Gå til innhold

Den Offisielle Jibbetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei igjen!

 

Jeg er litt nysgjerrig på hva folket anbefaler nybegynner på TwinTip når det gjelder montering av bindinger, og hva dere selv gjorde.

Da jeg kjøpte mine ski for ikke så lenge siden virket alt så greit, og butikken monterte bindingene. Men senere ble jeg oppmerksom på å ha midtstilte bindinger til TwinTip. XXL spurte ikke noe om hvordan jeg ville ha bindingene, og når jeg så på dem og målte avstanden fra bak- og forenden på støvelen fant jeg ut at mine ikke er midtmontert. Jeg snakket med en i klassen (blir første TwinTip sesong der og) som tydeligvis hadde kjøpt nesten samme pakke som meg (samme butikk), men fått spørsmål hvor han ville ha bindingene, og valgt midtmontert.

 

Det jeg vil vite er om dette er noe jeg bør endre på. Har lest at å skifte på bindinger én gang går greit, men kanskje det er like greit å la dem være litt bak, da jeg ikke er pro i parken, og vil gjerne kjøre litt "vanlig" slalom i tillegg, i alle fall i starten, så får jeg se hvordan det går med parken.

 

Kan legge ved to bilder tatt fra mobilen i full fart:

 

dsc05327eo6.th.jpg dsc05328ep2.th.jpg

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg kjøpte for et måned siden et par Ninthward Tosh Peters Pro som heller ikke var midtstilt. Og jeg må si det var et helvete å gjøre noe med det. Først; broren min hadde lånt bort dynastar-malen slik at vi måtte dra å hente den. Så, skru opp bindinger, borre nye hull, tette igjen gamle hull med araldite(viktig! vann i kjernen må du ikke få!), skru på bindingene, ja, tok en halv dag ca. å gjøre det på to par ski.

 

Hvis du ikke har tenkt til å kjøre for mye i parken, anbefaler jeg deg at du lar det være. Skiene er ikke så veldig langt fra midtstilt. Hvis du uansett bestemmer deg for å midtstille dem kan du dra ned til en sportsbutikk å spørre om de kan gjøre det for deg for en ublu pris :).

Endret av Centuss
Lenke til kommentar

Om du har kjøpt skiene der pleier de å gjøre det gratis.

 

Om du har bindingene lenger bak vil du kunne lene deg mer over skiene og få et bedre trykk frem på skiene, og de vil derfor svinge mer. Nå vet jeg hvor "avansert" du kjører, men tror ikke det gjelder twin tip ski i stor grad, da de ikke er lagd for slik kjøring uansett.

Jeg ville derfor flyttet bindingene midt på.

 

Selv har jeg ikke twintip, men slalomski, storslalomski og diverse annet (tidligere aktiv alpinist). Så kan hende noen med mere peiling innenfor akkurat twin tip har noe å si.

Lenke til kommentar

Takk for respons, alle sammen.

 

Jeg er veldig usikker, men jeg tror det blir best å kjøre litt først, så får jeg se hvordan det føles. Det burde gå greit å flytte bindingene litt senere?

Er vel det at jeg for øyeblikket vil kjøre mer utenfor park, men skal selvfølgelig prøve mer hopp og triks. Men altså, det kommer vel ikke noe ulemper ved å flytte de? Tenker på om det ikke blir gjort bra nok, og fører til skade, eller om det går utover utseenet på skiene.

På kviteringen fra XXL står det at monteringen kostet 100kr, så om jeg skal flytte, blir det ikke jeg som gjør jobben.

Endret av Tobye
Lenke til kommentar

Har ikke noe og si når du flytter bindingen.

Hvis det ikke blir tettet bra nok kan du ha så uflaks at trekjernen i skiene dine råtner og at skia knekker. Men hvis du går i en seriøs skiforetning, burde de kunne det.

Kjører selv med bindingen bakoverstilt, og har egentlig lyst på midt stilte bindinger, sånn at jeg får en lengere bakski, jeg kan leke meg med.

Men siden kjøre egenskapene blir dårligere dropper jeg det, da det ikke er noe problem...

Lenke til kommentar

Heheey, noen som skal til hafjell denne helgen ? : D

Sprite konk der da, så noen som joiner ? : ]

 

kjører med en brun whiteout bukse,svart jakke med litt grått og blått på,hvit hjelm, så blir ikke så vanskelig å kjenne jeg igjen tror jeg ?

ehaeh : D

Lenke til kommentar

Noen som har sett parten til Simon Dumot i filmen "Rough Cut"?

 

I så fall, hva er navnet på det ville trikset han gjør omtrent midt i, før han setter dobbel frontflip? Først tar han en frontflip, vrir seg i en 180, før han tar en switch bakcflip. Alt i et og same hopp, syke mann.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...