Gå til innhold

Reklamasjon, selger betaler hva?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tror nok du må betale frakt til!

5444448[/snapback]

Det er det jeg tror også, men skal studere loven for å være 100% sikker :)

5444455[/snapback]

Står klart i §33 som også henviser til reglene om utmåling av erstatning i kap. 11.

I § 33 første ledd står det at forbruker har krav på å få dekket alle sine kostnader som følge av at tingen har en mangel.

Men så har man problemet om porto skal kunne blitt krevet dekket.

Her har man to stillinger:

1. Man har juridisk litteratur som mener at man ikke skal få dekket porto, jfr. Selvig Kjøpsrett til studiebruk.

2. Vi har en underrettsdom der Forbrukertvistutvalget i sak nr. 20040256 dømte Elkjøp Norge AS til å omlevere en Playstation 2 samt å dekke porto mm. med kr. 105.

Men det er også i bransjen vanlig å få dekket porto så vidt jeg vet (ihvertfall de seriøse aktørene) så kanskje man kan begrunne det i en utbredt praksis også.

Lenke til kommentar

5444448[/snapback]

5444455[/snapback]

"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten risiko for at kunde ikke får dekket sine utlegg av selgeren" står det ordrett i forbrukerkjøpsloven.

Kunde skal betale null.

Lenke til kommentar

5444448[/snapback]

5444455[/snapback]

"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten risiko for at kunde ikke får dekket sine utlegg av selgeren" står det ordrett i forbrukerkjøpsloven.

Kunde skal betale null.

5445140[/snapback]

Men du må være forberedt på å legge ut for frakten......

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ! Vanlig prosedyre hos oss ihvertfall, men sjekk at de faktisk har HUSKET å ta med utlegget i for frakten :blush: Det er nemlig fort gjort å glemme, da det må legges inn manuelt......

Ble nylig lært opp for å kunne "vikariere" for returansvarlig hvis han blir syk eller av andre årsaker ikke er på jobb, og jeg love at det ligger faktisk ganske mye jobb bak hver retur ! Men uansett; du skal normalt sett få refundert utlegg for frakten.

Lenke til kommentar

Dersom sluttkunde reklamerer direkte mot oss, ordner vi alt med frakt og slikt. Ingen utlegg, og ikke noe som trenger å bli refundert. Egentlig det enkleste for oss, og også det greieste for kunden, som da slipper å styre med å beregne hvor mye han/hun skal ha igjen.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg kjøper et produkt som kommer på 1000kroner innkludert frakt, og får "innvilget" retur, da får jeg 1000kroner pluss de 112kronene norgespakken koster meg?

5445778[/snapback]

Som tee sier, så lenge du har dokumentasjon på returfrakten skal du få penger for den også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...