Gå til innhold

Valg av hk/cpu/ram S775/S939 og skjermkort

Anbefalte innlegg

Heisan!!

Har fått ett godt tilbud på min nåværende maskin (se spec i min profil), og sitter derfor og prøver sette sammen ny maskin til meg selv. Har ikke bestemt meg for Intel eller AMD enda, har vært annenhver gang tidligere, men vet ikke hva det blir til nå. Maskinen skal brukes til redigering av video og musikk, spill, vanlig nettsurfing/kontorarbeid og så videre.

Det jeg lurer på først, er om hovedkort, cpu og minne for henholdsvis Intel og AMD valget min passer sammen:

Intel:

Asus P5WD2 Premium hovedkort S775 I955X

Intel Pentium D 940 3.2GHz/800 MHz/2X2MB

OCZ DDR2 2048MB Dual Channel Gold PC2-4200 2x1024MB 533MHz. (3-3-3-8)

AMD:

Asus A8N32-SLI DeLuxe nForce4 SLI S-939

AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2 Ghz BOXED Socket 939 2x1MB cache Dual-Core

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition PC-3200 2x1024MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L.

Deretter valg av skjermkort:

Hightech Excalibur Radeon X1800XT 512MB

Jeg har tidligere hatt ett Hightech Excalibur Radeon 9800 Pro som jeg likte veldig godt mtp kjøleløsning og støy.

POV GeFORCE 7800 GTX 256MB PCIe

Har heller ikke hatt noe mot PoV kortet jeg fremdeles har, dog med Arctic Cooling NV Silencer 5 påmontert, noe jeg hadde planer om for dette kortet og hvis det blir valgt.

POV GeFORCE 7800 GTX 512MB PCIe

Dette koster jo en del mer, er det virkelig verdt det ?

Og hvordan yter disse tre kortene sammenlignet med det jeg har i dag ?

Kabinett er jeg ikke 100% sikker på enda, men i og med at jeg har Lian Li sort miditower som jeg er fornøyd med, blir det enten å beholde dette, eller kjøpe tilsvarende på nytt.

Strømforsyning:

Enermax Liberty 500W strømforsyning

Kriterier for PSU er at den skal være stillegående, noen som har noen erfaringer med denne, eller vet om noen bedre.

I tillegg skal jeg ha en sort dvd-brenner, floppy og mest sansynelig en WD 150GB Raptor S-ATA disk.

Takker på forhånd for alle innspill her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp AMD!

AMD er rett og slett overlegne i dag. Både i forhold mellom pris og ytelse, og toppytelse.

De utnytter spesifikasjonene enormt mye bedre.

Nvidia må du nesten ha med det hovedkortet, bare da kan du kjøre tospann.

512 mb versjonen er nok for dyr (aldri kjøpe det absolutt beste), og 7800gtx 256mb yter nesten like bra som x1800xt 512 mb.

Ellers er opteron cpu bra, hvis du vil overklokke. En opteron 165 med en god kjøler kan visst klokkes veldig langt

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Som jeg skrev innledningsvis; hvordan passer hovedkort, cpu og minne sammen for henholdsvis AMD og Intel da ? Og hvor stor forskjell er det mellom ATI X1800XT og 7800GTX 256MB ? Regner med at jeg går for ett av disse da hoppet til 7800GTX 512MB blir litt stort

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...