Gå til innhold

Den Offisielle Jibbetråden


Anbefalte innlegg

Tyngre og bredere ski vil virke mye mer stabile ja, men det blir da også mye tyngre å manøvre skiene.

Men vil PE-skien være for tung og teknikk-krevende for meg som nybegynner?

 

Fant dette innlegget på Friflyt.no:

 

Har selv kjørt på PE i 5-6 dager nå, kjører mine ca 3cm bak true center, dette fungerer fint i parken og overaskende bra utafor løypene. jeg slipper å trykke mye på hæla i svingen for at de ikke dykker. Skia er litt tung og ganske brei, tilå være ei parkski, så den krever litt skierfaring og teknikk, men har du det kommer du til å bli storfornøyd tror jeg.

Er bare redd for at jeg gjør et bomkjøp, og heller burde satse på feks Fujative.

 

Nå skal ikke jeg kjøre rails, men preparert løype, hopp og løssnø, så det blir kanskje noe annet?

 

Fint om dere kan komme med noen meninger om dette. Husk at jeg er helt ny på ski-fronten.

Endret av Haansi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynte og står fremdeles på Fujative og er veldig fornøyd med denne skien.

Er usikker på om PE blir for stor og tung for en som ikke har stått på ski før...

 

Du kan jo høre med dem i butikken du handler, hvis det ikke er en G-port eller noe sånnt For da er det god sjangse for at svaret du får ikke hjelper deg med og få den beste skien for deg. Men den skien som butikken tjener mest på å selge deg.

Lenke til kommentar
Tyngre og bredere ski vil virke mye mer stabile ja, men det blir da også mye tyngre å manøvre skiene.

Men vil PE-skien være for tung og teknikk-krevende for meg som nybegynner?

 

Fant dette innlegget på Friflyt.no:

 

Har selv kjørt på PE i 5-6 dager nå, kjører mine ca 3cm bak true center, dette fungerer fint i parken og overaskende bra utafor løypene. jeg slipper å trykke mye på hæla i svingen for at de ikke dykker. Skia er litt tung og ganske brei, tilå være ei parkski, så den krever litt skierfaring og teknikk, men har du det kommer du til å bli storfornøyd tror jeg.

Er bare redd for at jeg gjør et bomkjøp, og heller burde satse på feks Fujative.

 

Nå skal ikke jeg kjøre rails, men preparert løype, hopp og løssnø, så det blir kanskje noe annet?

 

Fint om dere kan komme med noen meninger om dette. Husk at jeg er helt ny på ski-fronten.

 

Jeg synes at du burde starte med noe som ikke er alt for drastisk, da mange angrer på å ha kjøpt feil ski. Hvis jeg var deg, ville jeg kjøpt en mellomting mellom park og pudderski. Skiprodusentene Armada (Spesielt ARV, ekstremt gode å kjøre!), Rossignol og Völkl lager meget gode allround-ski.

 

For deg som nybegynner ville jeg ikke tro at PE blir for tunge, men det er mulig det tar litt tid å bli vandt med dem. Med tyngre og bredere ski trenger du god svingeteknikk og nokså sterke lårmuskler for å klare å holde tuppene over snøen.

Endret av Bakoversveis
Lenke til kommentar

Må bare kommentere påstand om at twin-tips og carving har de samme kjøreegenskapene. Har aldri hørt noe så merkelig. Er så lei av folk som kjøper twin-tip fordi det er kult! Veit om mange som bare kjører på dem. Null hopping. En carvingski er 100 ganger bedre når det kommer til kjøring i preparert løype. Hender selv at jeg spenner på meg de gamle atomic-skia. Herlig følelse! Anbefales.

Lenke til kommentar
Må bare kommentere påstand om at twin-tips og carving har de samme kjøreegenskapene. Har aldri hørt noe så merkelig. Er så lei av folk som kjøper twin-tip fordi det er kult! Veit om mange som bare kjører på dem. Null hopping. En carvingski er 100 ganger bedre når det kommer til kjøring i preparert løype. Hender selv at jeg spenner på meg de gamle atomic-skia. Herlig følelse! Anbefales.

 

Spørsmålet var hvorvidt teknikken for å stå på skiene var lik eller om det var veldig forskjellig.

 

Og det er som jeg skrev mer eller mindre det samme, har du stått 5 år på carving kan du hoppe rett i et par twintip uten å måtte bruke 2 dager på å lære deg og kjøre.

 

Derimot om du har stått 5 år på carving og hopper over på et brett så må du nok stå litt mer enn 7 minutter før du kjører støtt og fint :p

Lenke til kommentar
Må bare kommentere påstand om at twin-tips og carving har de samme kjøreegenskapene. Har aldri hørt noe så merkelig. Er så lei av folk som kjøper twin-tip fordi det er kult! Veit om mange som bare kjører på dem. Null hopping. En carvingski er 100 ganger bedre når det kommer til kjøring i preparert løype. Hender selv at jeg spenner på meg de gamle atomic-skia. Herlig følelse! Anbefales.

 

Helt enig.

 

Å kjøre med twintip annet enn i park synes jeg er kjedelig mm. man kjører baklengs. Skal man kjøre i en vanlig løype er det mye bedre med ordentlige ski, da twintip ski vanligvis blir atlfor myke iforhold. Ser selvfølgelig ikke like "kul" ut :roll: ...

Lenke til kommentar

Jeg har nå Carvingski, men vurderer det neste kjøpet av ski til Twin-tip. Jeg bor et stykke unna nermeste skibakke, og har kjørt mest i preparerte løyper eller off-piste. Jeg kjører også en del baklengs i løypene, og har hoppet flere ganger, uten å trikse, vel og merke.

 

Det jeg lurer på, er om det er noe vits å investere i nye dyre Twin-tip ski, når mine gamle carvingski er helt oppbrukte, eller kan jeg likegodt kjøpe Twin-tip med en gang, og bruke skiene om hverandre? Jeg har lyst å lære meg triksing og slikt, men vet ikke hvor flink jeg evt. hadde blitt til det, og det har seg sånn at alle vennene mine står i løypene, noe som fører til at jeg ofte kjører med dem 8om det skal ha noe å si).

Lenke til kommentar
Etter 6 år ekslusivt på Snowboard, leide jeg et par vanlige slalomski bakken i går. Dette var en dårlig opplvelse for min del. Føltes utrygt og lite stabilt.

Hadde litt den samme følelsen første dagen på ski, var plutselig veldig rart å to ski under beina istedet for et bredt brett. Det kan nok ha litt med teknikk/vane å gjøre, du er vant med å kunne kjøre fort uten å anstrenge deg, istedet for å anstrenge deg for å ikke kjøre fort :p

 

Det jeg da lurer på er: Er K2 Public Enemy (skiene jeg her reservert og skal se på førstkommende lørdag) et par ski som krever at man har kjørt en del ski tidligere? Jeg vil hoppe, trikse og kjøre løssnø.

 

Er det en dum idè å hoppe på et par slike K2-ski uten å ha kjørt mye vanlige slalåmski tidligere?

Jeg gikk, som deg, til ski etter endel år på snowboard(6-7år). Kjøpte meg et par PE ski og har storkost meg med de siden. Synes aldri de var spesielt vanskelige å håndtere, annet enn som nevnt ovenfor at jeg synes det var veldig rart med ski etter så lang tid på brett :p Men ihvertfall, som nybegynner selv, synes jeg ikke at skiene har vært noe problem i forhold til å lære meg ting. Jeg har riktignok ikkenoe sammenligningsgrunnlag når det kommer til vekt/lengde, men uansett tror jeg du blir vant med det, det eneste jeg ikke har blitt helt vant med er at en ski veier like mye som brettet mitt :/

 

Hvis du er skeptisk til skikjøring generelt, eller eventuelt skiene, så kan det nok være greit å prøve å få leid/lånt deg et par ski, og testa de skikkelig før du kjøper. Om du har mulighet for det selvfølgelig

Kjørt brett en dag i år, ikke giddi noe mer, ski er morro :D

Lenke til kommentar
Etter 6 år ekslusivt på Snowboard, leide jeg et par vanlige slalomski bakken i går. Dette var en dårlig opplvelse for min del. Føltes utrygt og lite stabilt.

 

Akkurat det samme for meg som har kjørt ski hele livet og ville prøve snowboard. Følgte meg ganske ustabil da ja :p.

Endret av Centuss
Lenke til kommentar

Nå er jeg virkelig i ekstase!

 

Har kjørt mine K2 Public Enemy-ski nå, og det var virkelig en god opplevelse.

 

Tyngden var ikke noe problem. Stabilt og deilig, samt fløt konge i løssnøen.

 

Dette var ca 3. gangen i mitt liv jeg sto på alpintski (har kun stått på Snowboard tidligere.. 6 år), og allerede etter et par turer i bakken hadde jeg god kontroll over skiene. KONGE ski, rett og slett.

 

Dette var artig.

Lenke til kommentar

Så klart er det snø, mer enn nok også, men det begynner å bli litt slitt enkelte steder. Jeg deltok ikke, men så på. Bigjumpen(step-down) der er forresten enormt digg, selv om overrennet er litt teit. 17 meter langt, 3 meter høyt.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar
Så klart er det snø, mer enn nok også, men det begynner å bli litt slitt enkelte steder. Jeg deltok ikke, men så på. Bigjumpen(step-down) der er forresten enormt digg, selv om overrennet er litt teit. 17 meter langt, 3 meter høyt.

 

Har du tatt den nye big jumpen? Ser mega deilig ut! Synd at jeg begynte å avansere på den gamle, satte 180, 360 og 540 :)

 

Daså, bare titter på resten av Drammen, og her er det ikke mye snø..

 

Ikke la deg lure! :p

Lenke til kommentar

Har tatt den nye bigjumpen ja, riktig nok kun air, men har test-hoppet den et par ganger.

 

En venn av meg vant nettopp et par Vølkel Gotama, men han står selvsagt på brett, og siden jeg trenger nye ski så var det ganske ideelt.

 

http://www.oslosportslager.no/product/7928...reerideski.html

http://www.volkl.com/ski/freeskiing_gotama.html

 

Jeg kjører kun park, ikke mye pudder. Noen som vet hvordan disse skiene er da? Designet tilsier at bindingene skal stå litt bakpå, men jeg vil ha de midtmontert. I tillegg er jeg litt skeptisk til baktuppen.

 

Noen som har litt mer peiling enn meg på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...