Gå til innhold

Hva er mellomringer og revers-ring?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mellomringene som følger med i pakken vil jo fremdeles være aktuelle å bruke. Det vil jo gi deg enda mer makro enn 1:1. Om det påvirker kvaliteten tviler jeg på, siden ringene ikke inneholder optiske linser. Mener nå mellomringene, ikke reversringen. Den kan man jo gi bort til noen som trenger den.

Lenke til kommentar
følger det med en type ring med Sigma 105mm macro??  :hmm:

5449172[/snapback]

Nei, fordi dette objektivet har en gjengivelsesfaktor på 1:1. Hvis man derimot ønsker mer forstørrelse enn dette må man til med teleconverter/mellomringer og annet ekstrautstyr, som f.eks slike "close-up lenses" som man skrur på foran på objektivet. Disse fungerer i praksis som forstørrelsesglass.

Endret av kkristi
Lenke til kommentar

Et spørsmål til kkristi: Du vet makro ikke er min sterkeste side, så derfor må du ha meg unskyldt når jeg spør om dette; er ikke mellomringer/belg et mer høyverdig alternativ enn close-up lens? Har en Cokin close-up, men synes ikke det gir så fryktelig gode resultater. Belger skulle vel også være greie å få tak i brukt, ville jeg tro?

Lenke til kommentar
Et spørsmål til kkristi: Du vet makro ikke er min sterkeste side, så derfor må du ha meg unskyldt når jeg spør om dette; er ikke mellomringer/belg et mer høyverdig alternativ enn close-up lens? Har en Cokin close-up, men synes ikke det gir så fryktelig gode resultater. Belger skulle vel også være greie å få tak i brukt, ville jeg tro?

5449355[/snapback]

Da er vi nok i samme båt. Pr. dags dato har jeg ingen egenhendig erfaring med ett dedikert makroobjektiv, men det er utrolig hva man kan lese seg til og lære av de andre her på forumet! ;)

Jeg driver dog og sparer til ett Sigma 150mm/F2.8!

Men ja, du har nok helt rett i at telekonverter/mellomringer er ett kvalitetmessig bedre alternativ enn såkalte close-up lens. Sistenevnte blir kanskje litt "billigmannsmakro" igjen? Disse close-up lens'ene kan man jo i grunn skru på ett hvilket som helst objektiv, bare filterdiameteren er den samme som på objektivet du skal bruke dem på. Men de kommer nok best til sin rett på ett objektiv som i utgangspunktet er ett makroobjektiv, siden utgangspunktet er så utrolig mye bedre.

Når jeg får min Sigma 150mm/F2.8 i hus, så vil jeg anta at eventuelle andre behov vil melde seg etterhvert, som f.eks telekonverter (Sigma's 1.4x f.eks) og ringblitz (Sigma EM-140 DG).

Endret av kkristi
Lenke til kommentar
Skal kjøpe meg en såklt ringblitz jeg og etterhvert... har en Tamron 2x converter.. går denne an og bruke med 105mm sigma macro??

5449714[/snapback]

Jeg vet ikke 100%, men mener å ha lest noe om at Sigma-objektivene er "kresne" på telekonvertere og at muligens bare deres egne vil fungere 100%. Det vil si - jeg innbiller meg at man med Sigma's egen så vil absolutt alt fungere 100%, men hvis man bruker en som ikke er helt kompatibel, så er det vel en del automatikk som ikke vil fungere? (som f.eks autofokus)

Korriger/opplys meg, dere som er mer lærde på feltet! ;)

Endret av kkristi
Lenke til kommentar

PMNormal har rett, mellomringer og belg gir bedre resultater enn forsatslinser, fordi det ikke er glass i mellomringer/belg.

Det skal i utgangspunktet ikke være problematisk å bruke en 3djepartskonverter med sigmaobjektivet, vet i alle fall at kenko-konvertere brukes med dette objektivet. Generelt er det to problemer med kompatibilitet; enten at elektronikken ikke fungerer eller at de ikke passer fysisk (som med 80-200/2.8L (magic drainpipe) og Canons konvertere) f.eks. på grunn av at det bakerste elementet stikker for langt ut.

Jeg har slått fra meg ringblits til fordel for en 420EX og en 550EX med softbokser og en blitsbrakett som får blitsene ut på siden og opp, i det minste foreløpig. På denne måten belyser jeg både for og bakgrunn (har ikke noen eksempler tilgjengelig dessverre). Ringblits aleine lager ofte litt flatt lys med omvendt vinjett, og lager ofte kjipe reflekser. Det nye modulære systemet til nikon virker som en bedre løsning sånn sett.

Hvis dere ikke har gjort det, sjekk ut frode aaberg/åkken boms portfolio på foto.no, han har styringa på makroblits, mener han bruker 2 eller 3 EF-DG500super og ringblits:

http://foto.no/cgi-bin/bruker/dittnavn/ind...rukernavn=frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...