Gå til innhold

Har Pentium 530J, vurderer 660 - mange spørsmål

johncl

Anbefalte innlegg

For tiden har jeg en Penium 4 530J på 3.0 GHz med en Zalman 7700-CU (solid kobber). Zalman kjøleren gjør en genial jobb med å holde denne på under 40 grader idle og 55 grader under load - og da med en viftefart på 932 rpm (laveste).

Testet å overklokke systemet med 5% (ASUS P5GD1) og da ser jeg load er så vidt opp i 58 grader.

I løpet av det siste året har jo en ny modell dukket opp, Cedar Mill som den kalles, altså serie 600 av disse. Hovedkortet mitt støtter denne med en liten Bios oppdatering. Den nye 600 serien skal være enda kjøligere sies det, men jeg finner liksom ingen tester på dette.

Vurderer å "oppgradere" til en mer kjøligere sak for å få det enda kjøligere i boksen - det vil sikkert også redusere PSU vifterfarten også siden systemtemp går generelt ned, og den nye CPUen trekker litt mindre under load.

Noen som har noe erfaring med dette? Finnes det noe tester på nettet av dette?

Ser også at 660 er ratet med samme varme (86 watt) som 630 så jeg kan vel i samme slengen oppgradere til en som er raskere også da (3.6 GHz). Eller bør jeg bare kjøre 630 og overklokke den?

Og til slutt, jeg antar det er trygt å kjøre en Prescott (530J) på 60 grader under load? Eller er det litt i høyeste laget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og til slutt, jeg antar det er trygt å kjøre en Prescott (530J) på 60 grader under load? Eller er det litt i høyeste laget?

Det er nåkk ikke farlig nei, men jeg synes 60 grader load er litt vel mye, spesiellt med tanke på kjøleren du har.... :hmm:

Etter hva jeg har forstått, så utvikler 500 serien litt mere varme enn forrige generasjon P4 som jeg jeg har.

Jeg har klokket min P4 3.0 GHz Northwood til 3.5 GHz med Thermaltake Big Typhoon kjøler. Under load (Prime 95) kommer jeg aldri over 55 grader. Ligger på 44 idle. Med tanke på at jeg har klokket en del høyere enn deg, virker dine temperaturer litt høye....

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar

Men Zalman viften min kjører på 932 rpm fordi jeg ønsker mest mulig stille PC. Big Typhoon ser jeg er ratet på 1300 rpm, noe jeg også kan kjøre Zalman viften opp i. Da vil den kjøle enda bedre selvsagt. Brukte et tynt lag Arctic Silver 5 når jeg monterte den. Tror at temperaturene er riktige. Har ingen kabinettviften så eneste vifte ut av kabinettet er PSUen, en 350 watts Fortron Source som også er ganske stillegående (men ikke så stille som jeg skulle ønske den kunne vært). Kjører også Zalman kjøler på skjermkortet også - svært stillegående den også.

En kollega har forrige generason P4 som du også, den utvikler en god del mindre varme enn disse prescHOT prosessorene ja. Kan nok også være en faktor for forskjellen vi har også.

Men jeg har 37 grader idle til vanlig (ingen overklokking) samt 55 grader under load. Det burde jo være greit nok?

Lenke til kommentar
660 - Prescott2M 0.90nm

661 - Cedar Mill 0.65nm

Hmm, javel? Blir litt forvirret her. Trodde 660 som var arvtageren til 560 var en mer energi-effektiv prosessor og dermed ikke så varm?

Ser at det finnes noen pressemeldinger om 661 men den er ikke listet på Intel og ingen butikker har den enda. Tror du prisen blir noenlunde det samme som dagens priser på samme fart? Og hva med varme, er det noe info om dette på nettet? Siste men ikke minst, er det LGA775 og vil Asus oppdatere biosen min for å støtte den? :)

Lenke til kommentar
Men Zalman viften min kjører på 932 rpm fordi jeg ønsker mest mulig stille PC. Big Typhoon ser jeg er ratet på 1300 rpm, noe jeg også kan kjøre Zalman viften opp i. Da vil den kjøle enda bedre selvsagt. Brukte et tynt lag Arctic Silver 5 når jeg monterte den. Tror at temperaturene er riktige. Har ingen kabinettviften så eneste vifte ut av kabinettet er PSUen, en 350 watts Fortron Source som også er ganske stillegående (men ikke så stille som jeg skulle ønske den kunne vært). Kjører også Zalman kjøler på skjermkortet også - svært stillegående den også

Min Big Typhoon kjører på 60%, det vil si ca 800 rpm. Uansett kjøler den helt villt! :dribble:

Ingen kabinettvifter = Dårlig luftstrømning! Dette er uten tvil en av grunnene.

Veit om flere som har samme Pentium modell som du deg, men ikke opplevd så høye temperaturer som du har.. :hmm:

Lenke til kommentar
660 - Prescott2M 0.90nm

661 - Cedar Mill 0.65nm

Hmm, javel? Blir litt forvirret her. Trodde 660 som var arvtageren til 560 var en mer energi-effektiv prosessor og dermed ikke så varm?

Ser at det finnes noen pressemeldinger om 661 men den er ikke listet på Intel og ingen butikker har den enda. Tror du prisen blir noenlunde det samme som dagens priser på samme fart? Og hva med varme, er det noe info om dette på nettet? Siste men ikke minst, er det LGA775 og vil Asus oppdatere biosen min for å støtte den? :)

5448120[/snapback]

bare noen eksempler:

560 - 0.90nm Prescott 1mb cache

560J - 0.90nm Prescott 1mb cache + NX-bit

660 - 0.90nm Prescott 2mb cache + EM64T + annet småoppgraderinger fra 5xx serien.

661 - 0.65nm Cedar Mill 2mb cache.

662 - 0.90nm PRescott 2mb cache + Vanderpool. (VT, Virtualisering.)

Tror det ska være rett. Rett meg om det er feil :)

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2578

Se der du.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...