Espen Holm Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Hei Jeg er særdeles amatør hva gjelder video, og mine filmer bærer vel preg av det. Derfor ønsker jeg hjelp 'for dummies', enkle brukersnitt og løsninger :-) Har fått digitalisert mine Hi8 videofilmer via et TV-kort (AVer TV). Filformatet nå er MPEG. Leste i kortets oppsett at det skal være MPEG2 (hvorfor står det da ikke det i filendelsen?). Spm: 1. Hvilket (hvilke?) format kan jeg konvertere til for å tilslutt brenne en DVD som kan spilles av på en alminnelig DVD spiller og vises på TV'en, og som ikke er altfor plasskrevende? 2. Finnes det et enkelt program som kan brukes til denne konverteringen? 3. Finnes det et enkelt program for å redigere filmene mine, dvs. klippe bort alt som er bare vås og dårlig kvalitet, kanskje fjerne dårlig lyd/legge på ny lyd, legge på tekst etc.? Vet det finnes gratisprogrammer 'der ute', men jungelen er alt for stor og tiden for knapp til at jeg kan utforske den, og så lenge andre har gått stien før håper jeg dere kan hjelpe meg å finne veien... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 DVDar for visning på TV bruker MPEG2, men berre MPEG2 som følgjer standardane for dette. Slike DVDar må og ha eit spesielt filsystem, so du må ha eit program som lager til dette. Det at klippa dine allereie er i MPEG2 er ikkje so veldig gunstig, då det ikkje er so mange program som kan redigere dette formatet utan problem. Enkle, billege redigeringsprogram, som Adobe Premiere Elements, Ulead VideoStudio, Magix Movie Edit Pro og Pinnacle Studio kan alle gjere alt du ynskjer (gitt at dei kan redigere MPEG2, noko eg ikkje veit om dei kan). Det vil seie, dei har gode mogelegheiter for klipping, og dei kan brenne direkte til DVD, med menyar om du ynskjer det. Både Premiere Elements og VideoStudio har 30-dagers prøveversjonar, so du kan prøve, og sjå om du får det til med dei. Er du nøgd med eit av dei, kan du kjøpe det. Linkar til begge finn du i Guiden til redigeringsprogram, som ligg øvst i denne forumkategorien, eventuelt via linken i signaturen min. Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Hei, enig med Incanus at det hadde vært bedre å lagret opptakene dine i det vanlige AVI-formatet, som gir minst komprimering (og tap). Men kanskje ville du ikke merket noen stor forskjell. Jeg har gått over til Magix, som koster under 600 kr., og som har utrolige muligheter til justering av både bilde- og lydkvalitet. Det 'sluker' MPG-filer enkelt, du redigerer filmen, beskjærer scener, setter til ekstra musikk, lydkommenterer osv., om det er ønskelig, og programmet brenner ferdig DVD'n, med meny om du vil ha det. Og det er enkelt i bruk. Les litt om programmet på www.nva.no Lenke til kommentar
Espen Holm Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Takk! 1. Foreløpig har jeg kun CD brenner hvilket vel betyr fremvisning kun via PC. Må lese litt mer rundt dette med formater/brenning til DVD. Venter jeg lenge nok så slipper jeg vel å brenne DVD, men spiller av rett fra PC?` 2. Fant et program, Power Video Converter, som ser ut til å kunne gjøre jobben. Fant også noe som het MyVideoConverter, som var veldig enkelt. 3. Det følger tydeligvis med XP noe som heter Windows Movie Maker. Lekte litt med det i går og det ser ut til å kunne gjøre jobben utmerket for meg! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 (endret) 1. Foreløpig har jeg kun CD brenner hvilket vel betyr fremvisning kun via PC.Du kan og brenne som VCD eller SVCD (VideoCD/SuperVCD), men kvaliteten vil ikkje verte like bra som DVD. Desse kan spelast av på dei fleste DVD-spelarar. Venter jeg lenge nok så slipper jeg vel å brenne DVD, men spiller av rett fra PC?Er ikkje heilt sikker på kva du meiner. Det går an å kople PC til TV via t.d. S-video, for å sjå filmar, om det var det du tenkte på. Men kva du venter på? Endret 17. januar 2006 av incanus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå