Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om turbo installering


saab9000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tråd åpnes igjen.

 

Det er slettet 1 innlegg fra tråden etter hva jeg ser. Dette innlegget er slettet 3 ganger da det har blitt repostet. Dette er å IGNORERE henstilling fra moderator - og skal ikke gjøres.

 

Forøvrig.

 

Det SKAL diskuteres på SAK og ikke på PERSON. Neste som kommenterer en annen persons interesser og ønsker og oppførsel og meninger i denne tråden her får 1 uke ferie av meg.

 

I tillegg, hold dere on topic. Kommentering av moderering skal tas på PM til den aktuelle moderatoren eller til en annen moderator - IKKE diskuteres i tråden.

 

Tråden får bli åpen dersom diskusjonen fortsetter seriøst. En overtramp til og tråden stenges.

Lenke til kommentar

Enkelt svar på enkelt spørgesmål! har du saab 9000 2L uten turbo, så reiser du over grensa å kjøper en "ny /brukt" motor (saab 2-2,3 med stor T bak!) ! Sjekk også ledningsentte inne i iblen din, om det er gjort klart for turbo, ellers så må du ha med det å!

sammtidig på vei tilbake, stikker du innom speedparts, og får tak i nye bremser! Dempere og ekstra utstyr som gjør det sikkert å kjøre med den båten!

Ellers så trur jeg jaggu jeg heller hadde kjøpt meg ny bil! ikke for å mobbe, men saab 9000 er som en bil som liker veldig godt å gå rett frem! Min mening, men selvfølgelig, få senka den å litt herjing i fronten, så kan man jo få alle biler til å suge seg til bakken!

Endret av Burud
Lenke til kommentar

har svart på dette mange ganger føler jeg, men kan svare kjapt igjen

 

1. Dere vil ikke godta at en T blokk på en alublokk er risikabelt.

 

Svar 1. for det første så er de fleste blokker laget av støpt stål ! toppen er somregel altid laget i alu

 

2. Dere vil ikke godta at metalltretthet oppstår fordi det kan løses med locktite (selv om problemet ikke har noe med løse gjengeforbindelser å gjøre).

 

Svar 2. kan du forklare meg hvorfor i alle dager det skulle løsne? jeg har kjørt i årevis med dette og kjenner flere andre som har gjort det!! sitter bom fast !.. uansett om du så hadde skrudd inn en messing nippel som gjerne sitter org på olje trykks slangene som du får kjøpt på butikken så er forskjellen lik 0 det blir det samme! locktite løser det så kaldte vibrasjonsproblemet ditt .. som ikke finnes

 

3. Dere vil ikke godta at det er haugevis med tråder på diverse fora på nettet som forteller om havarerte T blokker og motorhavari.

 

Svar 3. prøv det jeg har skrevet her tidligere så skal du få se hvor solid en t-kobling er.. Jeg er ofte på div bilforum og er ganske aktiv der! per.dags dato har jeg enda ikke hørt om noe negativt ved bruk av t-kobling! heller det stikk motsatte! har heller aldri sett eller hørt om noen som har hatt problemet du beskriver, hvis noen skulle slite med dette så må det være pga slapp montering!

 

4. Dere vil ikke godta en løsning som er sikrere og beskytter det dyre turbobygget mot å rase.

 

Svar 4. huff den t.koblinga er like sikker og trygg som hvilken som helst annen skrue som er skrudd inn i ei blokk

 

Da spør jeg dere, kjære lesere... er vil du ha dette stikkende ut av den konstant vibrerende motorblokken din som går med 8000 rpm og har temperaturforandringer på -10 til +110 grader?

 

Hehe, da vil jeg spørre deg kjære skriver : går virkelig motoren din i +110grader ? hehe stakkars deg.. du er vel klar over at motoren din koker da? og at sansynligheten for at du får en skeiv topp på +110 grader med 8000rpm er nesten 100%

 

 

Hva dere velger er selvfølgelig opp til dere. Men med litt logikk, tekniske kunnskaper og tekniske evner så skjønner man fort hva som er best med tanke på driftssikkerhet og økonomi.

 

Svar: dette sitatet ditt gjelder vel neppe deg, fordi det er jo helt vanelig og bruke oppsettet med t-koblinger mener du virkelig at proffe tunere som lager turbo kitt sender med t-koblinger fordi de ikke har snøring,kan tenke logisk,tekniske evner eller ikke har bra nok tekniske kunnskaper innen evnet

 

*Det er faktisk de som bygger underspyling med 4-5 t-stykker på motorer til over 100k noe de aldri ville funnet på og gjøre hvis dette var en risiko og ikke ville fungere! grunnen til at de bruker t-stykker er jo fordi det ikke er noe problem og bruke det!

 

 

* det finnes faktisk t-stykke istål også!

* hvorfor bruke messing t-stykker i bremse anlegg osv hvis det ikke tåler vibrasjoner eller belastning? eller kaldt varmt! bremse veska blir jo rimelig mye varmere enn olja under litt agresiv kjøring!

Lenke til kommentar

brusern:

 

1. Moderne bilmotorer er i aluminum som oftest, klart de lages å stål også.

 

Nå er dette totalt uinteressant for dette problemet som omhandler metalltretthet. Er ikke motorblokken som ryker, det er nippelen.. så hva er poenget med å ta dette opp?

 

2. Det løsner ikke. Tror ikke du skjønner helt hva jeg vil fram til her, nippelen KNEKKER i innfestningen ved gjengene pga konstante vibrasjoner og varme.

 

3. Vel, jeg har lest om dette på preludepower.com. Honda-tech.com. forum.club-honda.org og 200sx.org. Alle er stort sett enige, Et tungt T stykke ut av blokken er risikabelt og bør ungås. Dette kan du ikke nekte for.

 

4. Da spør jeg deg, ser dette trygt ut ? Det synes ikke jeg. Er SPINKELT og stikker langt ut fra motoren. Den lille pluggen mater olje til en turbo til 8000 kr og en turbomotor til over 100.000 kr. Hvorfor ikke gå en sikker vei?

 

Oil_Pressure_1.jpg

 

5. Motoroljen kan nå 110 grader, ofte mer på høyturtallsmotorer som Honda har. Ergo blir T stykket og oljerøret påvirket av dette. Og nei, min topp er 100% plan.

 

6. Jeg ser slike dårlige løsninger på billige turbokit på Ebay, som itillegg bruker FMU som drivstoffløsning til motoren. At de bruker FMU sier litt om deres seriøsitet selv. Ingen bygger en seriøs motor med FMU, det er elendig motorstyring.

 

7. Som sagt, mange har dårlige erfaringer med T stykker, i det fleste tilfellene går det sikkert greit. Men la oss si at det er 5% sjangse til å rase motoren, hvorfor er du villig til å rase den?

 

Denne artikkelen underbygger min påstand om andres erfaringer

http://www.theoldone.com/articles/oilpressure/

 

 

8. Klart det er T stykker av stål. Men den stikker like mye farlig ut fra motoren og veier en del. Hva med å koble ting opp ca noe slikt som dette:

 

2PreferredOilPressureTap.jpg

 

Jeg synes det er sikrere og smartere. Jeg har tross alt stock oljetrykksmåler, ekstern oljetrykksmåler til cupe og olje til turboen. Det er 3 ting jeg trenger olje til. Vil du ha ENDA et T stykke, hengende vibrere på motorblokken?

 

 

8. Et bremsesystem vibrerer ikke like mye som en rekke 4 motor.. dessuten har ikke de T stukkene behov for å henge så risikabelt ut med 3 utløp.

Lenke til kommentar

Svar:

 

 

1. Moderne bilmotorer er i aluminum som oftest, klart de lages å stål også.

 

*Moderne bilmotorer lages i aluminium ja.. men de fleste motorblokker som ruller rundt på veiene idag ink den blokka vi snakker om her er vel av støpe jern uansett det har ingenbetydning ang t-stykket.

 

Nå er dette totalt uinteressant for dette problemet som omhandler metalltretthet. Er ikke motorblokken som ryker, det er nippelen.. så hva er poenget med å ta dette opp?

 

* Det var du som tok opp dette ang blokk de forrige innleggene dine.

 

2. Det løsner ikke. Tror ikke du skjønner helt hva jeg vil fram til her, nippelen KNEKKER i innfestningen ved gjengene pga konstante vibrasjoner og varme.

 

*Nei, dette tåler de jo.. Hvis det er det att niplen knekker så kan jeg ikke skjønne det, pga det sitter faktisk samme type nipper på en t-kobling som på en oljetrykslang (som begge er laget av samme metal) en lang slange vil legge like mye press på den nipplen som står inn i blokka som på t-stykket

 

*t-stykket tåler konstante vibrasjoner,trykk og varme det har jeg og mange andre funnet ut for lengst etter flere års bruk med 0 ja 0 problemer !!

ikke uten grunn at det blir så hyppig brukt i bremse systemer,med faktisk høyere varme større vibrasjoner og høyere trykk.

 

3. Vel, jeg har lest om dette på preludepower.com. Honda-tech.com. forum.club-honda.org og 200sx.org. Alle er stort sett enige, Et tungt T stykke ut av blokken er risikabelt og bør ungås. Dette kan du ikke nekte for.

 

*Jeg har aldri hatt problemer med dette og det har heller ikke de jeg veit har brukt dette hatt.. jeg har heller aldri lest om noen som har hatt problemer med dette.

 

4. Da spør jeg deg, ser dette trygt ut ? Det synes ikke jeg. Er SPINKELT og stikker langt ut fra motoren. Den lille pluggen mater olje til en turbo til 8000 kr og en turbomotor til over 100.000 kr. Hvorfor ikke gå en sikker vei?

 

*For og si det sånn så ja dette ser trygt ut!.. jeg har sett div gammle oljetrykks målere som har sett mye spinklere ut som står ut på samme måte av blokka fra fabrikk. Hvis du mener dette er så spinkelt prøv og slå det i filler LYKKE TIL!

 

*motor til 100000kr og en turbo til 8000kr jaja, det må da være en skrøplig turbo til en bra bygd dyr motor!

 

5. Motoroljen kan nå 110 grader, ofte mer på høyturtallsmotorer som Honda har. Ergo blir T stykket og oljerøret påvirket av dette. Og nei, min topp er 100% plan.

 

*Nei, men forrige innlegg skrev du ikke olja, men motorblokk som blir 110grader! må nesten forholde deg til hva du skriver!

 

6. Jeg ser slike dårlige løsninger på billige turbokit på Ebay, som itillegg bruker FMU som drivstoffløsning til motoren. At de bruker FMU sier litt om deres seriøsitet selv. Ingen bygger en seriøs motor med FMU, det er elendig motorstyring.

 

*Jeg snakker ikke om folk som bruker FMU!.. jeg snakker om proffe motor byggere som bruker bla electromotiv tech 3 det er en datastyring som ligger på rundt 20k for bare insprutet ikke noe jall! .. t-stykker har blitt plasert på blokker av flere proffe motorbyggere! .. bla er det faktisk noen som bygger under spyling med disse!

 

7. Som sagt, mange har dårlige erfaringer med T stykker, i det fleste tilfellene går det sikkert greit. Men la oss si at det er 5% sjangse til å rase motoren, hvorfor er du villig til å rase den?

 

*Det dreier seg ikke om det.. du sier at nipplene som sitter på t-stykket ryker! det er så og si samme nippel på en oljetrykks slange laget av samme metall!

hvis vi sier at sjangsen for at dette ryker er 5% så er det 5% sjangse for at niplen på slangen også vil ryke!

 

8. Klart det er T stykker av stål. Men den stikker like mye farlig ut fra motoren og veier en del. Hva med å koble ting opp ca noe slikt som dette:

 

*Det er ingen fare at det stikker ut,den veier ikke noe sykt mye mer enn en litt stor olje trykks føler. hvis det ikke er plass i et motorromet til en sånn løsning så er det ingenting i veien med og gjøre den på måten under her!

 

2PreferredOilPressureTap.jpg

 

Jeg synes det er sikrere og smartere. Jeg har tross alt stock oljetrykksmåler, ekstern oljetrykksmåler til cupe og olje til turboen. Det er 3 ting jeg trenger olje til. Vil du ha ENDA et T stykke, hengende vibrere på motorblokken?

 

*blir det ikke plass til alt man trenger et t-stykke lager man jo en løsning som er praktisk bra! .. altså evt et t-stykke en annen plass med slange/rør forbindelse hvis det ikke er mulig og få plass til alt grunnet at det kan være trangt.

 

8. Et bremsesystem vibrerer ikke like mye som en rekke 4 motor.. dessuten har ikke de T stukkene behov for å henge så risikabelt ut med 3 utløp.

 

*Et bremsesystem kan være likeutsatt for vibrasjoner! det hender det faktisk sitter t-stykker/koblings punkt på bakstillinger osv. Et t-stykke tåler mye vibrasjoner! (prøv og ødlegg det med en hammer f.eks) da ser du at det er solid og at det skal litt mer til en litt risting for og ødlegge det!..

 

*dessuten er det ingentingen i veien med og ha det t-stykket ståendes ut ! , hør etter hva andre sine erfaringer er istede for og kun forholde seg til 1 artikel som du har funnet på internett!.

 

*uansett jeg føler ikke at vi kommer noen vei med denne diskusjonen her.. jeg syns jeg bruker for mye unødvendig tid på og sitte her og prøve og overbevise deg til og forstå at en t-kobling ikke er farlig og sette på ei motorblokk!.. gjør hva dere vil bruk t-stykket rett på blokka eller sett det en annen plass! jeg vil heller prøve og bruke tida mi på noe annet enn og skrive og skrive ang noe som ikke når fram til 1person . Da kan du heller gjøre som du vil bruke t-kobling på blokk eller ikke wath ever.. jeg har brukt det på blokka i årevis og aldri hatt noe problemer med det, jeg syns erfaring er mye viktigere enn en internett artikel, som en person i ett eller annet land har skrevet.

 

Takk for meg i denne tråden :thumbup:

 

God natt :)

Lenke til kommentar

Kunne ikke unngå å merke at T stykket i "skrekkeksempelet" er koblet til blokka via en forlenger, et T stykke med rette gjenger skal ikke stikke så langt ut i fra blokka og og trenger ikke noen forlenger. Det er brukt gjengeteip som er fy fy, gjengeteipen tåler ikke den varmen som blir i blokka. Den er også montert

i den værst tenkelige stillingen med langsiden ut slik at den stikker enda

lengre ut pga dette, skulle tro det var gjort med overlegg. et dårlig eksempel

enkelt og greit.

 

Oil_Pressure_1.jpg

Lenke til kommentar

3. Vel, jeg har lest om dette på preludepower.com. Honda-tech.com. forum.club-honda.org og 200sx.org. Alle er stort sett enige, Et tungt T stykke ut av blokken er risikabelt og bør ungås. Dette kan du ikke nekte for.

 

- Som du sikkert selv også ser, så er alle disse sidene, utenom 200sx.org honda sider. Så da vil jeg heller si at det er honda som har dårlige blokker hvis nippelen knekker.

Lenke til kommentar

miXer:

 

Hva med å lese hva jeg skriver ?

 

Er T blokken som knekker, ikke motorblokken. Og det er pga rystelser som er i alle motorer. Japanske, tyske, russiske osv.

 

Nå skal vel du si at Honda lager dårlige motorer?

 

Vel, kom igjen så får jeg meg en god latter. Honda er verdenskjent for sin motorteknologi og akkurat der ligger du tynt an :D

Lenke til kommentar

Har sjekket opp litt ang. matrialer, vibrasjoner, innfestinger osv.

 

Messing er svakere enn stål. Men et T-stykke av messing er sterkt nok til denne bruken så lenge det er riktig montert, og det er er en oljetrykksbryter/LITEN oljetrykksmåler som er montert i den ene enden.

Riktig montering vil være å skru t-stykket så langt inntil blokka det lar seg gjøre, montere bryteren/måleren nærmest mulig blokka og koble slangen på den ytterste delen. Her KAN man også forsterke ved å lage et tynt stag som tres over gjengepartiet ytterst og skrues fast før slangen skrues på.

Andre enden av staget kan man skru fast et annet sted på blokka, slik eliminerer man kraft x arm slik at sjansen for svikt er minimal. (se min fine tegning...)

 

Ang. de svingningene som skal ta knekken på t-stykket, de er større jo lenger vekk fra rotasjonssenteret man kommer (kraft x arm).

I de fleste tilfeller er jo hullet til oljetrykksbryteren i den lavere delen av motorblokka og dermed nærmere rotasjonssenteret enn de fleste fastskrudde delene på motoren. Ergo vil det bli minimalt med belastning på T-stykket.

 

De fleste gamle og mange nye motorer har en blokk av støpejern. Slik kommer det også til å fortsette noen år fordi aluminium ( som har blitt brukt i mange år med stålsylinderforinger) og magnesium (som BMW bruker nå) er dyre og sjeldnere matrialer der man trenger spesial/spesialbahandlede skruer etc.

 

Så t-stykke av messing er ikke farlig/dårligere enn et t-stykke montert et annet sted, og er man redd for matrialsvikt kan man jo bare bytte det ut en gang i året for å være sikker på at det holder :thumbup:

blokk.bmp

Lenke til kommentar

Eller.. . Gjøre det skikkelig ved å montere dette på et vibrasjonsfritt sted.. så slipper man tenke mer på det..

 

Skal man ha oljeuttak til turbo, stock oljetrykksmåler og ekstra oljetrykksmåler så kan man ikke kun ha et enkelt T stykke anyway. Regner med de fleste seriøse amatør turbobyggere vil ha oversikt over oljetrykket.

 

De fleste japanske personbiler idag har blokk av alu med stålforinger, nicasil eller frm foringer. Alublokker er ikke så eksklusivt og fungerer helt ok. Motorene er skrudd sammen med ordinære stålskruer, eller for turbobygg, ofte stålskruer med høy strekkfasthet fra populære ARP.

 

:roll:

Lenke til kommentar
Eller.. . Gjøre det skikkelig ved å montere dette på et vibrasjonsfritt sted.. så slipper man tenke mer på det..

 

Skal man ha oljeuttak til turbo, stock oljetrykksmåler og ekstra oljetrykksmåler så kan man ikke kun ha et enkelt T stykke anyway. Regner med de fleste seriøse amatør turbobyggere vil ha oversikt over oljetrykket.

 

De fleste japanske personbiler idag har blokk av alu med stålforinger, nicasil eller frm foringer. Alublokker er ikke så eksklusivt og fungerer helt ok. Motorene er skrudd sammen med ordinære stålskruer, eller for turbobygg, ofte stålskruer med høy strekkfasthet fra populære ARP.

 

:roll:

5503498[/snapback]

 

Ang. skruene så var det magnesiumsblokkene til BMW jeg pratet om her, men ser at det ble litt uklart av teksten.

 

Det er mer vanlig med støpejernsblokker enn alu på de fleste japser, men det er bygd mange biler med alublokk og det fungerer jo også...

 

Saab har støpejernsblokker, så det er vel det vi får forholde oss til?

 

Så lenge det er en overføring mellom motor og karosseri vil den bli utsatt for mekanisk slitasje, liten eller stor.

Men vi kommer i mål med begge løsninger så diskusjonen kan vel snart avsluttes...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...