Gå til innhold

Maxtor harddisk spinner ikke opp

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har en Maxtor diamondMax 10 250GB PATA133 harddisk som sitter i en USB extern harddisk løsning.

Den spinner ikke opp, når jeg kobler til strøm, klikker spindle motoren 2 ganger, så er det stille, som om den får 2 korte pulser.

Skulle gjerne hatt dataene som ligger på disken, så jeg vurderer å skaffe en identisk disk, og flytte over den interne kontrolleren på harddisken og se om det er den som har sviktet, men tror dere det vil fungere å hente ut filene fra disken, med et annet kontroller kort?

Grunnen til at jeg tviler, er at harddisker som kjent har en del døde bit fra fabrikken, og de blir vel mappet som bad sectors i eprom'en på harddiskens interne kontrollerkortet, på fabrikken, slik at det blir feil med den disken jeg setter kontrolleren på.

Er det mulig å reinitialisere bad sector tabellen uten å slette dataene, før jeg kopierer de ut?

Noen som har andre tips/erfaringer med denne harddiskmodellen?

Er loddekyndig, dersom noen har tips til modding av kontrollerkort for å få kjørt i gang spindle motoren.

Søsteren min var så lur at hun kopierte 6 år med digitale fotos innpå harddisken, og fjerna de fra harddisken i PC'en.... og har ofte tenkt på å ta backup på dvd, men ikke gjort det, da hun trodde en HD var som banken... hehe, så jeg skulle gjerne fått den fikset.

Endret av Impetus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har god erfaring med Maxtor-disker, bruker 4 av dem i PC'ene mine. Det ville vært en god idé å forsøke å koble disken til PC'ens interne kontroller, slik at man kan utelukke bla.a. problemer med interface og power. Men det kan også hende at spindelmotoren har gått, og da må du nok belage deg på forsvunnet data og en ny disk i retur. Fryktelig kjipt når slikt skjer, særlig når det er minner fra 6 år tilbake som går med :( Får satse på at du får den i gang igjen :)

Lenke til kommentar

Jeg har tatt disken ut, og testet med annen strømforsyning, og den spinner fortsatt ikke opp.

Noen som har erfaring med å swappe kontrollerkort fra identiske disker? Er verdt en disk til 1000,- for å teste. Noen som vet hvor jeg kan skaffe Maxtor diamondMax 10 250GB PATA133 HD? de jeg har sjekket med har bare 200GB og 300GB ikke 250Gb... kan det vere at denne modellen suger, og de har trukket den fra markedet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...