Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemiske formler I

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er det noen kjemikere der ute? Sliter litt med kjemien. Er meninga at det skal være forholdsvis lett, men kanskje noen kan prøve å forklare for meg. Det har med å regne ut kjemiske formler. En oppgave kan f.eks bestå av følgende spørsmål: Regn ut formelen for magnesium karbonat. Mg, C, O på det periodiske system.

Svaret er MgCO3. Men HVORDAN regner man dette ut? Jeg vet det har å gjøre med hvor mange elektroner som sitter på det ytterste skallet, hvor mange de gir bort, og hvor mange de tar til seg. Det er iallefall det jeg har fått med meg. Er bare litt bak mål når det kommer til kjemi. Hadde vært fint om noen som er litt mer begavet kunne ha kommet med ett innkast!

På forhånd takk. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan leser man av hvilke grunnstoffer som gir og tar elektroner da? Har seg jo ofte sånn at oppgavene sporr hva formelen blir om du blander f.eks magnesium, karbon og oksygen, som i den overnevnte posten. Det finnes en måte for å regne dette ut på, men jeg har ikke forstått den helt ennå. Vet at det har å gjöre med åtteregelen. Noen som kan kaste litt lys over saken kanskje?

Lenke til kommentar

De med åtteregelen blir litt dumt, for karbonationet har en negativ ladning 2-, noe som ikke oppfyller åtteregelen. Derimot, siden du vet(antar jeg) at et magnesiumion har ladningen 2+, så kan du jo snekre sammen noe av karbon/oksygen som gir den tilsvarende negative ladningen, i dette tilfellet, karbonat...

Når det er sagt, så veit jeg ikke om noe enkel måte å gjøre dette på, er bare noe du lærer deg etter hvert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...