Simen1 Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Jeg har undersøkt litt på lanseringsdatoer for Canons A-serie og funnet følgende datoer: A10: 11 februar 2001A20: 11 februar 2001 A30: 22 februar 2002 A40: 22 februar 2002 A60: 27 februar 2003 A70: 27 februar 2003 A80: 20 august 2003 A75: 09 februar 2004 A85: 20 juli 2004 A95: 19 august 2004 A510: 20 februar 2005 A520: 01 februar 2005 A610: 22 august 2005 A620: 22 august 2005 Februer virker som den store lanseringsmåneden for denne Canons A-serie. Jeg vil bare spørre om det er noen som har hørt noen rykter om det kommer etterfølgere til A610 og A620 i februar i år? Er det forventet noen andre nyheter enn bare litt høyere oppløsning (f.eks hypotetiske A710 med 6 megapixler og A720 med 8 megapixler)? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Er det ikke en internasjonal foto-messe som starter 26. januar tro? OT: lurer på om din erfaring med reperasjoner av powershot a serie kameraer, mener å ha lest at du har hatt problem med ditt / dine kamera (er). Har selv et gåent a75 som er litt over 1 år gammelt. Har tidligere eid bl.a. a70, 2 x a60 og alle hadde problemer som jeg da fikk fikset innen 1 år etter kjøp. Lurer på hvilke rettigheter jeg har. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 Jeg har litt blandede erfaringer med reparasjoner/reklamasjoner. Det positive er at det er liten tvil om at reklamasjonsretten er 5 år på kompaktkameraer og at nettbutikken jeg kjøpte det gjennom (MPX) ikke var vanskelige å ha med å gjøre. Rask respons på epost osv. Det negative er at de som reparerer kameraer for Canon i norge bruker svært lang tid på reparasjonen. Begge gangene mitt nå 2,5 år gamle A70 har vært inne til reparasjon så har det tatt ca 2 måneder før jeg fikk kameraet tilbake. Det var ingen automatikk i å få lånekamera selv om det tok så vanvittig lang tid. Den ene gangen sa de også at de ikke hadde noen flere lånekameraer å låne ut i mellomtiden. Angående kvalitet så leste jeg over en tråd på dpreview der det var en som mente at A85 (produsert i japan) hadde både bedre byggekvalitet og bildekvalitet enn hans nye A620 (produsert i kina). Jeg tar sånt med en klype salt men er bekymret for at det kan være noe i det. Jeg tenker på å oppgradere til A610 (ikke A620) til våren men lurer altså på om det kommer en oppgradering før det. Grunnen til at jeg velger A610 og ikke A620 er ikke at det er billigere enn men at det har tekniske fordeler: Like stor brikke betyr at den med færrest megapixler får mindre støy. Samme prosesseringsbrikke betyr at den med færrest megapixler gir høyest hastighet på seriebilder. En ekstra bonus er at jeg får inn flere bilder på minnekortet. Bildekvaliteten begrenses nok av optikken så forskjellen i skarphet på 5 og 7 megapixler er nok marginal. Dermed velger jeg den med best egenskaper (A610). Lavere pris enn A620 er også et pluss i margen selv om ikke det er utslagsgivende. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 (endret) Takk for svar. Jeg har en liten bulk i kameraet mitt, så jeg vet ikke om de vil reperere det i henhold til reklamasjonsretten, men jeg får vel bare prøve. Angående a610, så er jeg helt med på ditt resonnement og har selv vurdert a610. Nå vingler jeg imidlertid mellom det og d50 dslr (som selges fra 5500,- for tiden) for å få større muligheter, bedre kvalitet på bildene og kameraet. Må legge til at a610 og a620 virker overpriset i Norge. I Østerrike (hvor jeg har bodd en del i det siste) selges f.eks. a610 for ca. 2100kr mange steder. Endret 16. januar 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Hei modellmakt. Et moment å ta hensyn til for deg, er at en dslr tåler mye mer bruk enn en kompaktmodell av den typen du eier. Virker som om du tar en del bilder, og jeg tror at i ditt tilfelle vil en oppgradering svare seg. Ser forøvrig også at den kompaktmodellen bjornkn bruker, Olympus C5060, koster ca 5000 hos Elite Foto. Vet at man da er oppe i dslr-pris, men jeg tror det er et godt alternativ. Har aldri lest om noen kjente problemer med den modellen, og optisk yter den nok bedre enn D50 kit. Mine eneste innvendinger mot et slikt kamera er at man ikke har muligheten til å bytte til optikk som gir kraftig bokeh (liten sensor), og mye støy på høy iso. Med 2,8 som største blender og brukbar iso 400 skulle du likevel kunne bruke det under mange forhold. Det var nå bare en liten tanke. Tror jeg ville forsøkt meg på å få det reparert på garantien uansett. Det blir mer for fremtiden at du må vurdere behovet for mer solid kamera. Det sier vel egentlig seg selv at et kamera til 2k ikke er beregnet på hardt bruk. Det er rett og slett for billig til at det kan være av skikkelig holdbar kvalitet. Først når man passerer 4k kan man forlange at kamera tåler 100.000 eksponeringer osv. Personlig tror jeg du kommer til å ende opp med en dslr til slutt. Du virker nok interessert i foto til å velge det. Regner med å høre mer om utviklingen i din historie etterhvert Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 Det sier vel egentlig seg selv at et kamera til 2k ikke er beregnet på hardt bruk. Det er rett og slett for billig til at det kan være av skikkelig holdbar kvalitet. Først når man passerer 4k kan man forlange at kamera tåler 100.000 eksponeringer osv.5447703[/snapback] Jeg vil bare legge til at kameraet mitt (A70) feilet etter bare 3000 eksponeringer og etter yttligere 2000 eksponeringer. Nå har jeg tatt ca 2000 etter det og lurer på hvor mye lengre det vil holde. Jeg synes det er for galt om kompaktkameraer ikke skal klare mer enn 10.000 eksponeringer før de bryter sammen. Men dette er vel noe produsentene har kalkulert med sånn at kameraene skal holde lengre enn garantitiden for folk flest og bryte sammen kortest mulig tid etter det for å holde salget jevnt høyt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Jeg er helt enig i at produsentene regner med en hyppigere utbyttingsrate enn før, og at det er galt. På '60-tallet hadde hvitevarer en estimert levetid på 25 år, på '80-tallet var den estimerte levetiden nede i 5-8 år. Dette er hvor lenge de mener produktene deres skal vare. Mht kamera er min Nikon FM fra 1976/77, og har tatt flere 100.000 bilder. Hadde den inne til service i '88, og hadde da ikke målbare avvik i lukkeren. Min nyere Eos 20D er garantert opp til 150.000 bilder. I '88 tror jeg FM'en hadde tatt dobbelt så mange bilder, uten å vise tegn til svakheter, and it's still going strong. 2000 bilder på et år er alt for dårlig, uansett pris og merke. 10.000 bilders levetid er også alt for lavt. Det får ikke hjelpe at det kanskje er gjennomsnittlig livsforbruk for en vanlig forbruker, det er likevel for lite. Et av poengene med digital er at man kan ta så mange bilder man lyster, uten at det koster en krone. Til slutt: Er det slik at Canon har høyere feilprosent på billigmodeller enn andre merker? Ser bare at de nevnes oftere i slike sammenhenger. Tenker da på tilfellet med Nokia og mobilmarkedet. Paradokset er at de som markedsleder har en feilprosent på 30, mens nærmeste konkurrent har under 10% feil. Utnytter disse to gigantene markedets moteluner til å føre lettlurte merkeslaver bak lyset? Ps: Har ikke hatt noe problem med min 20D. Strålende fornøyd, men det er jo ikke noen billigmodell jeg har. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Så vidt jeg kan bedømme, er ikke Canon verre enn de fleste andre merker på reklamasjoner. Olympus er derimot et merke som mange klager på, og da spesielt deres luke-løsning på mju-serien (både den digitale og filmbaserte). Har solgt tonnevis av Canon kamera de årene jeg har jobbet i fotobutikk, og det kommer inn meget få med feil. Når det gjelder videokamera, derimot, bør man holde seg unna Canon om man skal ha et kamera til under 6000 eller så. Meget høy feilprosent (stort sett drivverk), verksted som nekter å reparere kameraet etter to år (de vet nok om problemet) og elendig bildekvalitet i forhold til konkurrentene. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Takk for god og saklig info. Den bedre halvdel ønsker seg videokamera, så den anbefalingen skal jeg huske Lenke til kommentar
sarom Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Så vidt jeg kan bedømme, er ikke Canon verre enn de fleste andre merker på reklamasjoner. Olympus er derimot et merke som mange klager på, og da spesielt deres luke-løsning på mju-serien (både den digitale og filmbaserte). Har solgt tonnevis av Canon kamera de årene jeg har jobbet i fotobutikk, og det kommer inn meget få med feil. Når det gjelder videokamera, derimot, bør man holde seg unna Canon om man skal ha et kamera til under 6000 eller så. Meget høy feilprosent (stort sett drivverk), verksted som nekter å reparere kameraet etter to år (de vet nok om problemet) og elendig bildekvalitet i forhold til konkurrentene. 5448348[/snapback] Har har Canon 550i mange år og nå 850i siden den kom på markedet og begge har oppført seg eksemplarisk som Canon pleier, uten noen problemer. Når det gjelder bildekvaliteten til 850i så vil jeg si at den er god og veldig god i godt lys. Billigvideokameraene til Canon har kommet bra ut i mange tester og til og med best ut innen samme prisklasse. Hvordan du kan kalle bildekvaliteten elendig forstår jeg ikke. Begynner og minne meg om uerfarne el-kjøp selgere. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Tester tar aldri hensyn til holdbarheten til et produkt over tid. Bildekvaliteten har jeg ingen formening om, men merk deg at Afseth skrev i prisklassen under 6000. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Tester tar aldri hensyn til holdbarheten til et produkt over tid. Bildekvaliteten har jeg ingen formening om, men merk deg at Afseth skrev i prisklassen under 6000. 5449225[/snapback] Er enig i det du skriver om holdbarheten og tester. Ellers er 850i dyreste videokamera i sin serie og den koster ca 4000 kr. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Så vidt jeg kan bedømme, er ikke Canon verre enn de fleste andre merker på reklamasjoner. Olympus er derimot et merke som mange klager på, og da spesielt deres luke-løsning på mju-serien (både den digitale og filmbaserte). Har solgt tonnevis av Canon kamera de årene jeg har jobbet i fotobutikk, og det kommer inn meget få med feil. Når det gjelder videokamera, derimot, bør man holde seg unna Canon om man skal ha et kamera til under 6000 eller så. Meget høy feilprosent (stort sett drivverk), verksted som nekter å reparere kameraet etter to år (de vet nok om problemet) og elendig bildekvalitet i forhold til konkurrentene. 5448348[/snapback] Har har Canon 550i mange år og nå 850i siden den kom på markedet og begge har oppført seg eksemplarisk som Canon pleier, uten noen problemer. Når det gjelder bildekvaliteten til 850i så vil jeg si at den er god og veldig god i godt lys. Billigvideokameraene til Canon har kommet bra ut i mange tester og til og med best ut innen samme prisklasse. Hvordan du kan kalle bildekvaliteten elendig forstår jeg ikke. Begynner og minne meg om uerfarne el-kjøp selgere. 5449169[/snapback] Ang. driftsikkerhet så skriver jeg dette basert blant annet ut fra egne erfaringer fra eget videokamera (MV550i... to feil i løpet av to år. Lagt på hylla nå fordi verkstedet nekter å reparere reklamasjonssaker). Jeg kan ikke basere mine påstander på en eller to erfaringer med ett kamera like lite som du kan basere dine påstander på erfaringer med to videokamera. Men av videokamera vi får inn til service, så er dette omtrent utelukkende Canon kamera i den billigste serien (mv5-6-7-8xx). Kan ikke huske sist vi fikk et kamera fra Panasonic eller Sony som måtte sendes til service. Har du sammenlignet bildekvaliteten til disse mot f.eks Panasonic sine kamera i samme prisklasse? Det har jeg, og det er tydelig forskjell. Sammenligner man med kamera til bare tusenlappen mer (Panasonic GS-75) så er det et hav av forskjell. MV550i gir kornete bilder i dårlig lys... hos MV850i så hakker faktisk bildet så fort man kommer inn i "koselig innebelysning". Panasonic sine kamera takler dette uten problemer. Canon er bedre på mye zoom og ekstrautstyr. Panasonic GS-75 er til og med bedre enn dyrere Canon modeller i 6-7.000 kroners klassen. Jeg kjenner ingen som har sett lignende sammenligninger som er uenige med meg. Vi demonstrerer ofte disse billige kameraene for kundene på en TV i butikken, og de som ser denne demonstrasjonen, velger vanligvis fort vekk Canon til fordel for Panasonic og Sony (som er de to andre merkene vi fører) selv om jeg ikke sier noe om kvaliteten på forhånd. Jeg lar kundene velge selv. Mulig Canon er bedre enn JVC, Hitatchi, Samsung og andre kamera, men det vet jeg ikke da vi ikke fører disse. Canon videokamera vinner omtrent alt som er av tester på f.eks Din Side. Hvorfor kan man jo lure på, men det virker noe rart når de vektlegger mye zoom sterkere enn faktisk bildekvalitet. I siste test på Forbrukerrapporten der over 40 kamera var testet, gikk de tre første plassene til Panasonic kamera. Canon sine falt ganske langt ned i testen. Så tester er helt klart veldig individuelle. Skal du begynne å kalle meg en "uerfaren el-kjøp selger", så må jeg bare få lov til å si at jeg har merket meg hvor pro-Canon du er i alt du sier på dette forumet og hvordan du angriper meg hver gang jeg kommer med noe som ikke faller positivt ut for Canon. Mulig jeg virker anti-Canon på enkelte områder, men jeg mener selv jeg har grunnlag for disse påstandene. Merk det at jeg samtidig, i samme innlegg, hevder at Canon digital stillbildekamera er bedre enn mange andre merker når det gjelder driftsikkerhet. Også det basert på påstander... Akkurat DET regner jeg med at du er enig i. Er også pro-canon på andre områder. Jeg mener at ingen andre av de merkene vi fører klarer å hamle opp med Canon A610/620 f.eks. Les litt mer av det jeg skriver, så ser du faktisk at jeg ikke er så anti-Canon som du kanskje håper. Mulig jeg er litt kvass i min kritikk, men jeg tåler ikke å bli kalt "uerfaren el-kjøp selger", da jeg ikke engang jobber på El-kjøp. Klarer du ikke å føre en normal diskusjon uten å komme med så totalt unødvendig og useriøs skittkasting, så får du tåle litt tilbake. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Et evig problem med slike forumer er at det finnes mange merkefreaker. Mange mennesker identifiserer seg med utstyret de eier, og tar kritikk som "skittkasting" mot egen person. Slike holdninger bør man legge av seg når man ønsker å delta i en seriøs debatt. Mange har sikkert merket at jeg personlig er ganske kritisk til de merkene jeg selv bruker (sett bort fra mine fantastiske gamle Rollei'er). Jeg sabler mine egene zoomer ned som dårlig (18-55) og såvidt akseptabel (Sigma). Det er fordi årelang erfaring har gitt meg kompetanse til å vurdere dette i daglig bruk, og fordi jeg derfor vet at de ikke holder mål. Mine zoomer er bare dingser jeg eier, ikke en del av min personlighet. Vet også at det gjelder Afseth, han er nemlig også Canon-bruker. Hvis man ikke er i stand til å være kritisk til sine eiendeler har man ingenting å bidra med i en slik diskusjon. Du er sikkert en grei kar, selv om du liker EF-S 18-55, men meningene dine kan ikke tillegges mye vekt. Det blir som om en Lada-eier blandet seg inn i bildiskusjoner med argumentasjonen om å flytte seg fra a til b. Det er ikke hensikten med dette forumet. Hvis ingen var kritiske, drev vi alle med pin-hole Brownies fremdeles. Råd til alle "nybegynnere" innen avansert fotografi: Lær dere å ta kritikk for deres valg av utstyr først som sist. Hvis ikke kommer sjelen deres til å ta skade av å være aktive på foraer som dette Lenke til kommentar
mandela Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 (endret) Nå har den tråden sporet helt av. Hva angår videokamera så kan jeg bare si at innen basehopping- og fallskjermshoppingmiljøet som jeg har et lite innblikk i er det kun sony som gjelder. Overlegen holdbarhet og meget god bildekvalitet. Dette gjelder kameraer rundt 10000-15000 kr. PMnormal, takk for tipset om Olympus C5060, kameraet så avskrekkende ut Jeg ville overhodet ikke vært i tvil for å gå for speilreflex hvis det ikke fantes den fordømte videofunksjonen i kompakte (som alltid kommer godt med når jeg er på reisefot, har tatt opp den del "uforglemmelige situasjoner" med denne), å ha med 2 kameraer er jo et alternativ, men ikke et førstevalg for meg. Endret 16. januar 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Den ser fæl ut ja, men gjør jobben skikkelig. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Nå går denne diskusjonen under galt emne, men et svar til. Det er klart at et kamera som koster ca 1000 kr mere bør være bedre. Og det var for at du kalte bildekvaliteten "elendig" at jeg reagerte og dette med El-kjøp kom ut av meg. Bladet "Digital Word" (forøvrig ikke det mest seriøse blad på markedet) testet noen rimlige videokameraer under kr 5000 i nr. 3. 2005. Der skriver de at Canon 850i er det beste kameraet for opptak i innedørs og svak belysning. Det fokuserer fort og gjengir farger bra, det er lyssterkt uten "grøtete" bilde. Men de skriver også at 850i fokuserer langsomere enn de øvrige. De øvrige er JVC D270E, Panasonic GS21 og Sony HC17E. Så her er jeg faktisk enig med konklusjonen til bladet. Og jeg er faktisk ikke pro-Canon i alt jeg sier på dette forumet. Jeg har også uttalt ar Nikon, Pentax og Panasonic har mange bra kameraer. Og jeg har også hatt mye positiv omtale av deg og ditt arbeidssted. Noe jeg sikkert også kommer til å ha i fremtiden. Borstett fra uttalelsen jeg ikke likte, ligger dere på et nivå langt over El-kjøp. Hilsen lykkelig Nikon, Canon, Pentax og Panasonic-eier. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Beklager min vasse tone, men reagerte på El-kjøp uttalelsen (har nok litt fordommer mot El-kjøp begge to ) Som sagt, så har testere forskjellige meninger. Jeg er ikke enig med testen du referer til, og det var forøvrig de samme som lagde testen i Dagbladet for en stund tilbake, som skapte ganske mye skriverier rundt omkring i seriøse fotoblader om useriøse tester. Ble av flere kalt "skandaletest" og det som verre var. Har ikke lest testen du refererer til, så skal ikke uttale meg om denne. Saken er at enkelte tester har motsatt mening av Digital World, så man kan vel sjelden avgjøre en sak utfra tester. Man får ha sin egen, private mening, og da blir man sikkert fornøyd med kjøpet man gjør. Min mening: Jeg kjøpte MV550i kun som player/recorder til datamaskinen, og har et Panasonic jeg kjøpte for 4000 som jeg bruker som videokamera. Sammenligner jeg disse to, er Panasonic'en best og gir renest bilde og minst etterslep når bildet blir dårlig. Hører også betydelig mindre motorstøy og penere lyd på Panasonic'en. Tross kun player/recorder bruk, har Canon kameraet mer eller mindre gitt opp, mens Panasonic'en er still going strong. Men igjen, man har forskjellig oppfatning av ting. MV850i har fått renere bilde, men til gjengjeld så merker jeg hakking i bildet når man beveger kameraet i dunkel belysning. Takk for pen omtale av butikken. Ta godt i mot vår nye medarbeider som hadde sin første arbeidsdag i dag... hun er fortsatt litt uerfaren, men lærer fort Hilsen lykkelig Canon, Panasonic og Nikon-eier (ja, lykkelig Canon-eier tross MV550i... har et Ixus V3 som fortsatt er så godt at jeg ikke ser noen grunn til å bytte det ut). Lenke til kommentar
modin Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Støtter opp om Afseth her, skjønner at Sarom er glad i Canon kameraene sine, jeg har selv canon DSLR men Sony videokamera. Sony lager faktisk bedre videokameraer i konsumentklassen. Det at canon putter 20x zoom i kameraer med samme fysiske størelse som sony har 10x zoom gjør ikke canon bedre, det betyr bare at canon gir en lang mars i lystyrke og optisk kvalitet. Sony har desuten alltid vært det store merke innen videokameraer for hjemmebruk. Skal ikke si noe om proff men tror de er temmelig populær der også. Poenget mitt er at selv om jeg har et Canon DSLR kan jeg faktisk innrømme at canon sine videokameraer ikke er noe særlig. Printerne dems har heller ikke noe særlig god byggekvalitet, de gir sikker bra bilder men det hjelper ikke meg når papirmating og diverse annet er elendig. Synes HP har mye bedre printere, men jeg ville jo aldri kjøpt et HP kamera, siden de lager elendige fotoutstyr. Jeg kjøper faktisk det merke som har kompetanse på det feltet jeg kjøper produktet på. Jeg har heller ingen problemer med å innrømme at Nikon lager vel så bra utstyr som canon når det kommer til foto. Kanskje det er noe å tenke på for dem som ser på canon som det eneste saligjørende, at for inntill 20 år siden var Nikon helt alene på pressefotografmarkedet ingen proffer ville satse på Canon fordi det ikke var bra nok. D70 er et mye bedre kamera enn 350D eneste grunnen til at jeg valgte 350D er håpet om engang og oppgradere til et bedre Canon hus, desuten muligheten til å bruke gamle Nikkor'er med en fysisk overgang Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Amen til den, modin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå