Gå til innhold

Hvilket vidvinkel zoom objektiv?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å kjøpe meg et nytt vidvinkel objektiv med zoom.

De jeg har sett på er Canon 17-40mm f/4L, Canon 16-35mm f/2.8L og Canon 17-35mm f/2.8mm.

Og da lurer jeg på, har noen erfaringer med noen av de linsene? Gjerne bildeeksempler også :)

Hva ville dere valgt?

17-35 er jo en gammel versjon av 16-35, og en som har skrevet brukererfaring i prisguiden skriver at den er en god del bedre enn 17-35. Noen andre som har noe å komme med der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har tenkt å kjøpe meg et nytt vidvinkel objektiv med zoom.

De jeg har sett på er Canon 17-40mm f/4L, Canon 16-35mm f/2.8L og Canon 17-35mm f/2.8mm.

Men ingen av disse vil jo gi deg noe særlig vidvinkel hvis ditt kamera er 300d, og i hvertfall ikke 24-105 slik Skarsk foreslår.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Croppingfaktoren på Canon er litt drøy, ja. 24mm tilsvarer jo 38,4, og det er nærmere den absolutte normal enn en skikkelig vidvinkel. 18 tilsvarer 29mm, og det er knapt akseptabelt for meg (som ofte brukte 24mm analogt).

Ellers er det jo tre glimrende moderate vidvinkelzoomer som ble nevnt i innledningen av tråden. Selv ville jeg nok valgt en 16-35 for hurtigheten og den ekstra millimeterens skyld.

Har du kikket på Sigma og Tamrons vidvinkelzoomer. Da kommer du ned i 10 og 12mm. Du finner mange henvisninger til dem i andre tråder.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde en vurdering av 18-50/2.8 når jeg kjøpte min 17-40/4L, og den virker forholdsvis god optisk (omtrent som 17-40L) men konstruksjonsmessig og i forhold til AF er det betrakelig svakere enn Canonobjektivene. Jeg vurderte dette som viktigere enn lysstyrke, fordi jeg til mitt bruk ikke trenger den ekstra lysstyrken på så korte brennvidder. Dessuten er 1 mm i vidvinkelområdet forholdsvis mye på et crop-hus.

Du kan også vurdere en supervidvinkel som EF-S10-22.

Hold deg unna 17-35/2.8, som er overpriset i bruktmarkedene og for dårlig i forhold til 17-40 og 16-35.

Lenke til kommentar
Er litt høy crop faktor ja, men jeg tror jeg overlever med 24mm. Jeg er vant til 18-55mm i vidvinkelzoom.

Jeg skjønte ikke helt den, da 24mm vil gi mye mindre vidvinkel enn 18mm. Mulig jeg er dum,men 24mm er jo omtrent ikke vidvinkel i det hele tatt på APS-C da mange fotografer mener at 40mm er nærmer en normal enn 50mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...