Gå til innhold

Hvilke fag skal jeg ta innen data?

Inc

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke om data\it er det riktige ordet å bruke, men hvis en person skulle lære seg en ting\ett fag\ett emne innen Computerwørld :D får å si det sånn. Hva ville den person nå lengst med?

Det finnes jo haugevis med ting å spesialisere seg på, men la oss si fyren starter fra bunn (etter videregående). Ville f.eks programmering være det beste? eller kanskje webdesign...

Håper dere skjønner hva mener.. :ermm:

edit: div typos

Endret av regga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå vet jeg ikke om data\it er det riktige ordet å bruke, men hvis en person skulle lære seg en ting\ett fag\ett emne innen Computerwørld  :D får å si det sånn. Hva ville den person nå lengst med?

Det finnes jo haugevis med ting å spesialisere seg på, men la oss si fyren starter fra  bunn (etter videregående). Ville f.eks  programmering være det beste? eller kanskje webdesign...

Det kommer veldig an på flere ting. Hva er du flink til, hvor mye liker / misliker du skolen, hvor lang tid kan du tenke deg å bruke på utdanningen, og hva vil du jobbe med når du blir ferdig? Først når du har tenkt grundig over disse spørsmålene vil du kunne ta det valget som passer best for deg. Det finnes ingen fasit.

Du kan si det sånn at utdanninger innen IKT spenner fra praktiske til teoretiske, med praktiske skoler som MI etc i den ene enden av skalaen og universitetersutdannigner i den andre, med 3-årig høyskole sånn midt i mellom. Hvis du egentlig klør i fingrene etter å komme ut i arbeid og tjene penger, og ikke kan tenke deg å sitte 3-5 år på skolebenken med mer matte etc, bør du se på de korte kommersielle utdanningene. Men vær da klar over at du kun kommer til å lære "dagens" metoder, og risikerer å bli sett på som en korttids ressurs av arbeidsgiveren. Webdesign bør du ikke starte på med mindre du har grafisk interesse _og_ talent.

En masterutdanning / sivilingeniør fra universitet (eller høyskole, så klart) gir deg på den andre siden mye generelle kunnskaper, og vil være mer rettet mot å lære deg grunnleggende prosesser enn spesifikke språk / verktøy. 5-årige utdanninger fører stort sett til stillinger med prosjektansvar og ledelse heller enn direkte koding. Konseptuell programdesign og avansert eller komplisert programmering (utvikling, f.eks) kan også være arbeidsoppgaver for masterkandidater og sivinger. En 3-årig utdanning vil som regel gi deg "grunt"-jobber i starten, og deretter muligens svinge mer over til ledelse etc etter hvert.

Det blir stadig flere om beinet innen IT, og trenden er at flere tar lengre utdanninger for å få en konkurransefordel i jobbmarkedet. Lengre utdanning betyr også som regel høyere startlønn, men de to ekstra arbeidsårene man får med en 3-årig kontra en 5-årig utdanning, pluss ca. 100k mindre i studielån (om man tar opp det), jevner ut den forskjellen ganske betraktelig. Det en lengre utdanning kan kjøpe er litt større jobbsikkerhet - det er som regel de lavest utdannede som ryker først hvis noen må skjære ned.

Så spørs det hva du liker å drive med. Hardware, programmering, databaser, kommunikasjonsteknologi, sikkerhet, etc. Det er vanskelig å si noe om hvordan behovet for forskjellige arbeidsoppgaver vil utvikle seg, men jeg tipper at f.eks. behovet for dyktige systemadministratorer og driftspersonell bare kan øke i takt med utbredelsen av IT-systemer. Det blir også mer og mer viktig å ha folk som forstår sammenhengen mellom IT og andre deler av en organisasjons virksomhet, og sikkerhet er jo alltid i skuddet. Mitt beste råd til deg er å tenke litt over hvor lang tid du vil bruke først. Husk at det alltids går an å bygge på en 3-årig grad med en 2-årig master, men du sitter litt fast hvis du finner ut at du ikke gidder å fullføre sivingen etter 3 år...

Sjekk utdanningsinstitusjonene nær deg eller der du helst vil studere, og se hva de kan tilby. Vær spesielt oppmerksom på hva slags "oppgraderingsmuligheter" studiene gir deg.

Beklager at dette ble en så tragisk lang post, håper at det ikke bare var søvndyssende. Sånn at mine anbefalinger kan tolkes i lys av meg selv, så kan jeg si at jeg er sivilingeniør og underviser ved IT-avdelingen på en av landets større høyskoler.

[edit]: Og ja, jeg er fersk her. Jeg registrerte meg først i går, for å spørre om bilratt. Har ikke fått noen svar ennå :ermm:

Endret av frenetic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...