Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Glemt Nettverksnøkkel - Hvordan fikse/lage nytt ne

Anbefalte innlegg

Hei! Har jobbet en del med naboens datamaskin i helgen, og den er nå helt fin igjen -nesten. Det eneste som ikke virker er det trådløse nettverket.

Jeg trykker på "Vis tilgjengelige nettverk", eller hva det heter, og nettverket kommer opp. Så skal vi skrive inn nettverksnøkkelen, men det har han selvfølgelig glemt.

Er det mulig å endre dette passordet? Evt. lage nytt trådløst nettverk? Ettersom han ikke kommer seg inn på det som er der i dag?

Mvh 2bb1 :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har vel en trådløs ruter. Enten så kobler du deg til den med kabel og logger deg inn eller så resetter du hele dritten og setter den opp på nytt. Regner med at de eneste innstillingene er internettilkobling, trådløst oppsett og evt. åpne porter. Folk som glemmer slike passord er gjerne bruker som ikke vet hva åpne porter er en gang, så du kan mest sannsynlig stryke den delen av lista :p

Lenke til kommentar

Ja trådløs router har han ^^. Har koblet til med kabel, og internetten fungerte fint. Men hvordan logger jeg da inn? Og skifter passordet til det trådløse nettverket? Evt. hvordan restetter jeg hele "driten"?

Endret av 260202
Lenke til kommentar

Jeg regner med at routeren har et webgrensesnitt. Med litt flaks er det ikke passordbelagt og du kan logge inn. IP-adressen til routeren er den samme som default gateway for maskinen som er koblet til den.

Har han passord der også, og ikke husker dette heller så er det snakk om resetting. Jeg tipper du finner et lite hull bak på boksen med en senket knapp du kan holde inne med binders. Prosedyren avhenger fra modell til modell. Si hvilken rouuter det er så kan jeg finne det fort ut for deg :)

Lenke til kommentar

Crap, den har ikke noen reset-funksjon...

Glemte passordet på min egen istad :) Kom på det igjen da, heldigvis.

Hva er 3com-nummeret på den? Det begynner på 3c og står nede til høyre på etiketten under

edit: 3c-nummeret er det du bruker for å identifisere den hos 3com med, som Akira sier :)

Endret av enden
Lenke til kommentar

Ruoteren har forresten en egen funksjon for de som har glemt passordet. Har aldri brukt denne, så jeg vet ikke hvordan den fungerer, men det er sikkert noe spørsmål/svar-greier. Kanskje naboen din klarer det i det minste :)

Ellers:

Forgotten

Password and Reset

to Factory Defaults

If you can browse to the Gateway configuration screen but cannot log on

because you do not know or have forgotten the password, follow the

steps below to reset the Gateway to it’s factory default configuration.

CAUTION: All your configuration changes will be lost, and you will need

to run the configuration wizard again before you can re-establish your

Gateway connection to the Internet. Also, other computer users will lose

their network connections whilst this process is taking place, so choose a

time when this would be convenient.

1 Remove power from the Gateway.

2 Disconnect all your computers and the cable/DSL modem from the

Gateway.

3 Using a straight through Ethernet cable, connect the Ethernet Cable/DSL

port on the rear of the Gateway to any one of the LAN ports.

4 Re-apply power to the Gateway. The Alert LED will flash as the Gateway

starts up, and after approximately 30 seconds will start to flash more

slowly (typically 2 seconds on, 2 seconds off). Once the Alert LED has

started to flash slowly, remove power from the Gateway.

5 Remove the cable connecting the Cable/DSL port to the LAN port, and

reconnect one of your computers to one of the Gateway LAN ports.

6 Re-apply power to the Gateway, and when the start-up sequence has

completed, browse to:

http://192.168.1.1

and run the configuration wizard. You may need to restart your computer

before you attempt this.

7 When the configuration wizard has completed, you may reconnect your

network as it was before.

Lenke til kommentar

Hva er 3com-nummeret på den? Det begynner på 3c og står nede til høyre på etiketten under

edit: 3c-nummeret er det du bruker for å identifisere den hos 3com med, som Akira sier :)

5443293[/snapback]

Tror det er denne routeren.

Endret av 260202
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

5443293[/snapback]

Nummeret på rounteren er 3CRWE41196, men jeg finner den ikke på www.3com.no

Kan noen hjelpe meg med å finne den guiden? Evt. guide meg gjennom "hvordan restarte et trådløst nettverk"?

Lenke til kommentar

Var nedom naboen i går en snar-tur for å se om det gikk. Jeg koblet til via kabel, så gikk jeg å restartet den trådløse routeren (som forsåvidt ikke var i bruk), så tok jeg vekk internettkabelen og prøvde og koble til med det trådløse. Fortsatt trengte jeg passord for å 'logge' på det trådløse nettverket. Hva er det jeg ikke skjønner her? :(

Endret av 260202
Lenke til kommentar

Du skal koble den trådløse routeren til en datamaskin med en kabel, og så bruker du den faste ip- adressen til routeren (se i manualen) til å koble deg til via en nettleser. Hos 3Com er default passord "admin". Det må du skrive inn i dt første bildet som dukker opp.

Mens du holder på med dette, trenger du ikke være koblet til "internett" på noe vis. alt du skal gjøre er å konfigurere routeren.

Hos 3com finner du forresten veiviser- programvare som forenkler jobben.

Lenke til kommentar
Du skal koble den trådløse routeren til en datamaskin med en kabel, og så bruker du den faste ip- adressen til routeren (se i manualen) til å koble deg til via en nettleser.  Hos 3Com er default passord "admin". Det må du skrive inn i dt første bildet som dukker opp.

5526391[/snapback]

Det er det som er problemet; Når jeg tar en ledning fra selve ADSL-modemet inn i den trådløse routeren, så er der ikke flere utganger til den som skal gå til datamaskinen. Det er bare en trådløs router, ikke noe trådløs m/ hub (feks 4 porter) eller hva det heter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...