Spinnvill88 Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Har kjøpt meg en produkt som har gått dundass, og har fått bekreftet fra selger at de krediterer meg mine utlegg. Hvis jeg har forstått det riktig, så gjelder dette: Frakt til meg, salgsum på vare og returfrakt til dem? Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 de skal betale alt sammen., Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 De skal i utgangspunktet betale deg alle kostnader du har hatt som følge av at varen har hatt en mangel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 For å få den fulle oversikten anbefaler jeg å lese seg opp på paragraf 26-36 i forbrukerkjøpsloven. Da unngår du å trampe i salaten ved å kreve for mye eller å ta til takke med noe mindre enn du har krav på. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 tror nok du må betale frakt til! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 tror nok du må betale frakt til! 5444448[/snapback] Det er det jeg tror også, men skal studere loven for å være 100% sikker Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 tror nok du må betale frakt til! 5444448[/snapback] Det er det jeg tror også, men skal studere loven for å være 100% sikker 5444455[/snapback] Står klart i §33 som også henviser til reglene om utmåling av erstatning i kap. 11. I § 33 første ledd står det at forbruker har krav på å få dekket alle sine kostnader som følge av at tingen har en mangel. Men så har man problemet om porto skal kunne blitt krevet dekket. Her har man to stillinger: 1. Man har juridisk litteratur som mener at man ikke skal få dekket porto, jfr. Selvig Kjøpsrett til studiebruk. 2. Vi har en underrettsdom der Forbrukertvistutvalget i sak nr. 20040256 dømte Elkjøp Norge AS til å omlevere en Playstation 2 samt å dekke porto mm. med kr. 105. Men det er også i bransjen vanlig å få dekket porto så vidt jeg vet (ihvertfall de seriøse aktørene) så kanskje man kan begrunne det i en utbredt praksis også. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 tror nok du må betale frakt til! 5444448[/snapback] Det er det jeg tror også, men skal studere loven for å være 100% sikker 5444455[/snapback] "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten risiko for at kunde ikke får dekket sine utlegg av selgeren" står det ordrett i forbrukerkjøpsloven. Kunde skal betale null. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 tror nok du må betale frakt til! 5444448[/snapback] Det er det jeg tror også, men skal studere loven for å være 100% sikker 5444455[/snapback] "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten risiko for at kunde ikke får dekket sine utlegg av selgeren" står det ordrett i forbrukerkjøpsloven. Kunde skal betale null. 5445140[/snapback] Men du må være forberedt på å legge ut for frakten...... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Ja, men dette skal du få refundert etterpå. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Selvfølgelig ! Vanlig prosedyre hos oss ihvertfall, men sjekk at de faktisk har HUSKET å ta med utlegget i for frakten Det er nemlig fort gjort å glemme, da det må legges inn manuelt...... Ble nylig lært opp for å kunne "vikariere" for returansvarlig hvis han blir syk eller av andre årsaker ikke er på jobb, og jeg love at det ligger faktisk ganske mye jobb bak hver retur ! Men uansett; du skal normalt sett få refundert utlegg for frakten. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Dersom sluttkunde reklamerer direkte mot oss, ordner vi alt med frakt og slikt. Ingen utlegg, og ikke noe som trenger å bli refundert. Egentlig det enkleste for oss, og også det greieste for kunden, som da slipper å styre med å beregne hvor mye han/hun skal ha igjen. Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Så hvis jeg kjøper et produkt som kommer på 1000kroner innkludert frakt, og får "innvilget" retur, da får jeg 1000kroner pluss de 112kronene norgespakken koster meg? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Kan ikke se noen grunn til at du ikke skulle få det. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Så hvis jeg kjøper et produkt som kommer på 1000kroner innkludert frakt, og får "innvilget" retur, da får jeg 1000kroner pluss de 112kronene norgespakken koster meg? 5445778[/snapback] Som tee sier, så lenge du har dokumentasjon på returfrakten skal du få penger for den også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå