Gå til innhold

Får virus selv etter formatering!

Anbefalte innlegg

Først skadet den kaspersky virus databasen, så formaterte jeg og installerte nod32, nå fungerer heller ikke det, så installerte jeg f-secure og scanna gjennom pcn, den fant et virus i bf2.exe så jeg sletta. Har også problemer med å launche catalyst control center, Har 2 lagringsdisker, skjønner ikke hvordan jeg kan få samme virus etter formatering, er internett vanene mine feil? går jeg inn på sider med virus? begynner å bli ganske fortvilet :( Bruker også zone alarm brannmur

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en rekke virus som leter etter åpne sårbare maskiner. En maskin er sårbar etter en basisinstallasjon av operativsystemet før sikkerhetspatcher/oppgraderinger er installert. Mange virus trenger ikke mer enn at maskinen er på nettet for å gå til angrep på den. Er operativsystemet oppdatert?

Lenke til kommentar

Vel, fjern nettverkskabelen/tilgang til internett fra porten for du installerer antivirus. Eller om du har pirat antivirus kan det hende det kommer med integrert virus eller noe, om så prøv gratis og lovlig antivirus, avast (google it). Annen løsning er om du ikke bruker windows installasjonen til formatering, noen virus klarer å unslippe den. Nå har jeg ikke et program som jeg faktisk har prøvd selv på hodet, men søk litt og let etter et open source formateringsprogram som du kan starte opp i fra eks cd/diskett.

Lenke til kommentar

Har du flere harddisker/parisjoner på maskina?

Kobla du fra eventuelle andre disker før du formaterte?

Formaterte du alle partisjonene på den disken som inneholder OS?

Har du ikke gjort dette kan viruset ligge på de andre diskene/partisjonene og infisere maskina under nyinstallasjon.

Har vært plaga med lignende selv og endte med å kobla fra de andre diskene, slette partisjonene på OS disken og opprette nye før installasjon.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Først skadet den kaspersky virus databasen, så formaterte jeg og installerte nod32, nå fungerer heller ikke det, så installerte jeg f-secure og scanna gjennom pcn, den fant et virus i bf2.exe så jeg sletta. Har også problemer med å launche catalyst control center, Har 2 lagringsdisker, skjønner ikke hvordan jeg kan få samme virus etter formatering, er internett vanene mine feil? går jeg inn på sider med virus? begynner å bli ganske fortvilet :( Bruker også zone alarm brannmur

5443151[/snapback]

Hvilket bf2.exe virus var det? ~e5000.exe ? Det er ikke et virus.

Husk at enkelte virusprogrammer er over-sensitive og kan faktisk ta feil og tro at enkelte programmer og/eller prosesser er virus når de egentlig ikke er det pga. f.eks fordi programmet prøver å få kontakt med en server på en spesiell port, noe BF2 gjør.

Hvis du ikke har noen reelle synlige problemer, spyware som dukker opp i Iexplore eller nede ved klokka er det mest sannsynelig at antivirus-programmene du bruker er på bærtur og rett og slett tar feil / detekterer noe legitimt som om det skulle vært virus/spyware, det skjer ikke rent sjeldent med f.eks Norman/Norton,f-secure og Zonealarm.

Ikke bruk system-restore funksjonen i windows, den er veldig usikker og sårbar, og sørger effektivt for at enkelte virus kan gjemme seg der og opprette seg selv igjen uansett hva du har av antivirus og/eller scannere. System restore bruker også uhordelig mye ressurser/cpu-tid og HD-plass. Bruk heller et manuelt program for å ta en image av hele installasjonen din når den er slik du ønsker den, f.eks med Acronis SystemRestore / DiskImager.

Win32 PE står for Windows 32bit Preinstalled Enviroment, dvs. brukt av f.eks boot-cd'er som intallerer et operativsystem eller såkalte Live-OS cd'er hvor man kjører hele OS'et fra CD uten HD, eller såkalte gjenopprettings-CD'er som ofte følger med produsenter. Det er tvilsomt at Win32 PE er et virus, med mindre det er et meget avansert virus som lager en egen boot-seksjon for seg selv, noe jeg aldri har hørt om.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Ikke bruk system-restore funksjonen i windows, den er veldig usikker og sårbar, og sørger effektivt for at enkelte virus kan gjemme seg der og opprette seg selv igjen uansett hva du har av antivirus og/eller scannere. System restore bruker også uhordelig mye ressurser/cpu-tid og HD-plass. Bruk heller et manuelt program for å ta en image av hele installasjonen din når den er slik du ønsker den, f.eks med Acronis SystemRestore / DiskImager.

5489632[/snapback]

Ikke enig i den. System restore er et greit verktøy for å tilbakestille dersom du får småproblemer, og tar bare få minutter å gjennomføre. Kan glatt spare deg for mye frustrasjon. Riktig bruk betinger dog en viss minimumskjennskap til systemet;

- slå av restore for annet enn systemdisken

- juster ned plassen den kan ta av disken

- når du først tar den månedlige hovedrengjøringa slett gamle restorepunkter

- dersom du har et malwareproblem slå av restorefunksjonen når maskina synes rein,reboot og sett den på igjen

- mange anbefaler å skru av restore _før_ du tar en virusrens, men da har du et problem dersom du fjerner for mye

Til eksempel: Jeg reinstallerte XP i januar 2003, har ghostet et image av systemdisken hver måned siden da; aldri hatt behov for å bruke det. System restore derimot har jeg brukt 4-5 ganger, oftest fra safe mode ved herpa driverinstallasjoner. Da jeg ga den bort i november, etter 2 år og 10 mnd, var det kun hovedkortet og systemdisken som var originalt, men dønn stabil fortsatt.

Bernt K

Lenke til kommentar

Problemet er at systemrestore kjører i bakgrunnen hele tiden med en "listener" som scanner gjennom minnet hele tiden for å detektere installsjoner slik at den automatisk lager en image før dette blir iverksatt. Det bruker mye CPU-tid og kan gå hardt utover CPU-intensive programmer som DVD-ripping/brenning,spilling osv.

Man kan skru av System Restore sin automatiske funksjon i Services og / eller gpedit..msc ("kjør...") uten å direkte fjerne det, slik at man heller kan manuelt ta en "image" ved behov slik at System Restore ikke kontinuerlig jobber i bakgrunnen hele tiden.

Lenke til kommentar
Problemet er at systemrestore kjører i bakgrunnen hele tiden med en "listener" som scanner gjennom minnet hele tiden for å detektere installsjoner slik at den automatisk lager en image før dette blir iverksatt. Det bruker mye CPU-tid og kan gå hardt utover CPU-intensive programmer som DVD-ripping/brenning,spilling osv.

Man kan skru av System Restore sin automatiske funksjon i Services og / eller gpedit..msc ("kjør...") uten å direkte fjerne det, slik at man heller kan manuelt ta en "image" ved behov slik at System Restore ikke kontinuerlig jobber i bakgrunnen hele tiden.

5489893[/snapback]

Vel, det kan kanskje stjele et par Hz; de eneste tidspunktene den virkelig slår til er når den lager et restore punkt; ved boot, etter 10t kontinuerlig bruk, etter 24t, ved installasjon som "vekker" den. Disse få herzene/ megabytene får den gjerne av meg.

Bernt K

Lenke til kommentar

"Vel, det kan kanskje stjele et par Hz; de eneste tidspunktene den virkelig slår til er når den lager et restore punkt; ved boot, etter 10t kontinuerlig bruk, etter 24t, ved installasjon som "vekker" den. Disse få herzene/ megabytene får den gjerne av meg.

Bernt K"

Av meg og :), men husk å slå av systemopprettingen hvis du blir infisert av virus, de har en lei tendens til å gjemme seg der og reinstallere seg ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Ikke enig i den. System restore er et greit verktøy for å tilbakestille dersom du får småproblemer, og tar bare få minutter å gjennomføre. Kan glatt spare deg for mye frustrasjon. Riktig bruk betinger dog en viss minimumskjennskap til systemet;

- slå av restore for annet enn systemdisken

- juster ned plassen den kan ta av disken

- når du først tar den månedlige hovedrengjøringa slett gamle restorepunkter

- dersom du har et malwareproblem slå av restorefunksjonen når maskina synes rein,reboot og sett den på igjen

- mange anbefaler å skru av restore _før_ du tar en virusrens, men da har du et problem dersom du fjerner for mye

Det er veldig viktig at du skrur av system restore før du kjører virus scan.

Microsoft har nemlig lagt det opp slik at ingen programmer, ikke en gang antivirus programmer, får tilgang til informasjonen som er lagret her. Bare sjekk ut hjemmesidene til fkes symantec, og du vil se at første skritt på veien for å fjerne virus er nesten alltid å skru av system restore.

Å skru av systemrestore er alltid det første jeg gjør etter en fersk installasjon. Har aldri fått nevneverdige problemer pga det. Har skifete ut både software og hardware uten problemer, med dette skrudd av.

Lenke til kommentar

Du bør ikke boote en upatchet ren windows xp install første gang med internett

forbindelse aktivert. Få tak i Autopatcher. Autopatcher er en samlet pakke

som oppdateres månedlig (iallefall for WinXP som jeg har sett) og lar deg installere

alle servicepack2->patches i en fei, med opsjoner for mye annet du nok vil ha.

Service pack 2 og Autopatcher for Xp Januar 2006 er forsåvidt siste versjon.

Fungerer utmerket.

Alternativt kan du også lage en komplett WinXp install cd med programmet Nlite.

Så kan du ha en Windows Xp cd med service pack 2 og alle patcher deretter til dags dato, klar for installasjon på en cd...

zzzzzzz...

Forøvrig virker dette jo veldig rart.

Virker som viruset har befestet seg i RDB blokka på harddisken eller på ett medium du har oversett. Nod32 skal jo klare brasene fint.

Lenke til kommentar

Angående Ati Catalyst Control Center:

Jeg gjetter på at du får feilmelding om cli.exe i oppstarten. Catalyst Control Center baserer seg på .Net Framework, så derfor må du til Windows Update og laste ned .Net pluss alle service packs til .Net.

Ellers vil du få denne feilmeldingen ved hver oppstart, og sannsynligvis ikke kunne bruke Control Center, men skjermkortet oppfører seg som normalt i spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...