Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ødela jeg Hovedkortet?


Anbefalte innlegg

Heisann. I tråd med noen av deres anbefalinger på min "Noen som bygger i Bergen"-tråd, så bestemte jeg meg for å skru sammen svineriet selv. Nå angrer jeg.

 

Jeg fikk flyttet de komponentene jeg ville ha fra den gamle maskinen over i den nye, fikk etter sinnsykt mye om og men festet den nye CPU-kjøleren, og lagt alt på plass.

 

Problemet kommer når jeg skal skru maskinen på for å formatere og legge inn windows. Jeg kobler til strømkabel, setter PSU til "on", og trykker på Powerswitch.

Alt jeg ser er at det blå lyset i CPU-viften blinker kjapt en gang, flere av viftene gjør en halv omdreining, og så er det svart. Ingenting. Fikk ikke skjermbilde. Ved å trykke på powerswitch flere ganger kommer ikke lyset i viften og omdreiningene, det kommer bare hvis jeg venter en stund.

 

Første jeg gjorde var å sjekke om det stod noen forhøyningsskruer (eller hva nå fagtermet er på disse skruene som HK står på) under hovedkortet som ikke passet til kortet. Det var det ikke.

 

Nummer to var å sjekke om PSU ikke leverte nok strøm, så jeg koblet fra alle diskene (2 stk SATA & 2 stk IDE), samt 120mm viftene og DVD-rom. Eneste som da mottok strøm var HK, CPU-vifte, skjermkort og floppydrive. Er hundrede prosent sikker på at PSU klarer å drive iallefall dette, da det var den jeg brukte på den gamle maskinen. (430 W). Dette ga samme resultat (blink i CPU-viften, og en halv omdreining på viften)

 

Tredje jeg sjekket var disse front-panel connectorene - (som er det jeg hater desiderst mest med bygging av maskineri)

Jeg prøvde maskinen med kun "PWR SWITCH" koblet i. Jeg prøvde også med reset-knappen, og POWER-LED1 koblet i. Samme resultat hver gang.

 

:no:

 

Kan det være noe mer jeg ikke har tenkt på? Må alle disse front-panel connectorene være koblet i for at maskinen skal slå seg på?

 

Eller kan det være at jeg rett og slett har herpet Hovedkortet i flytteprosessen? (Var selvsagt forsiktig med det)

 

Innspill mottas med takk.

 

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nyere hovedkort har to strømkontakter. En bred enn og en kvadratisk en. Har du plugget i begge?

 

Det kan hjelpe å fortelle oss hva slag HK, CPU osv du har. Så kan det være noen her med samme HK som kan fortelle deg om de har opplevd noe lignende og hvordan de fikset det.

 

AKIRA

5444679[/snapback]

 

Jepp. Jeg plugget selvsagt i begge strømkontaktene. (ATX 20-pin connector & ATX 12 V).

 

Kjører Pentium 4 2.8 ghz prescott på MSI 875P-NEO Hovedkort.

 

Både HK og CPU har fungert brillefint frem til klokken 1600 i dag.. :no:

Lenke til kommentar
du kan jo prøve å resette biosen med for eksempel og ta ut bios batteriet.

5447999[/snapback]

 

 

Fant etter mye om og men ut at flere av pinsene på CPU var bøyd. Prøvde å bøye tilbake, uten hell. Ene pinnen fløy avgårde. Triste greier. :no:

Har bestilt en ny CPU nå, så får vi håpe alt funker. Er litt redd for at jeg var litt for hardhendt under install av CPU-kjøleren, må være svært forsiktig denne gang.

 

Takk for forslag.

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

hehe.. Jeg er fullstendig klar over at pinsene ikke burde bøye seg når de sitter pent på plass. Er redd jeg har satt den i feil eller no. Elendig, egentlig. Ikke bygg maskin dagen derpå, er moralen. Problemet med pinsene var at de var ikke bare bøyd, de var deformert; helt buet.

 

Så ny CPU er på vei. Kjipt å måtte kjøpe ny prosessor til 478, men har ikke råd til å skifte HK og Minne også. :(

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Litt dyrkjøpt erfaring, men sånn er det jo...

 

Når du setter i prosessoren skal du ikke trenge å bruke makt i det hele tatt.

 

Framgangsmåten er ganske enkel:

a) løft opp armen på cpu'n

b) ett hjørne av prosessoren og sokkelen er merket, disse skal matche

c) legg prosessoren nedi sokkelen

d) ta ned armen til sin orginale posisjon

 

etter punkt c) skal prosessorens kanter ligge helt nede på den hvite sokkelen.

Lenke til kommentar
Litt dyrkjøpt erfaring, men sånn er det jo...

 

Når du setter i prosessoren skal du ikke trenge å bruke makt i det hele tatt.

 

Framgangsmåten er ganske enkel:

a) løft opp armen på cpu'n

b) ett hjørne av prosessoren og sokkelen er merket, disse skal matche

c) legg prosessoren nedi sokkelen

d) ta ned armen til sin orginale posisjon

 

etter punkt c) skal prosessorens kanter ligge helt nede på den hvite sokkelen.

5450774[/snapback]

 

Fremgangsmåte fulgt.

 

Nå er jeg spent på hvordan en av dere på elskverdig måte forklarer hvorfor jeg har nøyaktig samme problem (se over - pc går ikke på osv), med den nye CPUen?

 

Kan hovedkortet være gått likevel? Jeg er så lost for clues at jeg har lyst å grave meg ned.

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Har du gjort som jeg foreslo tidligere i tråden? Sjekket andre tilsvarende komponenter?

 

Får du noen post-feil?

 

Har du sjekket at ikke psu er "gone"? Dette gjør du ved å kortslutte to av pinn'ene i atx kontakten. Søk på forumet, eller sjekk under psu, som ligger på overklokkingsdelen av forumet. Om denne er gone er det ikke rart du sliter litt.

Lenke til kommentar
Har du gjort som jeg foreslo tidligere i tråden? Sjekket andre tilsvarende komponenter?

 

Får du noen post-feil?

 

Har du sjekket at ikke psu er "gone"? Dette gjør du ved å kortslutte to av pinn'ene i atx kontakten. Søk på forumet, eller sjekk under psu, som ligger på overklokkingsdelen av forumet. Om denne er gone er det ikke rart du sliter litt.

5477166[/snapback]

 

Jeg har ikke komponenter å sjekke opp mot, desverre. Kjenner ikke så mange hardcore HW-folk, lengre - er derfor jeg tyr til dere.. :roll:

 

Dette med å kortslutte PSU forstod jeg ikke helt - for alt jeg vet kan jeg ha gjort det ufrivillig. Poenget er at både PSU og HK fungerte helt frem til bytte av kabinett, og installasjon av litt annet hardware. Etter å ha lest litt rundt begynner jeg å lure på om disse forbannede front-panel-connectorene kan være roten til alt vondt, i såfall burde noen hos MSI hatt kjeppepryl. For er det virkelig slik at PCn ikke starter, slik det er hos meg - hvis alle disse små pinsene ikke er kobla? De som følger med det nye kabinettet samsvarer ikke helt med hovedkortet nemlig, jeg har derimot klart å koble til PWR Switch, RST Switch, PWR LED og HDDLED1. Har til over HDDLED2 fra kabinettet, og noe valgfri pins fra HK. Skal jeg sette jumpere i de jeg ikke bruker eller hva?

 

Forøvrig så tror jeg at jeg kanskje har vært borti den CMOS-jumpern.. Men har prøvd å sette den i alle slags formasjoner (det er jo bare tre pins, og en jumper som dekker to av dem).

 

Jeg blir gal av dette, skjønner ikke hva som er problemet. Må innrømme at jeg begynner å bli lei av dritt-laptopen til fruen, og vil ha gode gamle brumlebassen tilbake i top-notch-condition.

 

Takker for alle forslag...

 

mvh

kjetilfb

 

Edit: Leste også noe om sikring som kan være gått på PSU? Er det verdt et forsøk?

Endret av kjetilfb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...