Gå til innhold

Digitalt speilrefleks til ca 6000

Anbefalte innlegg

Min bror er journaliststudent, og har merket behovet for et eget kamera, og da er da snakk om et digitalt speilrefleks kamera. Han er ingen fotograf og betraktes som nybegynner. Han kommer til å ta bilder på nært hold for det meste, og da er vel vidvinkel linse det beste!? Hvilket kamera anbefales til et budsjett på rundt 6000 kr? :)

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må vel bli Nikon D50. Men ingen av sub 10 000 kr kittene har vidvinkel linse (som jeg har sett). Det må kjøpes ekstra, og da tror jeg ikke du kan få det du vil for den prisen.

Kanskje på bruktmarkedet. Sjekk ut foto.no

Skal du ha nytt vil du nok havne på rundt 10 000 for alt du trenger, kamera, linse, minne kort, bag...

AKIRA

Lenke til kommentar

Du får vel et nytt Nikon D50 med 18-55 eller noe sånt til under 6000,- Jeg ser at Elkjøp fortsett selger dette inkl. 18-55mm til 5495,- Legger du på 1Gb minnekort runder du vel 6000 med noen få hundrelapper. Det har jo kommet veldig greit ut i alle tester også.

Men dersom du kan kjøpe brukt blir jo settingen noe annet. Jeg har f.eks sett både Canon 20D/350D i priser ned mot 6000,- (kanskje ikke 20D til 6k?) Om du får med en skikkelig vidvinkel på den prisen, det vites ikke, men undersøk brukmarkedet på foto.no, finn eller kanskje eBay?

Jeg liker jo 350D veldig godt (har det jo selv..) og kan bare anbefale det på det varmeste! Det som mange kommenterer på 350D er at grepet er lite, og dersom din bror er stor i hendene så bør han velge vekk 350D.

Jeg kan si lite om prisen på brukte D70'er, siden jeg har valgt Canon og følger mest med på utstyr til nevnte kamera.

En skikkelig vidvinkel koster jo 3-4k alene, så det kan være at budsjettet på 6k er i minste laget. Det går jo fort nesten 1000,- på 1Gb minnekort også.

Glenn :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv nettopp vært gjennom samme prossessen se tråden Superzoom eller speilrefleks?.

Videre tar også disse trådene opp samme tema:

Silly Question fra en nybegynner innen digital

Canon EOS 350D — Nybegynner, tør jeg?

Canon EOS350D/Nikon 50D eller Olympus E-500?

Hva bør jeg velge? Canon 350D vs Konica Minolta 5D

Konklusjonen er mer eller mindre at kameraene i denne i prisklassen har bortimot lik bildekvalitet, selvfølgelig med noen nyanse forskjeller. Jeg er også nybegynner og i steden for å lete etter nyanser jeg ikke er i stand til å finne, valgte jeg det kameraet som føltes best i hånda mi. For meg var det Konica Minolta 5D.

Mitt råd er at din bror går til fotobutikken og prøver kameraene selv og velger det som føles best i hånda.

Forøvrig er kameraene som kan komme i nærheten av et budsjett på 6000 kr.

Olympus E-500 14-45mm 5999 (foto og video) og elkjøp

Konica Minolta 5D 18-70mm 5799,- (fotoknudsen), 5999, (japanfoto)

Nixon D50 18-55mm 5499 (elkjøp)

Lykke til med valget.

edit skrivefeil

Endret av kimare
Lenke til kommentar

Nesten alle dSLR-kameraer vil kunne fungere so et pressekamera, men vil det være tilfredstillende? Vil da D50 kunne tilfredsstille de kravene som en journalist vil ha? Ved flere anledninger har jeg brukt 300D og dette har fungert "helt ok", men ikke "bra nok".

Men for alle del, alt funker jo, det spørs bare hvor bra, og om de tilfredsstiller dine behov. Det kan jo kanskje virke som om det er pengene som avgjør behovet også da...

Lenke til kommentar
Nesten alle dSLR-kameraer vil kunne fungere so et pressekamera, men vil det være tilfredstillende? Vil da D50 kunne tilfredsstille de kravene som en journalist vil ha? Ved flere anledninger har jeg brukt 300D og dette har fungert "helt ok", men ikke "bra nok".

Men for alle del, alt funker jo, det spørs bare hvor bra, og om de tilfredsstiller dine behov. Det kan jo kanskje virke som om det er pengene som avgjør behovet også da...

5446117[/snapback]

Nå er jo denne karen bare journaliststudent og nybegynner innen foto, så å kjøpe et Canon 1D mark II for studielånet ville kanskje være litt overkill ;)

Ellers vil jeg bare istemme med dem som foreslår Nikon D50 m/kitobjektiv. Innenfor den prisrammen så er det vel det eneste reelle alternativet dersom man ikke vil gå for brukt, med den risikoen det innebærer.

Lenke til kommentar
Det må vel bli Nikon D50. Men ingen av sub 10 000 kr kittene har vidvinkel linse (som jeg har sett). Det må kjøpes ekstra, og da tror jeg ikke du kan få det du vil for den prisen.

D50 kommer med en 18-55mm. 18mm ( tilsvarende 27mm på 35mm film ) er da vidvinkel det?

Særlig lyssterk vidvinkel er det ikke akkurat, men sammen med en skikkelig blitz bør den fungere tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Takker for bra svar :D Skal ta en nærmere titt på kimare sine linker. Han MÅ ikke kjøpe nytt, men som jeg nå ser er kanskje Canon 350D ikke noe for en nybegynner (eller tar jeg feil?), og da er vel Nikon D50 et bra valg. Ser at han må kjøpe utstyr for rundt 1500 kr (bag, minnebrikke osv), og da stiger budsjettet til 7000 kr inkl utstyr.

Brukt eller nytt? Nikon D50 eller Canon 350D? Fra før har han brukt et kompaktkamera til 3000 kr, og han legger ikke listen høyt. :hmm:

Lenke til kommentar
Takker for bra svar  :D Skal ta en nærmere titt på kimare sine linker. Han MÅ ikke kjøpe nytt, men som jeg nå ser er kanskje Canon 350D ikke noe for en nybegynner (eller tar jeg feil?), og da er vel Nikon D50 et bra valg. Ser at han må kjøpe utstyr for rundt 1500 kr (bag, minnebrikke osv), og da stiger budsjettet til 7000 kr inkl utstyr.

Brukt eller nytt? Nikon D50 eller Canon 350D? Fra før har han brukt et kompaktkamera til 3000 kr, og han legger ikke listen høyt.  :hmm:

5447608[/snapback]

Ikke legg bort KM og Olympus før han har prøvd dem i handa. Begger matcher nesten Nixon på pris, samt at de har noe bedre linser, i følge trådene....

edit:

350D skal være Canons sin introduksjonsmodell for digital speilrefleks, Japanphoto har Nixon D50 til 5899 med nixon bag.

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det er samme person som gjør det hver gang, men "NIXON"? :blink:

5447861[/snapback]

Det artige, kkristi, er at det ikke er en og samme person. Jeg har også begynnt å lure på om det er et nick for Nikon som er vanlig blandt ungdom, eller kanskje de aldri har hørt om merket før. Husker du at jeg nevnte en ung slektning som ble mobbet av kompiser fordi han valgte D50 i steden for 350D? De hadde åpenbart ikke hørt mye om Nikon før. Når man skriver Nixon virker det som om det er et billigmerke fra Coop Obs.

Det minner meg om en spionfilm fra midten av '80-tallet med Gene Hackman i hovedrollen. Sønnen hans ville låne Hackmans FE2, og fikk til svar: "It's not a camera, it's a Nikon!". Stakkars Nikon har sannelig fallt i anseelse med tiden :nei: Historieløsheten kjenner ingen grenser. Det er vel bare et spørsmål om tid før bilmerket Jaguar er ukjent for folk flest, og blir forvekslet med en billigmodell fra Toyota... :no:

Lenke til kommentar

Jeg er ikke pressefotograf (og har heller ikke planer om det heller). Noen uker før jeg kjøpte meg Nikon D50 i høst, satt jeg på et møte i kommunestyresalen som tilhører. Det er svært få som gidder å følge slike møter, men noen har det som jobb: Journalister. Satt ved siden av denne karen og begynte å prate litt om utstyret han hadde med seg. Det var en D70 med kit linsa (18-70mm), en telezoom (merket meg ikke hvem type det var) og en SB800 blitz. Han var veldig fornøyd med utsyret. Han sa det ikke rett ut, men jeg oppfattet det som om at dette var standard utstyr til journalisten på lokalavisa. Han brukte også dette utstyret når han var på idretts stevner. Synes det var en ganske hyggelig prat før det ble 2-3 timer rimelig tørt stoff.....

Hvorfor forteller jeg dette? Jo fordi ikke alle journalister bruker de dyre proffmodellene. Så feks D50 er nok tilfredstillende nok.

Lenke til kommentar

Som kkristi skriver må man skille mellom fotoreportere og fotografer. Husker at på '80-tallet brukte mange fotoreportere Nikon F-301, altså ingen toppmodell. De gjør da heller ikke særlig heftig fotoarbeid. Små lokalaviser ansetter sjelden dedikerte fotografer, det har de ikke råd til.

En liten opplysning til trådstarter: D50 og 350D er begge entry-level. De er nesten av identisk kvalitet og utstyrsnivå. Å kjøpe brukt er en brukbar idè. Pass bare på at kamera ikke er utslitt, eller er overpriset. Fremdeles kan man finne 300D-kit til samme pris (5000) brukt som de ble solgt for nytt på slutten av salgsperioden :scared: Også 10D ser ut til å være generellt overpriset. Det blir det samme som med lap-top'er. Selger priser varen sin i forhold til hva han/hun betalte i sin tid, uten å ta hensyn til prisutviklingen etter de kjøpte den.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det er samme person som gjør det hver gang, men "NIXON"? :blink:

5447861[/snapback]

I denne tråden en det samme person som gjør det vær gang. :innocent: Konsekvent er han også. :thumbup:

5451577[/snapback]

Kan jeg få lov til å spørre hvorfor?

Lenke til kommentar

Det er to alternativer:

1. X-faktoren til merkevaren

2. Vedkommende er slurvete, uoppmerksom og skriver fortere enn han tenker, samt at han egentlig ikke vet hvorfor. Antakeligvis er det en underliggende og irrasjonell faktor som ligger latent i mitt dype menneskelige sinn.

Velg det som passer best.

Det som uroer meg mest er at jeg måtte lese:

Jeg vet ikke om det er samme person som gjør det hver gang, men "NIXON"?

noen ganger før jeg skjønte poenget....

edit skrivefeil

Endret av kimare
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...