Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3g i nettverk

Anbefalte innlegg

Hei

Siden vi ikke har mulighet til å få bredbånd har jeg tenkt å kjøpe 3g siden det iallefall er mye raskere en isdn. Nå kjører jeg et nettverk med 4 maskiner som er koblet opp mot en trådløs ISDN router, men her kommer problemet: hvordan kan jeg få 3g nettet inn i mitt nettverk?

Jeg tror jeg har en løsning, men er ikke sikker om den funker og det er der jeg trenger deres svar.

Jeg har tenkt å sette et adapter som tar slike innstikk kort fra Bærbare pcer inn i servern og så plugge 3g kortet inn i den. Men så støter jeg på problemet: kan jeg koble servern til en bredbåndsrouter og kjøre en slags "bro" imellom 3g tilkoblingen og bredbåndsroutern? Vil jeg få nett på alle maskinene da? Er det evt. noen andre løsninger? :hmm:

Håper på raske svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det virkelig ingen der ute som kan hjelpe meg? :dontgetit:

5448257[/snapback]

Aktiver deling av internett-tilkobling (ICS) på 3g-forbindelsen på server-PC'en, deaktiver DHCP-serveren i ruteren (ICS kjører egen DHCP-server) og plugg serveren inn i en av LAN-portene (ikke WAN-porten!) på ruteren (slik at den i praksis opererer som en kombinert switch/trådløst aksesspunkt). Dette fungerer brillefint, har samme oppsett selv. :thumbup:

Edit: Du kan antakelig bruke din eksisterende ISDN-ruter til dette :yes: Koble den da gjerne fra ISDN-linja så det ikke kan skje noe uforutsett som gir høy regning...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hei

Har nå fått 3G kortet og det funker fint for seg selv, men har problem med delingen.

3G kortet står foreløbig i en bærbar Pc inntill jeg får adapteret til den stasjonære, men dette skal jo i bunn å brunn ikke ha noen betydning. Det som skjer er at når jeg har valgt hvilken tilkobling jeg skal dele med og trykker ok får jeg opp feilmeldingen " kan ikke aktivere delt tilgang. Feil 799:".

Hva er det som feilr?

Jeg har deaktivert DHCP på router og ISDN linje.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette, det er jo "litt" kjipt å bare hanett på en Pc :blush:

Lenke til kommentar
Er det virkelig ingen som har peiling? :hmm:

5469617[/snapback]

Google er din venn (søkeord: ICS error code 799 windows XP)

"799 Internet Connection Sharing (ICS cannot be enabled due to an IP address conflict on the network. ICS requires the host be configured to use 192.168.0.1. Please ensure that no other client on the network is configured to use 192.168.0.1. "

Problemet er sannsynligvis at ruteren din bruker den IP-adressen windows behøver. Sett ruteren til en annen adresse, f.eks. 192.168.0.10 som jeg bruker, og du bør være på nett! :thumbup:

Strømmen gikk forøvrig to ganger (elendige uvær!!) mens jeg skrev på dette svaret, ellers hadde det vært ferdig en stund før det siste innlegget ditt... :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...