at jumpern bak på harddisken står riktig? Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) IDE eller Sata harddisk? hvis IDE er du sikker på at jumpern bak på harddisken står riktig? 5468968[/snapback] IDE harddisk ja, å jeg er sikker på at jumperen står riktig! den står på "Cable Select" nå, å jeg har prøvd å stilt jumperen sånn at den står på "Single or Master" men uten hell! har lest litt på forumer på nettet og da sier noen at kanskje Den partisjonen windowsen er på ikke er "Aktiv" Men kan problemet fikses hvis jeg bare instalerer Windows på nytt igjen over den andre windowsen?? Endret 20. januar 2006 av vivastar Lenke til kommentar
tukols Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Det sitter vel ikke en diskette i A drevet? (Diskettedrevet) Hilsen tukols Endret 20. januar 2006 av tukols Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Det er ikke noen diskettstasjon på den maskinen! Noen flere svar?? Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Men nå kom jeg på en ting som er litt rart synes jeg.....Hvorfor fikk jeg til å bruke Hardisken min på maskinen min, jeg fikk til å boote ifra den å greier ikke noe problem! men så setter jeg Hardisken i maskinen hennes og da kommer den feilmeldingen: Reboot and select proper Boot device or insert Boot media in selected Boot device and press a key D synes jeg svært rart, men da kan d ikke ha noe med at partisjonen er ikke aktiv da?? fordi den funka jo på maskinen min, eller tar jeg helt feil nå?? Lenke til kommentar
kelmesport Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Finner Bios`n din HDD i det hele tatt? BIOS kan konfigureres slik at hdd skal boote først, selv om den ikke finner HDD. Hvis dette ikke er tilfellet, har du prøvd å resetta BIOS? Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Finner Bios`n din HDD i det hele tatt? BIOS kan konfigureres slik at hdd skal boote først, selv om den ikke finner HDD. Hvis dette ikke er tilfellet, har du prøvd å resetta BIOS? 5469318[/snapback] Biosn finner Hardisken ja! har resetta biosn å, å har skiftet hovedkort på maskinen hennes til ingen nytte Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Har du prøvd å legge inn XP mens den står i hennes maskin? Er ikke sikker, vet ikke helt hvordan windows gjør det med drivere i oppstarten. Men har en følelse av at siden du la inn XP på ditt hovedkort, så stemmer det ikke med IDE driver på hennes maskin, og derfor klarer den ikke å laste windows. Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Skal prøve å instalere XP på hennes maskin senere idag, får håpe jeg ikke får den samme feilmeldingen når jeg skal boote fra XP cd'n da! har lest litt på nettet at noen som har fått det og! Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 å har skiftet hovedkort på maskinen hennes til ingen nytte 5469325[/snapback] Du har selvfølgelig skiftet harddiskkabel også?? Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 harddisk kabel?? du mener vel IDE kabel? ja jeg har prøvd å skiftet den, eller jeg bare prøvde putte i den IDE kabeln som sto inn i DVD-R rommen, men det funket ikke! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 harddisk kabel?? du mener vel IDE kabel? ja jeg har prøvd å skiftet den, eller jeg bare prøvde putte i den IDE kabeln som sto inn i DVD-R rommen, men det funket ikke! 5469633[/snapback] Har du bare en IDE-kabel som deler DVD og HDD ? Lenke til kommentar
tukols Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Lidt facts om oppsetting. Du kan ikke legge inn XP på din maskin, og få det til å virke på hennes. Så skal computerne være helt like. Når HD er jumpet til CS, er det viktig: At du velger primary IDE stik på hovedkortet (som regel IDE 0) At du bruker de to "endestikk". Den ene i hovedkortet og den andre i HD. Bruker du det mitterste stikket på IDE kablet til HD, vil den bli oppfattet som slave. Er den jumpet som master, er det ikke så farlig at du "bytter" på stikkene på IDE kablet. Mitterste eller enden. Dog vil den altid først søke på endestikket, så det vil gå litt lengre tid. DVD'ens IDE kabel skal i secondary IDE (IDE 1) Også her skal det settes opp på samme måte med stikk. Når disse ting er i orden, så mon ikke det går bra med å formatere og installere på nytt på hennes maskin. Hilsen tukols Endret 20. januar 2006 av tukols Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 Har fixet alt nå på min egen hånd! takker for alle svar Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Du må jo legge ut hva du gjorde for å løse problemet, hvis ikke vil jo denne tråden ikke være verd plassen den tar opp på serveren... Lenke til kommentar
tukols Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Enig.................. En tilbakemelling om åssen problemet blev løst må være det minste. Hilsen tukols Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Ja det eneste jeg gjorde for å løse problemet var å sette inn en Boot XP cd, så instalerte jeg Windows XP på nytt og da fungerte alt som det skulle gjøre! det jeg tror problemet var er at den partisjonen med windows på har sluttet å være en "aktiv" partisjon, men når jeg instalerte windows på nytt så ble den aktiv igjen! men men har nå fixet problemet nå! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå