moestue Skrevet 19. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2006 Veldig mye off topic her... Har sett på bruktmarkedet og har ikke funnet noen poteniselle kameraer bortsett fra Nikon D70. Tror nok valget blir nytt, da jeg ser fordelene med det. Til et budsjett på 7000 står jeg igjen med Nikon D50 m/ bag til 5899 hos Japan Photo. Har valgt bort Konica Minolta 5D i og med at det ikke er noen nork distrubitør. Olympus E-500 har jeg hørt lite om og velger derfor det bort Tror min bror blir en lykkelig eier av et Nikon D50! Når det kommer til utstyr som minnekort, hva er best da? Har det mye å si hvilket merke det er osv? Er snakk om 512 eller 1GB Compact Flash. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Nå som Sony ser ut til å overta service for Konica-Minolta vil norsk distributør være på plass fom 1. april 2006. Lenke til kommentar
Msport Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Er snakk om 512 eller 1GB Compact Flash. 5465883[/snapback] Hvis det er Nikon D50 det er snakk om, så bruker det SD kort. Til mitt D50 har jeg et SanDisk 1GB Ultra og et Lexar 1GB (40x tror jeg). Nå som Sony ser ut til å overta service for Konica-Minolta vil norsk distributør være på plass fom 1. april 2006. 5466162[/snapback] Greit at dem skal utføre service, men overtar dem også garanti ansvaret? 5-års reklamasjons retten? Hvordan stiller det seg (skal nevnes at jeg ikke har lest alt av pressemeldinger)? Litt off-topic, men greit å belyse det siden du nevner det. For min del er jeg glad jeg Kjøpte Nikon og ikke Konica Minolta med tanke på dagens hendelse. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Nå tyder det på at Canon kommer med et 'økonomi' speilrefleks om kort tid. EOS 3000D. Ikke bekreftet offisiellt, men antaglig skjer vel det i februar. Litt spekulasjoner enda med andre ord, men det er lov det .. Ut i fra spesifikasjonene tipper jeg kameraet vil komme på under 5000,- inkludert 18-55 objektivet. Endret 20. januar 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
kimare Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Nå som Sony ser ut til å overta service for Konica-Minolta vil norsk distributør være på plass fom 1. april 2006. 5466162[/snapback] Greit at dem skal utføre service, men overtar dem også garanti ansvaret? 5-års reklamasjons retten? Hvordan stiller det seg (skal nevnes at jeg ikke har lest alt av pressemeldinger)? Litt off-topic, men greit å belyse det siden du nevner det. For min del er jeg glad jeg Kjøpte Nikon og ikke Konica Minolta med tanke på dagens hendelse. 5466207[/snapback] Svaret Sony gir på dette: Hei! Det som skjer vil ikke gjøre noen forskjell for deg som kunde. Du vil ha de samme rettigheter som før. Et endelig serviceoppsett er ikke satt opp, men dersom du forholder deg til din forhandler vil du alltid bli tatt hånd om. Vennlig hilsen Sony Norge v/Svein Olav Sletten! Lenke til kommentar
moestue Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 Nå har jeg og brodern vært å kjøpt kamera, og ja.. dessverre.. det ble Canon 350D Kjøpte SanDisk 1GB vanlig, ikke ULTRA, da selgeren sa man ikke ville få utnytte av et ULTRA kort med det kameraet. Kjøpte tøff bag også Selgeren mente det var lurt på et UV filter, hva sier dere? Brodern fikk gratis 3 timers fotokurs med på kjøpet også... Takk til alle som har hjulpet meg (og brodern) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Nå har jeg og brodern vært å kjøpt kamera, og ja.. dessverre.. det ble Canon 350D Kjøpte SanDisk 1GB vanlig, ikke ULTRA, da selgeren sa man ikke ville få utnytte av et ULTRA kort med det kameraet. Kjøpte tøff bag også Selgeren mente det var lurt på et UV filter, hva sier dere? Brodern fikk gratis 3 timers fotokurs med på kjøpet også... Takk til alle som har hjulpet meg (og brodern) 5475807[/snapback] Jeg vil foreslaa aa gaa tilbake til selger og si at du vil bytte minnekortet i et ULTRA, hvis dette er mulig. Du vil garantert merke forskjellen. Canon 350D er svaert raskt, og vanlige sandiskkort er ikke paa langt naert like raske. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 En kunstfotograf jeg snakket med for noen dager siden sa at han merket stor forskjell med Eos 300D, så jeg tror alle dslr tjener på et hurtig kort. Om din bror trenger det er en annen sak. Jeg trenger det egentlig ikke. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 Jeg vil foreslaa aa gaa tilbake til selger og si at du vil bytte minnekortet i et ULTRA, hvis dette er mulig. Du vil garantert merke forskjellen. Canon 350D er svaert raskt, og vanlige sandiskkort er ikke paa langt naert like raske. 5475882[/snapback] Svært raskt sier du? I det store lange løp så er det vel ikke så raskt (Rape me if I'm wrong!) Det funker dårlig tror jeg, i og med at plasten er klippet opp osv. Dessuten sa han jo at vi gjerne måtte kjøpe ultra kort, men det kostet 250 kr mer og vi ville ikke merket forskjell på en 350D. Han hadde god peil og sa 350D tar 3 bilder i sekundet og da tar det en viss tid før bufferminnet blir fyllt opp, og overfører til minnekortet. Hadde kamerat tatt 12 bilder (feks) i sekundet, så ville bufferminnet på kameraet blitt fyllt opp relatvt fort og man vil da få utbytte av et raskt minnekort. Ser ingen grunn til at en selger skal lyve om noe sånt. Han kom med en logisk forklaring, og jeg går dermed utifra at han vet hva han snakket om. Det finnes to typer selgere (kanskje fler), den ene vil det beste for kunden og tenker ikke mest mulig inntjening. Den andre vil kun tjene mest penger og later som det er det beste for kunden. Det var jeg som nevnte ultra kort, og når selgeren da sier at det ikke er noe vits (når det koster 250 kr mer) så går jeg utifra at det faktisk stemmer. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Behold kortet og vær fornøyd. Et av mine kort er et slik, og det fungerer like greit til mitt bruk. Tar sjelden lange serieopptak, så bufferminnet blir aldri fullt opp før jeg stopper. Lenke til kommentar
modin Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Jeg vil foreslaa aa gaa tilbake til selger og si at du vil bytte minnekortet i et ULTRA, hvis dette er mulig. Du vil garantert merke forskjellen. Canon 350D er svaert raskt, og vanlige sandiskkort er ikke paa langt naert like raske. 5475882[/snapback] Nei, men kameraet har faktisk hurtigminne til 14 bilder i serie, så det er først på bilde 15-16 i en serie du vil merke forskjell på minnekortet. Så for de fleste som bruker kamera til normalt bruk vil du ALDRI merke forskjellen på raskt og og treigt kort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134 Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Behold kortet og vær fornøyd. Et av mine kort er et slik, og det fungerer like greit til mitt bruk. Tar sjelden lange serieopptak, så bufferminnet blir aldri fullt opp før jeg stopper. 5477534[/snapback] Enig med PMnormal. Men hvis du satser på lengre serieopptak vil jeg anbefale et raskere kort. Jeg har KM5D-kamera, og fikk bare 8 bilder på 5 sekunder med et vanlig kort. Ved å bytte til Sandisk Ultra II ble det 14 bilder. Men hvis du finner ut at du skal ha serieopptak senere så er det jo ikke verre enn å kjøpe et nytt kort senere, alltid greit å ha 2 kort uanz! Konklusjon: Behold kortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå