Gå til innhold

"billig" pc til spill ca10000,-

Anbefalte innlegg

ja. tiden har da kommet til at jeg skal gå til innkjøp av ny pc. jeg kommer selvfølgelig til å plukke en del deler fra min gamle pc, men de viktigste delene kommer jeg til å kjøpe nye av. jeg er student så jeg har en ganske stram lommebok, men vil ha en pc som er grei på spill.

dette er det jeg da har tenkt:

cpu: athlon64 3700+ netshoposlo.no

HK: asus A8N-E netshoposlo.no

RAM: 2gb så billig som mulig netshoposlo.no

GPU: PowerColour x180xt 512mb (ukens tilbud komplett.no) !kjøpt!

PSU: 500w bzerk (BZ500WPLBBR2) microplex.no

optisk: CDRW-DVDles (fra gammel maskin)

HD: PATA disker fra gamlePC'en 2x250gb

totalt så kommer dette på mer enn det lommeboka tillater men det får heller være. flytter sikkert snart så jeg må bruke penga mens jeg har dem. kabinett tar jeg litt etterhvert. bruker sikkert bare dell-kassa til dama og hennes benq flatskjerm. når det er sagt så er jeg litt usikker på et parr ting. trenger jeg egentlig 2gb ram? kommer til å bli en del spilling på maskina. burde jeg kjøpe lydkort? det er jo integrert på hovedkortet men vet ikke om dette er noe særlig. noen erfaringer? noen som har noen strømforsyninger å anbefale. så billig som mulig og så stille som mulig, maks 600,-

setter pris på alle meninger om dette er bra eller dårlig. tar imot alle innspill

Endret av Petterbw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har endret tittelen til "billig" pc til spill.

håper dette da faller innenfor kravene til hva som er bra å ha som emnetittel. da denne posten ikke har fått noen andre tilbakemeldinger så ser jeg ikke helt visten i at den er her, men det er den nå.

btw leter fortsatt etter en slett emne knapp. håper egentlig den ikke er her ellers må jeg til en øye lege:)

hvis det er noen som vil så er det bare å gå igang å slette denne posten.

eller kommenter pc'en jeg skal kjøpe. dere skal få lov til det også ;)

Endret av Petterbw
Lenke til kommentar

Oppsettet ditt ser greit ut det. Microplex har veldig dyr frakt,så du bør kjøpe alt fra Netshop. Ta derfor en titt på denne strømforsyningen.

Vær klar over at den lille viften som sitter på Asus A8N-E bråker MYE,så hvis du vil ha en stillegående pc bør du også kjøpe en slik.

Edit:Når det gjelder ram kan du kjøpe en 1024mb brikke nå og kjøpe en til når du har bedre råd. For eksempel Kingston Value eller Kingston HyperX.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

hva er forskjellen på hiper type R og type M. har sett litt forskjellig om de hiper strømforsyningene. ingen av de har vært negative men det har vært litt fram og tilbake hvor mange ampere det har vært på hver rail. og jeg trenger 30amp på 12v+

tenker jeg ender opp med å bytte vifta på hk. men mulig jeg kjøper vannkjøling. har vannkjøling til cpu på pc'en hjemme. så da kan jeg bare koble til en chipset kjøler der. men det tar jeg med tida. denne pc'en kommer sikkert til å bråke som pokker.

tenkte på en vapochill micro til å kjøle cpu. noen som har en sånn en?

Lenke til kommentar
hvordan får du det til å bli 10k?

5450527[/snapback]

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=23823

sånn ca får jeg det til. men blir litt mere med kabinett og psu. men det koster å være kar

5451622[/snapback]

ja, så det nå jeg også.. GPU'en så nokså nice ut, det var vel kanskje den som fikk meg til å lure :p

Ellers, veldig bra oppsett. Ikke vits me noen større cpu enn den der, kan jo alltids klokke den om 3 år (når garantien har gått ut..)

Lenke til kommentar

hva er best av å ha mye ram og rask ram? burde jeg heller kjøpe 1gig med low latency ram? eller er det bedre med 2gig litt treigere ram? den ramen jeg har satt opp er jo cl3 så det er jo ikke så ille liksom. men det finnes jo raskere ram på markedet.

Lenke til kommentar

2 Gig ram er såklart mye bedre i disse dager, da spill som feks BF2 funker bedre med 2gig vs 1gig. Du kommer neppe til å merke noe stor forskjell anyways, er kun i syntetiske benchmarker og slikt der oc vennlig ram utgjør noe vesentlig forskjell, så mitt råd er å heller kjøpe 2gig med billigere, mindre oc vennlig minne

Lenke til kommentar

det kan umulig være så enorm forskjell på de rambrikkene liksom, (forskjell mellom rask ram og treig ram) for de kjører uansett begge på 400mhz. så selv om det er lav latency på den ene brikka så kan de umulig utgjøre så utrolig mye. derfor jeg tenkte masse ram, kontra rask ram. men har liksom ikke lest noen ordentlige tester angående akkurat dette.

henta forresten skjermkortet i dag. dæven å den kjølinga var stor. ser mye større ut enn på bilder. tror kanskje dette kommer til å bråke litt mer enn jeg hadde håpet på. bytter sikkert ut kjølinga på kortet med enten vann eller noe passivt. men det tar jeg med tida.

Lenke til kommentar

så at delene jeg hadde bestillt fra microplex også var ankommet postkontoret i dag. dvs at jeg kanskje henter pc'en i mårra.

det er et parr ting jeg lurer på. hvor viktig er det med antistatisk beskyttelse? har aldri brukt det før. og kom til å tenke på en ting. er det noe innkjøringsfase når en skal bygge pc? det er jo det på høyttaler annlegg liksom, har aldri hørt om noe sånt på pc. men kan jo være at det lønner seg å kjøre pc'en på full load for å få mest ut av kjølepasta og sånt.

som sagt jeg bare lurer jeg. så hvis det er noen som vet det så si gjerne ifra om det ene eller andre. eller om jeg rett og slett er helt på jordet.

Lenke til kommentar

Ta i kabinettet når du sette inn tingene, det skulle være nok (en moonwalk på vegg til vegg teppet med ditt nye 5kk kort er derimot ikke å anbefale) Innkjøringstid på kjøling har jeg aldri hørt om, tror ikke det skulle være noe problem vertfall. Eller grattis me ny pc, *misunne misunne*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...