Gå til innhold

Løsning på "tearing" problemet i OpenGL...


erot71

Anbefalte innlegg

Har skrevet en del, en tid tilbake, om mine problemer med Tearing i OpenGL(rette linjer blir hakkete,deler henger igjen,når du beveger musa fra venstre til høyre(v-sync funker ikke)).

 

Så si i fra hvis noen her har denne "Tearingen" i OpenGL spill som RTCW, MOHAA etc.

 

Jeg har en løsning...tror jeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har slitt med dette siden des. 2001, har endelig løst det.

 

Dette fixa det:

 

-legg inn 40.41 drivere

-slett dem igjen

-legg inn 30.82 drivere

-legg inn NVhardpage

-sett refresh til f.eks. 85 HZ

 

Du må gjøre dette med HZ selv om den ikke hjelper på 60 HZ bug. Legg så inn HZtool 2.0 sett riktig HZ for din skjerm. Problem løst !!

 

Si i fra om det løste det, du funka utrolig nok på de PCene jeg har prøvd det på (AMD og P4).

Lenke til kommentar

Nei...

 

Det dette retter er:

 

Tearing(v-sync virker ikke som den skal)

 

Hvis du i OpenGL spill som MOHAA ser på en vertikal rett strek, beveger musa fra venstre til høyre fort, henger noen av strekene igjen et lite sekund. Hvis du har det slik, hjelper det.

 

Jeg hadde kjempe problemer med dette, flere andre jeg har skrevet med også(ikke her på HW). Dette fjernet Tearingen hos oss.

Lenke til kommentar

Det har ikke noe med det å gjøre. Det gjelder win98, w2k og XP.

 

Mitt problem(gjelder sikkert mange, de 10 siste pc jeg har sett på har hatt det...) har ingenting med den 60HZ saken. Jeg har brukt alle mulige drivere, tweaker, kort(ATI, GF), P4, AMD.

 

Man for en "Tearing" i OpenGL spill, v-sync virker ikke. I RTCW ligger min FPS på 95 når HZ ligger på 75, dette fører til problemet. Jeg hadde prøvd alt for å slippe dette problemet, den eneste løsningen jeg hadde funnet var å endre swapinterval i CFG filen. Dette førte igjen til at FPS gikk VELDIG ned, men Tearingen var bort.

 

Men så var det en på guru3d.com som kom opp med den løsningen jeg har nevnt.

 

Men så lenge ingen har dette problemet her, er det vel i grunn ikke noe poeng at jeg skriver om det heller....sorry.(I grunn rart at dere ikke har det, men fint for dere).

Lenke til kommentar

har hatt problemer selv på min pc, da masse linjer henger igjen et par millisekunder når man snur seg fort.

 

det ble fixa etter jeg la inn rivatuner og satt opp HZ'en til alle oppløsningene jeg brukte til 85HZ. Alt ble perfekt.

 

skal prøve din løsning strax jeg er ferdi med å laste ned driverne...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har akkurat samme problem ,men det gjelder Ati Radeon 9700 pro.

Sliter med tearing i cs, vsync er på men det hjelper ikke. Jeg ligger på 100fps, og det er jo et bevis på at vsync er av !

Jeg har prøvd forskjellige drivere og prøvd radeonator, men problemet er der fortsatt. Veldig irriterende :evil:

Lenke til kommentar

Jeg tror veldig mange er plaget av "tearing", men jeg tror det er ganske individuelt om hvor mye det plager den enkelte. Var hos en kompis en kveld, og vi spilte noen runder med UT2003 på hans maskin. Jeg synes ikke jeg så noe annet enn "tearing" over hele skjermen hans, men da jeg kommenterte dette skjønte han ikke hva jeg mente!!!Han kunne ikke se noe som helst...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-05 00:24, skrev Jørgen-aa:

Jeg har akkurat samme problem ,men det gjelder Ati Radeon 9700 pro.

Sliter med tearing i cs, vsync er på men det hjelper ikke. Jeg ligger på 100fps, og det er jo et bevis på at vsync er av !

Jeg har prøvd forskjellige drivere og prøvd radeonator, men problemet er der fortsatt. Veldig irriterende
:evil:


 

OM 100 fps er ett bevis på at vsync er av anvhengier vell om hvor god monitor du har? har fu f.eks en som kjører på 100 mhz kan vell fps greit vere på 100 sammen med vsync?

Lenke til kommentar

Har det samme problemet, bare at mine striper er HORISONTALE + at jeg får dem når jeg spiller av film over hele skjermen.

Problembeskrivelsen:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=72893&forum=23

 

Det som er merkelig er at jeg ikke har problemer med dette i spill som Neverwinter Nights, Age of Mythology eller Impossible Creatures(demo), der er det ikke antydning til linjer en gang.

 

Kan problemet mitt være relatert med deres?

Eventuellt hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...