Bluum Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Ser at emnet er tatt om noen ganger før, men here we go...again Til spilling og altmuligbruk, hva fungerer best? Hva er det som gjør intel sine prosessorer så mye raskere i Hz enn AMD sine, er det den lave L1 Cachen? Hvilken socket er best hos de forskjellige? AMD: Sempron eller Athlon Intel: P4 eller D Begge: en eller to kjerner? Hva er best til: Spilling; video\musikk; surfing/jobbing og er det ene merket rimeligere enn det andre med tanke på utese for pengene? Har masse spørsmål som jeg trenger svar på!! Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Huff... ikke enda en Det er delte meninger om dette, og det kommer det alltid til å være... Beste socketen er vel den nyeste. LGA 775 hos intel, og 939 hos AMD. Sempron er jo billigversjonen fra AMD, til en annen socket igjen. Pentirum 4 D er jo dual core versjonen fra Intel. En eller to kjerner? Jeg ville gått for to, ettersom du da er klar for fremtiden, selv om det er få programmer som støtter dette idag. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Siden du ser at det er tatt opp før korfor ikkje lese igjennom de trådene? Det er lite sannsynlig du får andre svar her....... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Ser at emnet er tatt om noen ganger før, men here we go...again 1. Til spilling og altmuligbruk, hva fungerer best? 2. Hva er det som gjør intel sine prosessorer så mye raskere i Hz enn AMD sine, er det den lave L1 Cachen? 3. Hvilken socket er best hos de forskjellige? 4. AMD: Sempron eller Athlon 5. Intel: P4 eller D 6. Begge: en eller to kjerner? Hva er best til: Spilling; video\musikk; surfing/jobbing og er det ene merket rimeligere enn det andre med tanke på utese for pengene? Har masse spørsmål som jeg trenger svar på!! 5443032[/snapback] 1. AMD er best (marginalt) til spilling. Til "generellt bruk" er det så å si ikke merkbar forskjell (da tenker jeg generellt bruk som litt word skriving, litt bildebehandling, litt video encoding, litt webbrowsing, litt av hvert men ikke veldig mye av EN ting...først da kan du begynne å se deg om etter en CPU spesiellt til det bruket) 2. Intel sine CPU'er gjør mindre pr MHz enn AMD sine, derfor må de opperere på høyere frekvens enn AMD sine tilsvarende for å få noenlunde samme ytelse. (Noen vil kanskje si at AMD kan senke Mhz på sine CPU'er i forhold til Intel. men det blir to sider av samme sak) Se på ratingen på AMD cpu'er Mhz betyr dritt og ingenting i dag.. 3. som nevnt tidligere, til intel: Socket 775/LGA er nok det tryggeste valget. For AMD er det Socket 939. 4. Semperon er AMD sin billig cpu. Samme som Celeron er for Intel (ergo gå for Athlon64 /X2) 5. Ville valgt den nye Pentium D som er basert på 65nm teknologi hvis jeg skulle valgt Intel. 6. Definitivt 2 kjerner. Du tjener kanskje 10% ytelse i spill i dag med en Single core med samme pris som en dual core i dag, men om ikke lenge kommer dual core spillene for fullt, og da er det bare å sitte å rive seg i håret for dem som har single core og er ytelsesfreaks Se quake 4 testen på firiringsquad for en sammenligning på hva dual core kan gjøre i spill som støtter det (og dem kommer det bare til å bli mer og mer av. http://www.firingsquad.com/hardware/quake_...re_performance/ Endret 15. januar 2006 av MrLee Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Til spilling eller arbeid generellt bør du i dag velge AMD, men hvis du driver mest med encoding kan det være lurt å velge prosessorer fra Intel. Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 AMD til mindre forutsigbare jobber (spill o.l.) Intel til jobber som er lett og forutse for prosessoren (Encoding o.l. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 Okay, blir viktig for meg å ha det som takler spill best, selv om det ikke skal bruke evigheter på alt anna heller. Dette forsterker bare min lyst på 3700+ Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Okay, blir viktig for meg å ha det som takler spill best, selv om det ikke skal bruke evigheter på alt anna heller.Dette forsterker bare min lyst på 3700+ 5448297[/snapback] Ja 3700+ "San Diego" er et utmerket valg. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Godt å vite. Driter egentlig i hvilken score jeg får i 3DMark osv. så lenge jeg kan spille på god grafikk uten lægg er det nok for meg. Tenker det at når den tid kommer at dobbelkjerne virkelig blir utnytta vil en eventuell 2x3800+ nesten være "for dårlig"; så jeg tror jeg dropper dobbelkjerne eller venter to år. Dessuten er to kjerner veeeldig dyrt for min slanke konto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå