NYEPET Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Kjøpte min første DSLR, KonicaMinolta Dynax 5D i september med kit-linsa. Hadde fokusproblemer med det første eksemplaret, som jeg derfor returnerte. Neste eksemplar var mye bedre, selv om jeg har slitt noe med fokus ved sportsfotografering. For noen dager siden mottok jeg mitt andre objektiv; Minolta 50 mm f 1,4. Erfaringen med denne er at fokus blir riktig i godt lys og med tydelige kontraster. Når lysforholdene blir mer dunkle, sliter autofokusen. Den jobber raskt, men bildene blir ikke i fokus. Selv når motivet ikke er i bevegelse. I bilde etter bilde ser jeg at det er bakgrunnen som er i fokus. Jeg har prøvd med både spot AF-område og bredere AF-område. Har også prøvd kontinuerlig AF. Jeg snakker her om innendørs i idrettshall, hvor lyset tilsvarer instillingene ISO 800/1600, lukkertid 1/250 og f 3,2. Dersom det er feil med utstyret her, ligger problemet i objektivet eller i kamerahuset? Er det mulig ut fra disse opplysningene å si noe om eventuelle feil jeg gjør? Er det noen som har samme kamera som har noen erfaringer å dele? Er veldig usikker på om jeg skal returnere objektivet innen fristen, men samtidig har jeg vanskelig for å skjønne at problemet med fokusfeil ligger i objektivet. Er takknemlig for svar og tips. Legger ved et bildeeksempel. Gutten i framskutt posisjon har jeg prøvd å fokusere på, men bakveggen og målet er det som er i fokus. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Stenges da trådstarter har opprettet ny tråd om samme emne. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=524304 Endret 15. januar 2006 av Afseth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg