Gå til innhold

Trenger tips om godt gratis bilderedigeringsprogra

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Bruker endel lovlige gratisprogrammer, stort sett lagt ut på http://www.snapfiles.com

Har funnet ut at dissse stort sett er mye bedre enn de fleste kjøpeprogrammene.

Det eneste jeg ikke finner noe godt alternativ til, er et bilderedigeringsprogram.

Trenger et som kan fjerne røde øyne, beskjære, friske opp gamle foto (gjøre gulnede fotografier mer naturlig hvitere), fjerne striper og småskader og lignende uten at det blir alt for komplisert.

Har kjøpt photoshop, og det er alt for omfattende med alt for mange valg til mitt bruk.

Finnes det et enkelt program der ute som har ok utseende, er enkelt å bruke, og kan gjøre det som jeg ønsker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kikket ikke på den linken, men selv bruker jeg Picasa2 til hurtige forsøk på redigering. Det er ikke særlig avansert, og kan ikke fjerne røde øyne, men kan en del andre basic fixes som f.eks. rette opp hvitbalanse. Kanskje ikke det du ser etter, men en grei browser er det også.

Ellers bør du satse på å betale noen få kroner for å få Photoshop Elements eller Paintshop Pro 9. De koster begge godt under tusenlappen, og kan det meste. De kommer også med glimrende browsere.

Du kan jo bruke torrent hvis du er helt blakk, men ikke si at jeg sa det ;)

Lenke til kommentar

Glemte helt et alternativ: Gimp. Vet ikke hvor du finner det, men det er et open source-program (egentlig utviklet for Linux). Tror garantert noen andre gir samme råd snart. Hvis du leter litt i gamle tråder finner du link til Gimp. Mange mener at det er like godt som Photoshop på de fleste områder.

Lenke til kommentar

Stiller meg bak anbefalingen av Paint Shop Pro. Det er svært mye mer prisgunstig en Photoshop. De to kan selvsagt ikke sammenliknes. Jeg bruker begge, men til helt forskjellige formål. Photoshop er jo hovedsaklig for tyngre bildebehandling, så når jeg trenger en kjapp småfiks av noe, fyrer jeg opp PSP. Siden den nå er ute i versjon 10, burde du kunen få eldre versjoner for en rimelig penge. PC-blader og slikt pleier jo ofte å legge med tidligere versjoner av programmer på sine vedlagte "månedens CD". Ellers la jeg ut en demo på hvordan røde øyne kjapt fikses i v.10 på https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=516844.

Når det gjelder bildevisning, er gratisprogrammet FastStone Image Viewer glimrende. Det er bygget opp svært like det populære ACDSee, og er faktisk ikke langt unna i bruk for den normale bruker. Kan lastes gratis, bare søk på navnet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er litt skeptisk til Gimp, fordi man må sette en memoryverdi som jeg ikke aner noe om.

I tillegg må man vel legge inn endel linux-filer i windows, linux + win har vel aldri vært så veldig sant.

Til rent bildevisning og enkel behandling (printe ut, legge som bakgrunn, skifte format osv) bruker jeg XnView og er veldig fornøyd med det.

XnView støtter foreløpig nesten 500 formater, og det holder for meg.

Photofiltre kjenner jeg også til, det er vel mer et filtereffekt program...har ihvertfall ikke sett at det kan fjerne røde øyne osv.

Vil helst ha et veldig enkelt selvforklarende program, som lar meg gjøre de enkle tingene som nevnt og fint lite mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...