Christian86 Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Diskuterte med en eldre gutt i klassen nettopp. Jeg spurte han du mener at å røyke kun er farlig for enkelte personer, mens for andre har det ingen skader? Svaret jeg fikk tilbake overrasket meg veldig: dette ble nevnt: Hormoner og gener har mye å si . noen er mer utsatt for det enn andre Noen her som kan opplyse meg om jeg tar feil i å tro at man generelt vil ta skade av å røyke over en lengre tid (flere år). Eller om noen enkelt individer tar mer skade av å røyke enn det andre individer gjør? Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Hvis vi ser på utsagnet hans og vrir det litt, så kan vi si det at folk som har kreft-genet i kroppen kan utvikle kreft fortere enn en person uten det genet. MEN(!) Jeg er IKKE en lege/forsker, og kan ikke med sikkerhet si at utsagnet mitt stemmer Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 De fleste som røyker blir syke -> ikke alle som røyker blir syke -> noen klarer å stå i mot skadene bedre enn andre. Jeg vet ikke noe om hvorfor noen få klarer seg bedre enn flertallet, det er for mange variabler som spiller inn. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Enkelte er mer immun mot f.eks. å få lungekreft enn andre pga røyking. Så gener spiller en rolle. Men å røyke er uansett ikke en ting man gjør om helsen spiller en trille. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 En lege jeg har snakket med som har mye kunnskap om røyking fortalte meg følgende: Av fire stykker som begynner å røyke i ung alder, vil en miste ca 25 år av livet sitt, mens en annen vil miste ca 8 år. Noen tåler røyken forholdsvis bra og kan nå en høy alder, mens andre vil miste mange år av livet sitt. Så det er stor forskjell på folk. Ulempen er at man ikke kan vite hvor stor skade kroppen vil ta av røyken, så det tryggeste er uten tvil å ligge unna. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2006 så med enklere ord: man kan kanskje tålere skadene bedre enn andre, men man vil ta skade om en fortsetter over en lang periode? Undres om han forstod hva jeg sa, men men. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Noen her som kan opplyse meg om jeg tar feil i å tro at man generelt vil ta skade av å røyke over en lengre tid (flere år). Eller om noen enkelt individer tar mer skade av å røyke enn det andre individer gjør? 5443857[/snapback] Begge deler er riktige. Poenget er jo at man på forhånd i liten grad vet hvem som er utsatt for skadevirkningene. Dermed må man nøye seg med å si at man generelt tar skade av å røyke siden man vet at røykere har overhyppighet av enkelte (kreft)sykdommer. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Sier seg selv at alle reagerer forskjellig på ting, vi er ikke klin like heller. Jeg tror at de fleste vil få skader på lever, hjerte og alt det der, men til ulike grader og til ulike tider, alt avhengig av gener og anlegg for blant annet hjerte- og karsykdommer, lungekreft osv. Endret 15. januar 2006 av AnAnAs Lenke til kommentar
Quik Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Fordi det er hardt å leve på bare vann og brød, og siden alt er skadelig for deg uansett så har vi røykere valgt å dø av lungekreft framfor tette blodårer, eller en annen krefttype du får av chips f.eks. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Nå er det også veldig forskjellig hvor mye hver person røyker. Noen sitter med en sigg i kjeften nesten konstant, mens noen bare røyker noen ganger om da'n. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå