Gå til innhold

Strømbruk/SCSI/dual

Anbefalte innlegg

Jeg har et Intel STL2 serverboard med dual 1GHz p3 prosessorer, en IBM GXP 120 80GB IDE-disk, og 3 10000 rpm SCSI disker (2x 18gig, 1x 9gig).

Jeg lurer hvor stor strømforsyning jeg bør ha, og om det er en måte jeg kan finne ut hvor mye strøm hver av komponentene bruker? Akkurat nå kjører jeg de på en 300w av middels kvalitet, men har en 350w jeg av høyere kvalitet jeg planlegger å kjøre den på, er dette nok?

Jeg vil helst se at de som svarer kan begrunne svaret sitt, eller at de har erfaring med dette, og ikke noen som bare hiver ut f.exs "du trenger minst xxx w" osv.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk hvor mye strøm PC'n din bruker i dag med et multimeter. (Koster fra ca en hundrings på clas ohlson..) Mål spenninga i stikkontakten (ca 230v) og strømmen PC'n bruker. Gang sammen de to tallene sammen og svaret er hvor mange watt den bruker i dag. (Jeg målte ca 120W på min...)

Så sjekker du websiden til produsenten av HW'en du har tenkt til å kjøpe og ser hvor mye hver enkelt komponent trekker.

Hint:

Harddisker: 20-30W i når de spinner opp, 5-10W ellers

CD-rom/Brenner/DVD: 2-20W

CPU: 50-80W

RAM: 1-5W

Chipsett: 5-15W

Skjermkort: 5-30W

Lydkort: 1-5W

Strømforsyning (tap): 20-50W

Lenke til kommentar

Jeg ville forsøkt med den PS'en du har. Test med noe som stresser hele systemet, og se om det virker stabilt.

Jeg har et Tyan MP med to XP 1500+, SCSI RAID kontroller, og 4 X 10K hotswap SCSI disker. Det er ikke CDrom, skjermkort og annet fjas, kun et Intel NIC. Dette systemet går med en 250W PS, uten problemer ved stor diskaktivitet og kompilering av FreeBSD OS samtidig.

Ellers er jeg enig med forrige post, hvor han anbefaler å måle sorbruket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...