Gå til innhold

avhør ang førstegangstjeneste

Simkin

Anbefalte innlegg

har nå fått ett brev fra lensmannskontoret nedpå her, skal til avhør fordi jeg ikke møtte opp til førstegangstjeneste..

skulle egentli dit i sommer, i slutten av juli til madla, men jeg drev og jobba akkurat da, og jeg hadde kansje sjangs på lærlingeplass så jeg droppa og dra dit og satsa på att jeg ikke hørte noe mer, har jo hørt det er så mange som ikke hører no.. men nei..

så hva skjer nå? MÅ jeg i fensgel uansett liksom? kan jeg velge å dra i militæret evt søke siviltjenste? hva skal jeg si?

noen tips?

:hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen er enkel. Bare påstå at du ikke har fått innkallelsen. De kan ikke bevise at den IKKE er kommet bort i posten

edit: mente innkallelsen til sesjon altså. ikke avhøret. Dit må du nok dra. Kan faktisk risikere at de henter deg om du ikke møter opp...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
mente innkallelsen til sesjon altså. ikke avhøret. Dit må du nok dra. Kan faktisk risikere at de henter deg om du ikke møter opp...

innkallelsen til førstegangstjenesten ja? ja jeg må nok dra nedpå der..gidder ikke att politi kommer og henter meg

Lenke til kommentar
har nå fått ett brev fra lensmannskontoret nedpå her, skal til avhør fordi jeg ikke møtte opp til førstegangstjeneste..

skulle egentli dit i sommer, i slutten av juli til madla, men jeg drev og jobba akkurat da, og jeg hadde kansje sjangs på lærlingeplass så jeg droppa og dra dit og satsa på att jeg ikke hørte noe mer, har jo hørt det er så mange som ikke hører no.. men nei..

så hva skjer nå? MÅ jeg i fensgel uansett liksom? kan jeg velge å dra i militæret evt søke siviltjenste? hva skal jeg si?

noen tips?

:hrm:

5447214[/snapback]

Du er nå i ferd med å gjøre en tabbe du kommer til å angre på i lang tid. Du kommer ikke unna ved å "late som jeg ikke fikk noe brev fra dem" Anbefaler deg å legge deg langflat. Det du ønsker mest er at dette ikke eskalerer til rettsak. Skjer dette blir det garantert fengsel og en flekk på rullebladet. Får du det mister du mulighet for utallige jobber senere.

Lenke til kommentar

Ville bare presisere at jeg mente ikke at trådstarter skulle drite i førstegangstjenesten, men bruke at brevet var borte som unnskyldning til hvorfor han ikke møtte opp i første omgang. Tenkte han gjerne ville slippe straffereaksjoner.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er lurt å begynne å fare med løgner til politiet i en slik sak(Eller andre saker forøvrig..). Jeg hadde sagt det som det var, at du droppet(evt. glemte) å møte opp. Du kan også skylde på at du ikke forsto alvorligheten i innkallelsen.

I verste fall vil jeg da tro at følgene for denne episoden blir at du kanskje får en bot(dersom man faktisk kan ilegges bot for å ha unnlatt å møte opp på sesjon) samt at du vil få en ny inkallelse til sesjon.

Lenke til kommentar
sesjon

nei, førstegangstjeneste..

ingen som vet hva som vil skje*? har tenkt å si det som det er.. ikkeno vits å sitte der å ljuge.. skal si jeg glemte det av helt for jeg var opptatt med og jobbe.. har MINST lyst til og havne i fensgel.. greit nok det skulle jeg tenkt på før, men allikevel

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
Du er nå i ferd med å gjøre en tabbe du kommer til å angre på i lang tid.  Du kommer ikke unna ved å "late som jeg ikke fikk noe brev fra dem" Anbefaler deg å legge deg langflat. Det du ønsker mest er at dette ikke eskalerer til rettsak. Skjer dette blir det garantert fengsel og en flekk på rullebladet. Får du det mister du mulighet for utallige jobber senere.

5447249[/snapback]

Det er militæret som har

1) Bevisbyrden for at brevet faktisk har kommet fram

2) Risikoen for egne avsendelser

Kun til opplysning.

Lenke til kommentar

jeg er ikke i tvil om hva jeg hadde gjort i hvertfall, jeg hadde skyllt på at jeg aldri hadde fått noe slikt skriv, og at jeg derfor ikke kan klandres....

hadde ikke hatt noen problemer med å lyve i denne saken, ikke fordi jeg ikke har lyst til å i millitære eller på sesjon (har vært på sesjon), men rett og slett fordi det tror jeg gagner meg selv best i denne situasjonen... du kan stå der å stamme og være så knallrød du bare vil, og pisse i buksa når du sier det, men det beviser da ikke at du lyver...

Lenke til kommentar
delte meninger her ser jeg..

men det store spørsmålet er jo om jeg må i fengsel/ evt att det blir stilt sak uansett?

5447807[/snapback]

For det første tar ikke politiet denne saken alvorlig. Gå ned dit og si at du aldri fikk innkallelse, men kan godt tenke deg og dra i militæret hvis du får en innkallelse. De sier at du skal ringe militæret angående dette å de vil også sende sin rapport til militæret, og en ny innkallelse dropper ned i din postkasse. Hvis det mot formodning blir sak å du får fengsel tror jeg at du kan søke om og sone de få dagene du får i kakebua når du kommer i militæret.

Andre ting du kan gjøre er å si at du meldte fra om at du hadde søkt på lærlingeplass og dette hadde militæret fått beskjed om. At de gjorde en feil kan ikke du klandres for.

btw: Å være dønn ærlig med politiet kostet meg 10000, hadde jeg fortalt en liten hvit løgn hadde jeg kommet vekk med max 3000.

Lenke til kommentar

hm, begynner og lure på om jeg bare skal si att jeg aldrig har fått noen innkallelse.. vet jeg skrev jeg ikke ville ljuge, men ser vel nå att det kansje er best.. men hva om de ikke tror på meg?

men jeg kan nok ikke si att jeg har søkt lærlingeplass og gitt beskjed om det til militæret, for det finner de vel ut av uansett..

Hyrlen: så du har vært borti det samme?

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
hm, begynner og lure på om jeg bare skal si att jeg aldrig har fått noen innkallelse.. vet jeg skrev jeg ikke ville ljuge, men ser vel nå att det kansje er best.. men hva om de ikke tror på meg?

nip

5447974[/snapback]

tro deg? hva skal de tro da? for alt de vet kan det jo være sannheten, og tenk hvis det var sannheten, hva da om de ikke trodde deg? er man ikke uskyldig til det motsatte er bevist? da blir det altså de som anklager deg (politi/forsvar) som har bevisbyrden... altså må de bevise at du ikke har fått brevet, noe som er UMULIG ettersom innkallesen blir sendt som vanlig brev, ikke rekomandert eller som pakke... (dermed ingen pakkelapp)

for alt du vet kan den ha havnet på gulvet hos millitæret eller postmannen kan ha mistet den under trappa på din lokale postkontor...

men nå er det jo ingen som har mistet den, men det er det jo bare du som vet, så du kan dele denne informasjonen med deg, og ta den eventuelle straffen, eller du kan ta "en spansk en".. jeg er da pro-liar som du skjønner :p

huuff... akkurat når jeg skriver dette popper det inn en mail fra forsvarets mediesenter... *grøss*

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Gjør som hyrlen sier.

Du får hverken bot eller bedring men en ny innkalling til førstegangstjeneste.

Nekter du derimot å møte til førstegangstjeneste flere ganger vil du bli dømt til førstegangstjeneste, nekter du da blir det fengsel.

Jeg nekta å møte til førstegangstjeneste, ble overført til siviltjeneste, nekta siviltjeneste og ble dømt til det.

Så sier du at du aldri mottok innkallinga men du vil få den unnagjort så går det kjempebra.

Som andre skriver her, det er ikke du som skal bevise at ikke innkallinga kom fram såfremt de ikke sendte den rekomandert, da stiller saken seg litt annerledes.

Lenke til kommentar

Inkallelsen kan enkelt spores da brevene er strekkodet og sortert vha sorteringsmaskiner. Så man kan bevise at brevet faktisk er kommet postbudet hvor du bor i hende. Postens sorteringsmaskiner sorterer posten og leser teksten. Eneste politiet trenger å gjøre er å be om sporing av brevet.

Men man kan jo altids være heldig og brevet ikke er maskinsortert.

Si nå bare som det er, ordner seg nok. Å bli tatt i å lyve under avhør blir man hardt straffet for.

Edit; Ja jeg har tidligere jobbet i Posten :mrgreen:

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
For det første tar ikke politiet denne saken alvorlig.

5447891[/snapback]

Kommer HELT ann på...brodern ble hentet av purken da han hadde glemt av oppmøte til sesjonen så det å si at de ikke tar det alvorlig blir vel litt feil...

Det kommer muligens ann på hvor du bor i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...