Gå til innhold

Ny CPU - AMD FX-60 - Er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Ok.. Har sittet å lest på forumet her i flere dager, samt diverse tester rundt på nettet. Jeg har bestemt meg for å oppgradere PCn min nå, til en kraftig high-end gaming PC. (specs i sig.) Det store spørsmålet som jeg sliter med nå er om det er verdt å kjøpe en dyr FX-60 CPU nå? (når den kommer i butikkene)

Det første valget jeg hadde var å kjøpe en X2 4400+ og 2 stk X1900XTX grafikkort, men så tenkte jeg litt, er det ikke bedre å kjøpe den beste CPUen nå, (FX-60 og 1stk X1900XTX) og heller ha muligheten for å kjøpe ett ekstra grafikkort senere når det trengs. Da burde det hvertfall ikke bli noen CPU flaskehals? Men så er det de nye spillene da, som er nokså GPU krevende. Kommer til å spille en god del Oblivion når det kommer, så er litt usikker på hva jeg skal gjøre, om det da blir en GPU flaskehals?.... et evig dilemma :roll:

Etter testene jeg har lest (bl.a denne) så eier FX-60'en det meste. Har også tenkt å bruke PC'n til 3ds max, siden det er det jeg studerer, og da er jo dual core en klar fordel. Og den er minst likegod i spill som en single-core, hvertfall med overklokk, så det spiller ingen rolle.

Nå kommer jo også socket AM2 snart... men jeg føler det ikke er vits å vente så lenge på å oppgradere, klarer ikke det :innocent: Så jeg satser på en oppgradering nå. Har jo klart meg i 3 år med min AMD 2500+ og Radeon 9800pro, så den nye pcn skulle vel holde minst like lenge.

Håper på et par kloke inspill som kan guide meg fram i jungelen her... :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et enkelt svar på spørsmålet ditt: Nei, FX60 er ikkje verdt det. X2 4400+ yter ca 20% mindre til en tredjedel av prisen. Ett mye bedre kjøp dersom det er verdi for pengene du er ute etter.

Det eller beste kjøpet på AMD dualcore idag til overklokking er Opteron 165 eller 170. Eg har to Opteron 165, begge klarer 2600mhz med high end luftkjøling, til 2400kr er det ett veldig godt kjøp i forhold til 9000kr for FX60. Er du heldig så får du en som klarer 2900mhz.....

Men dersom du skal ha det beste av det beste og ikkje vil overklokke er nok FX60 den kraftigste proessoren du kan kjøpe i dag.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Jeg er enig i at Opteron er et bedre valg enn FX-60. Etter min mening er FX-60 alt for dyr, men AMD "må" vel selge den så dyrt for å tjene nok.

5447940[/snapback]

Nei, de må de ikkje, det koster det samme å produsere en prosessor, enten det er X2 3800+ eller FX60. Ca 250kr i rene produksjonskostnader visstnok. Men da er ikkje R&D og kapitalkostnader tatt med, heller ikkje indirekte kostnader. De selger rett og slett FX-serien så dyrt fordi det finnes folk som er gærne :tease: nok til å betale så mye.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke liker å klokke så mye, kan du kjøpe deg en opteron 175. Det kommer med en stock kjøler som du aldri har sett maken til. Den vil kjøle cpu'en veldig bra hvis du overklokker den til 2.6ghz. Koster 4500 inkl frakt for tida. Jeg vet at du har mye penger som du kan bruke, men ikke vits å bruke mer penger enn nødvendig. Opteron har mer snacks innebakt enn x2 cpu'ene.

Lenke til kommentar

Fx60... hadde ønske jeg hadde spenn til den :tease: , hehe. Du må oppdatere om hvordan din fx60 klokker. Hvis du klarer å presse den over 3ghz, så har du en cpu som banker de fleste nedi støvlene. :thumbup:

Edit: Det er en ting jeg stusser over. Når du allerede går for fx60, så bør du bytte ut det gamle lydkortet ditt. Står jo ikke i stil engang. Er ikke du enig med meg? Også må du adde til raptor 150gb versjonen. Bytt ut thermaltake med en kraftig seasonic, du vil ikke angre.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

2.8ghz er jo en lett match for deg. Jeg klarte å benche med min på 2.8ghz, og jeg kunne ikke stille høyere enn 1.5v. Så cpu'en var jo ganske ustabil, hehe. Tror at min vil være stabil på 2.8ghz med 1.55v. Men det der kommer til å være et kick ass product som 3dgameman sier :tease:

Edit: Jeg kjører min 175 på 2.62ghz med 1.39v. Aldri lagd noe krøll for meg, er stor fornøyd. Si fra hvor du bor så kommer jeg og stjeler maskinen din når den er ferdig, hehe.

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Edit: Det er en ting jeg stusser over. Når du allerede går for fx60, så bør du bytte ut det gamle lydkortet ditt. Står jo ikke i stil engang. Er ikke du enig med meg? Også må du adde til raptor 150gb versjonen. Bytt ut thermaltake med en kraftig seasonic, du vil ikke angre.

5451447[/snapback]

Hmmm... :hmm:

Tenkte hardt på det lydkortet igår... Men pcn koster over 20k allerede, og jeg har egentlig ikke råd til så mye over 20k :whistle: Og siden lyden jeg har funker bra... Så jeg har limita meg litt der.. Har allerede 5 disker fra før, så diskplass er ikke et problem, og raptor disken tenkte jeg kun å bruke som system og spill disk for de nyeste spilla.

Du mener altså Seasonic er bedre enn thermaltake? Har ikke hørt om seasonic :p Har allerede en 460W Thermaltake som jeg er førnøyd med. Men får se, får se... :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...