Bambus Skrevet 3. desember 2001 Del Skrevet 3. desember 2001 Hei! Pga grunn av en fin misforståelse (for lang historie til å forklares) har jeg ikke lengere kabinett på pc'en min. Jeg har to identiske IBM 45 giggere montert vertikalt ned i en skuffe sammen med strømforsyningen og med brenner/dvd stablet oppå noen cd'er på toppen av skuffa. hk'et ligger på skrivebordet og kortene er stablet oppi sporene og står støtt. jeg har latt være å overklokka saken nå, men den er sinnsykt ustabil til tider. Jeg vet at det er HDD'ene som streiker, for når den henger genererer den alltid noe kluss på disken (korrupte zip-filer, korrupte selfextract, og masse andre feil. Når jeg restarter etter en krasj, stopper den etter Raid biosen er ferdig. For å få den oppe å kjøre igjen må jeg pille ut strømmen til BEGGE harddiskene. Etter det kan pc'en funke i 1-2 dager uten trøbbel. Mitt spm er følgende: Hva er f***ed? 1: Harddiskene har blitt klikk uten grunn? 2: Harddiskene har blitt klikk pga vertikal montering? 3: Harddiskene har klikka pga manglel på skjerming mot stråling? Og et spm til: HVordan i all verden setter du opp en Nokia 8310 med GPRS for datatrafikk med en laptop m/ir? Lenke til kommentar
Frontier_Psychiatrist Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Quote: Bambus skrev (2001-12-03 19:21):Hei!Pga grunn av en fin misforståelse (for lang historie til å forklares) har jeg ikke lengere kabinett på pc'en min. Jeg har to identiske IBM 45 giggere montert vertikalt ned i en skuffe sammen med strømforsyningen og med brenner/dvd stablet oppå noen cd'er på toppen av skuffa. hk'et ligger på skrivebordet og kortene er stablet oppi sporene og står støtt. jeg har latt være å overklokka saken nå, men den er sinnsykt ustabil til tider. Jeg vet at det er HDD'ene som streiker, for når den henger genererer den alltid noe kluss på disken (korrupte zip-filer, korrupte selfextract, og masse andre feil. Når jeg restarter etter en krasj, stopper den etter Raid biosen er ferdig. For å få den oppe å kjøre igjen må jeg pille ut strømmen til BEGGE harddiskene. Etter det kan pc'en funke i 1-2 dager uten trøbbel. Mitt spm er følgende: Hva er f***ed?1: Harddiskene har blitt klikk uten grunn?2: Harddiskene har blitt klikk pga vertikal montering?3: Harddiskene har klikka pga manglel på skjerming mot stråling?Og et spm til: HVordan i all verden setter du opp en Nokia 8310 med GPRS for datatrafikk med en laptop m/ir? min gjettning er #2. har selv hatt problemer med en vertikal stående disk. Men det jeg egentlig ville var å høre hvorfor du ikke har kabinett :wink: Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Quote: 1: Harddiskene har blitt klikk uten grunn? Jeg antar du har IBM's 45 GB 75GXP. Disse har en høy defect prosent. Du teste harddiskene med IBM's Disk Fitness Test, som du kan laste ned fra deres hjemmeside (www.ibm.com). Forøvrig generer disse to diskene ganske mye varme, så jeg håper du ikke har dem i et "lukket" skuff. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Quote: On 2001-12-03 19:21, Bambus skrev:1: Harddiskene har blitt klikk uten grunn?2: Harddiskene har blitt klikk pga vertikal montering?3: Harddiskene har klikka pga manglel på skjerming mot stråling? 1: Mest trolig. IBM's siste disker (60- og 75GXP) har hatt en enorm feilprosent. Det er en seriefeil på diskene som gjør at utrolig mange har disker som plutselig klikker 2: Nei. Harddisker er designa for å stå enten horisontalt eller verikalt så det skal ikke være noe problem. Du skal altså ikke montere enn disk på skrå. 3: lol, tvilsomt. Det er ihvertfall ikke pga at du har fjerna kabinettet. Lenke til kommentar
Bambus Skrevet 7. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2001 Takker for alle svar. Det er altså enten 1 eller 2. Jeg har ikke hatt igjen skuffen nei, det er jævli mye ledninger og styr ut fra den uansett da. Kort fortalt tar du bare en hel pc uten kabinett og strør deler utover skrivebordet og i en uttrekt skuff. HDDene står ikke 100% vertikalt da, muligens ørlite grann på skrå, for de er bare stuffed nedi og blir støttet opp av noen tom-cover og ledninger. Skal ta å sjekke med det prog'et dere nevnte! Ivan Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 7. desember 2001 Del Skrevet 7. desember 2001 Jeg skal garanter at problemene dine skyldes Interferens, mangel på jording og statisk elektrisitet. Kabinettet er ikke bare en praktisk plass å oppgevare pcens komponenter, men det er en metall kasse som beskytter elektronikken mot interferens (forstyrrelser fra andre elektriske apparater). I tillegg mister du jordingen som skal sørge at det ikke er spennings forskjeller mellom komponentene og skriver, skanner og skjerm. Statiske spenninger på over 50V er dødlig for de mest følsomme komponentene. Når du ikke bruker en jordet kasse utsetter du komponentene for store statiske spenninger selv om du ikke merker noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå