Wooho Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Dette har skjedd de to siste dagene. Om mornigen når jeg skal til å starte bilen (ved selveste oppstartet) så begynner bilen/motoren å riste/håppe i ca 5-10 sek før den roer seg ned til normal. Dette skjer bare ved oppstart ,men i dag så slo bilen seg av rett etter at jeg igangsatte den. Så det jeg lurer på er, hva kan årsaken være? Kan det være for dårlig tikobling til bilbateriet eller kanskje tennpluggene som er blitt dårlige? Bilen er en Ford Escort 97 mod. Endret 24. januar 2006 av Wooho Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Kan tippe på at ikke alle sylindrene fyrer. Kombinert med litt lavt turtall (før ting får stabilisert seg) fører til mye risting. Rotor/fordelerlokk og plugger kan ha innvirkning i saken. Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Bensin, eller diesel? Leveres ikke de bilene i begge utgaver? Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 (endret) Er en bensin bil ja, men dette har ikke skjedd før. Plagsomt at problemet har oppstått 1500 km før servicen skal utføres. EDIT: Kan nevne at bilen har kjørt ca 114500km og at siste service ble utført ved 92000km. Så da har tennpluggene har holdt i godt over 20000km så tror jeg nesten at det er det som er problemet. Endret 16. januar 2006 av Wooho Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Det er ikke uvanlig å kjøre mye lenger enn 20000 km på plugger. Moderne plugger i en moderne motor holder mål i 50000-60000 km. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 Det er ikke uvanlig å kjøre mye lenger enn 20000 km på plugger. Moderne plugger i en moderne motor holder mål i 50000-60000 km. 5447466[/snapback] Tja bilen er nå 8 år gammel. Kjøpte nettop nye plugger, men det er så inmari kaldt ute at jeg venter med å skifte de ut. Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 (endret) Bilen min var slik, og da var det vann/damp/kondens i fordelerlokket som var årsaken Endret 16. januar 2006 av ketchez Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Det er ikke uvanlig å kjøre mye lenger enn 20000 km på plugger. Moderne plugger i en moderne motor holder mål i 50000-60000 km. 5447466[/snapback] Tja bilen er nå 8 år gammel. Kjøpte nettop nye plugger, men det er så inmari kaldt ute at jeg venter med å skifte de ut. 5447510[/snapback] Jeg mener fortsatt at det er en moderne motor, den har jo elektronisk, innsprøytning og tenning, katalysator, lambdasonde, og sikkert 16 ventiler også. Lenke til kommentar
sphinn Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 (endret) Jeg hadde lignende symptomer (men ikke ved oppstart) på Lanciaen og da var det en defekt tenningsmodul som var årsaken. Bilen fyrte da kun på 2 sylindere. (og aldri før har Lanciaen vært så dau :!: ) Edit: feilen kom og gikk, men stort sett kun i fart. Noe som var dritskummelt! (Se for deg en ganske sprelsk forbikjøring og så detter 2 sylindere ut ) Endret 16. januar 2006 av sphinn Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Vann/damp/kondens i fordelerlokket kan nå utelukkes da det regnet som grisen i dag morres og bilen startet fint den som før uten den ristingen som værte i ca 5-10 sek. Jeg glemte å nevne at den ristingen forekom da det var kaldt ute, som minus grader. Men er fortsatt litt rart da det har vært kaldt ute før og bilen ristet ikke da. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Skjer dette når motoren er varm også? Eller kun når den er kald og det er frost ute? Hra nemlig ett lignende problem selv. Så hadde vært fint å vite hva du finner ut. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 19. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2006 Vel problemet har nå blitt fiksa, det var vist tennpluggene som var problemet, de var skikelig svarte. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 (endret) Vel problemet har nå blitt fiksa, det var vist tennpluggene som var problemet, de var skikelig svarte. 5463582[/snapback] Bra. Men vær oppmerksom på at det er en grunn til at pluggene er svarte. (regner med de var svarte av sot, og ikke olje) Sannsynligvis er det for feit blanding, og det samme vil skje igjen. Du kan også få problemer med sot i toppen, noe som kan medføre ettertenning. Men dette er vel i og for seg en såpass ny bil at den takler det...? Ellers får du sjekke pluggene jevnlig. Koster jo ikke så mye heller. T'Weed Edit: hvis du har autochoke, kan det være denne som plundrer til blandinga. Endret 19. januar 2006 av Tumbleweed Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) He he tror han forige eieren skiftet tenpluggene da bilen hadde passert 66000 tusen km eller noe i den duren. Da jeg skiftet tennpluggene så har bilen kjørt nå ca 114000 tusen km. Så oljen er/var nok ikke problemet. Nå går bilen som en klokke. Uansett, om 2000km skal bilen innom storservice der registerreim, tennpluggledningene og noen dill dall til skal skiftes ut, så da regner jeg med at den skal være strøken i en god tid fremover. Endret 23. januar 2006 av Wooho Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 at du har svarte tennplugger trenger ikke å bety noe egentlig. Når pluggenge begynner å bli såpass gamle som dine så mister de tenneffekt og du får dårligere eller feil tenning. Da kan du få sotete plugger. Men du kan jo montere de nye og kjøre 1000 km for så å ta opp enkelte å se om de igjen er sotete. Er de det da.. da er det feil blanding ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå