Gå til innhold

Dynamisk område digital vs. analog film

Anbefalte innlegg

Etter flere års erfaring med Nikon F90x med gode objektiver, hovedsaklig med Fuji film, både negativ og dias, er mitt inntrykk at digitale kameraer (erfaring fra Olympus C2000, Canon S40) ikke kan tilby den samme dynamikken som analog film.

Med dynamikk mener jeg evnen til å registere, definere og skille mellom lysnivåer og farger. Med andre ord er min erfaring at digital film ofte vasker ut veldig lyse eller mørke områder og farger til ett nivå, mens god analog film registerer dette bedre under samme forhold. Du får større bredde i farger og lys med analog, kort sagt bedre bilder.

Har du den samme erfaringen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Digitale speilrefleks har bedre digitalt omfang enn kompaktkameraene. Det er også en del forskjell fra kompaktkamera til kompaktkamera.

Likevel har du nok rett. Særlig på highlights er digitale kameraer dårlige. Mange kameraer får utvaskede resultater.

I mørke partier skal visstnok de digitale speilrefleksene kunne matche analog film.

Noen andre synspunkter her? Flere erfaringer?

MLW

Lenke til kommentar

Er vel ikke helt enig her, har selv en D-100 og syntes den jevnt over gjør det bra også i områder med skygge og høylys. Mye kommer jo også an på optikken som brukes og innstillingene.

Når en leser om kommende modeller med opp til 22mpix brikker så er det vel fremdeles rom for forbedringer, men allerede nå mener jeg vel at eliten av dagens digitale kameraer matcher de analoge som bruker film.

Men igjen her er det sikkert mye synsing. Men uttalelsene bør basere seg på erfaring og ikke rykter.

Lenke til kommentar

Dette var ment som et innlegg for å få igang en diskusjon rundt temaet :smile:

Jeg er enig i at optikk spiller en roller for definering av farger og kontraster, men wash-out i highlights er etter min erfaring mer en (negativ) egenskap med digitale bildebrikker enn ved optikken som er benyttet.

Bildebrikker er fremdeles ikke kommet særlig langt i utviklingen sammenliknet med mer enn 100 år med analog film, selv om man har kommet et stykke! Matching mellom digital prosessering og selve brikken er kanskje like viktig?...

SPM : Kan du med hånden på hjertet bytte ut lav-ASA dias med digital for portrettfoto?

Lenke til kommentar

Film går vel for å ha oppmot 11 f-stopp kontrastvidde, mens DV (og sannsynligvis også digitale bilder) har 5-6.

Lyshet, nyanse og metning av farge har også bare 255 ulike verdier, mens film har uendelig.

MEN jeg har altså kjøpt digitalkamera, og filmen dør unektelig om ikke for lenge. Film er FOR dyrt.

Jeg håper personlig det kommer bildebrikker som kan fange opp mer verdier på hver av de tre hovedtingene ved bildet!

Må stikke!! arggh...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...