Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilden rister ved oppstart i ca 5-10 sek [LØST]


Wooho

Anbefalte innlegg

Dette har skjedd de to siste dagene. Om mornigen når jeg skal til å starte bilen (ved selveste oppstartet) så begynner bilen/motoren å riste/håppe i ca 5-10 sek før den roer seg ned til normal. Dette skjer bare ved oppstart ,men i dag så slo bilen seg av rett etter at jeg igangsatte den. Så det jeg lurer på er, hva kan årsaken være? Kan det være for dårlig tikobling til bilbateriet eller kanskje tennpluggene som er blitt dårlige? Bilen er en Ford Escort 97 mod.

Endret av Wooho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en bensin bil ja, men dette har ikke skjedd før. Plagsomt at problemet har oppstått 1500 km før servicen skal utføres.

 

EDIT: Kan nevne at bilen har kjørt ca 114500km og at siste service ble utført ved 92000km. Så da har tennpluggene har holdt i godt over 20000km så tror jeg nesten at det er det som er problemet. :whistle:

Endret av Wooho
Lenke til kommentar
Det er ikke uvanlig å kjøre mye lenger enn 20000 km på plugger. Moderne plugger i en moderne motor holder mål i 50000-60000 km.

5447466[/snapback]

 

Tja bilen er nå 8 år gammel. Kjøpte nettop nye plugger, men det er så inmari kaldt ute at jeg venter med å skifte de ut.

Lenke til kommentar
Det er ikke uvanlig å kjøre mye lenger enn 20000 km på plugger. Moderne plugger i en moderne motor holder mål i 50000-60000 km.

5447466[/snapback]

 

Tja bilen er nå 8 år gammel. Kjøpte nettop nye plugger, men det er så inmari kaldt ute at jeg venter med å skifte de ut.

5447510[/snapback]

 

Jeg mener fortsatt at det er en moderne motor, den har jo elektronisk, innsprøytning og tenning, katalysator, lambdasonde, og sikkert 16 ventiler også.

Lenke til kommentar

Jeg hadde lignende symptomer (men ikke ved oppstart) på Lanciaen og da var det en defekt tenningsmodul som var årsaken. Bilen fyrte da kun på 2 sylindere.

 

(og aldri før har Lanciaen vært så dau :!: )

 

Edit: feilen kom og gikk, men stort sett kun i fart. Noe som var dritskummelt! (Se for deg en ganske sprelsk forbikjøring og så detter 2 sylindere ut :cry: )

Endret av sphinn
Lenke til kommentar

Vann/damp/kondens i fordelerlokket kan nå utelukkes da det regnet som grisen i dag morres og bilen startet fint den som før uten den ristingen som værte i ca 5-10 sek. Jeg glemte å nevne at den ristingen forekom da det var kaldt ute, som minus grader. Men er fortsatt litt rart da det har vært kaldt ute før og bilen ristet ikke da.

Lenke til kommentar
Vel problemet har nå blitt fiksa, det var vist tennpluggene som var problemet, de var skikelig svarte.

5463582[/snapback]

 

Bra. Men vær oppmerksom på at det er en grunn til at pluggene er svarte. (regner med de var svarte av sot, og ikke olje) Sannsynligvis er det for feit blanding, og det samme vil skje igjen. Du kan også få problemer med sot i toppen, noe som kan medføre ettertenning. Men dette er vel i og for seg en såpass ny bil at den takler det...? Ellers får du sjekke pluggene jevnlig. Koster jo ikke så mye heller.

 

T'Weed

 

Edit: hvis du har autochoke, kan det være denne som plundrer til blandinga.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

He he tror han forige eieren skiftet tenpluggene da bilen hadde passert 66000 tusen km eller noe i den duren. Da jeg skiftet tennpluggene så har bilen kjørt nå ca 114000 tusen km. Så oljen er/var nok ikke problemet. Nå går bilen som en klokke. :)

 

Uansett, om 2000km skal bilen innom storservice der registerreim, tennpluggledningene og noen dill dall til skal skiftes ut, så da regner jeg med at den skal være strøken i en god tid fremover.

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

at du har svarte tennplugger trenger ikke å bety noe egentlig.

Når pluggenge begynner å bli såpass gamle som dine så mister de tenneffekt og du får dårligere eller feil tenning. Da kan du få sotete plugger.

 

Men du kan jo montere de nye og kjøre 1000 km for så å ta opp enkelte å se om de igjen er sotete. Er de det da.. da er det feil blanding ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...