Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den Offisielle Jibbetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, det er et godt motto vettu! Kjøpte meg et par xsocks også i går, de avlaster veldig godt, blir på en måte ekstra demping, og de hindrer svetting og lukt.

I tillegg til at de har luftekanaler så frisk luft kommer til i støvlene. Skikkelig gode sokker.. men altså 349,- for et par sokker er ganske drøyt.

Men noen som kan anbefale noen gode briller? Vil gjerne ha et slags speilglass i brille som reflekterer mye, gjerne også med uv filter.

Har for tiden et par gamle smith briller, et par Oakley og et par fra Dragon alliance. Men alle er nokså gamle og fulle av riper.

Noen som har et tips? Helst i klassen 0-1500kr.

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar

Hmm, kanskje noen her kan gi noen svar.

Har stått på ski i ganske mange år no (siden 8 års alderen, 25 no), men de siste 3 årene har jeg blitt mer og mer hektet på terrengparker o.l. Gikk i sommer til innkjøp av TwinTip ski og interessen for hopp og rails har bare steget.

Skiene jeg kjøpte var Salomon Foil, noen som har prøvd eller har noen erfaringer med disse skiene? Er veldig godt fornøgd selv, men har ingenting og samenlikne dem med, i og med at det er første TwinTip skiene jeg har skaffet så det blir litt vanskelig å utale seg om de er bra eller dårlig.

HAr brukt en del tid til å hoppe rene hopp og mestre det å finne balanse i hoppene. Etterhvert gikk dette veldig bra, så da var det på tide å begynne og eksprimentere. 180 sitter nå som et skudd, i alle varianter. Har prøvd meg på et par 360 men har som regel stoppet på rundt 270, ikke så veldig lurt ;) Handler nok om å trå til litt mer. I bunn og grunn bli litt tøffere. Sikkert ukjent tema for mange av dere :)

Ser at Hafjell har startet med et kurs som det kaller Freestyle/Jibbekurs. Er det noen som har hørt noe om dette? Er det noe å satse på for folk på mitt nivå eller er det totalt "waste of money". Rekner med at mange av dere ser på dette som totalt bortkastede penger. Men for en som ønsker litt veilleding og progresjon er det kanskje et tema. Eller??

Håper at noen tar seg tid til å gi oss "amatører" et svar!

Lenke til kommentar

Skiene er veldig gode. Har testet årets og fjorårets model. Meget gode ski, pen fleks og stabilde.

Liker dem bedre en mine K2 Fujative (05/06).

Det med jibbe kurs kan jo være smart, men liker greit og prøve seg fram... Lese litt på nett...

Edit: Velkomen til formuet foresten :thumbup:

Endret av ondskapen
Lenke til kommentar

Dere erfarne jibbere her inne: Hvilke triks begynte dere med? Hvordan fortsatte dere for å lære nye triks? Og i hvilken rekkefølge lærte dere de forskjellige triksene?

Hehe, higen på å lære. Hadde min første helg på twintipsene og dro forskjellige grabs på big jumpsene, men feiget ut når det kom til å spinne. Derfor jeg spurte om det over. Lurer på om jeg bare skal slå meg helseløs de første gangene jeg prøver på 180, 360 osv på big jumps eller om jeg skal begynne i det små med mindre hopp.

Lenke til kommentar
Skiene er veldig gode. Har testet årets og fjorårets model. Meget gode ski, pen fleks og stabilde.

Liker dem bedre en mine K2 Fujative (05/06).

Det med jibbe kurs kan jo være smart, men liker greit og prøve seg fram... Lese litt på nett...

Edit: Velkomen til formuet foresten  :thumbup:

7973545[/snapback]

Takker for raskt svar!

Skal til Hafjell hele uke 12, rekner med at jeg & en kompis tar en 90 min leksjon bare for å se om det er noe poeng å bruke penger på.

Men har kommet til den konklusjonen at skal en komme noe videre så må en bare hive seg ut i det å tørre å prøve.

Har du en link til en bra side der en kan lese/studere litt om faget?

Lenke til kommentar

Deathie:

Du bør vel kunne klare og dra 1ere og 3ere på mindre hopp første, vil vertfall tro det er en fordel...

Men når du først kan sette desse triksene på små hopp og ikke har noe problem med det, går vel det meste ut på å tørre og satse litt på bigjumpene.Slik er det vertfall for meg, men jeg vil neppe kalle meg noen særlig god jibber... Men når jeg først klarer å syke meg opp til å dra på går det som regel bra ;)

Edit: jeg har crowbars og er kjempefornøyd, dugger lite osv...Men jeg har fire linsa, som er for sterkt solskinn, kan bli litt mørkt når tåka legger seg...

Så briller der du får med en sol og en overskya linse, er sikkert ikke dumt..Evt kjøpe seinere...

Endret av Best0
Lenke til kommentar

Greit og begynne på litt mindre hopp så du føler deg komfortabel. 180 er litt sketcy og lande så vil tippe 360 er lettere. Så start med en 3er. Bare husk og ta god nok fart slik at du ikke nebber på kulen eller noe sånt. Et annet tips er og ikke stå og vente lenge før du gjør det. Bare kjør ned til big jumpen, se om det er klart og peis han. Blir bare verre etter lenger du står og venter.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

180 kan du bare begyunne å terpe på. Vet om mange som kan ta 3'ere, men som ikke tør å dra 1'ere på større hopp enn de aller minste. 180 vil jeg ikke se på som noen rotasjon, du trenger ikke å ha noe "snurre-sats" i kroppen på hoppet. Er bare å vri beina rett før du lander. Ingen vil fare baklengs gjennom lufta lenger enn nødvendig ;)

Lenke til kommentar

jeg vil si lengste steget for meg var fra 360 til 540, det tok TID :p men når en har kjørt vanlig slalomski å ikke hadde tupper bak å tatt vanlig 360 i 5 år så ble det liksom bare helt feil å lande baklengs, men etter 540 var i boks gikk det meste ganske glatt videre med snurringa sin del, landa vel 900 3 uker senere tror jeg.. Men så ble det neste steg, å ta forskjellige grabber osv, det var liksom et slit i starten men når første grabben satt fint (mute grab) så kom egentlig resten ganske lett etter. Så da ble neste steg switch, som jeg fortsatt sliter litt med :p sånn har det liksom gått framover med meg. Sliter fortsatt med skikkelig snurringer på noen grabber enda da. Har bare klart 540 med true tail enda, men det kommer vel også med tida. For de som lurte er det 4 sesongen min på twin tip nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...